Temat tygodnia : „Święto mamy i taty”.
Temat: MOI RODZICE
CELE :
– dostrzeganie roli taty i mamy w życiu dziecka;
-utrwalenie podstawowych kolorów;
–przeliczanie w zakresie 1-5, rozwijanie ekspresji poprzez nadawanie nowego znaczenia przedmiotom.
– swobodne posługiwanie się pojęciami jakościowymi w rozmowie – dostrzeganie przeciwieństw.
„Przeciwieństwa”
Przy dowolnie wybranej muzyce dziecko porusza się szybko, wolno, do przodu, do tyłu, głośno, cicho. Przy każdej aktywności ruchowej, Rodzic zaznacza przeciwny ruch, np. Teraz będziemy poruszać się do przodu, a teraz przeciwnie: do tyłu itp. Rodzic prosi dziecko, aby w rozłożonych parach obrazków odnalazły takie same obrazki: jabłka, lale, samochody, pieski, bociany.(Jeśli nie mamy w domu gry dla dzieci MEMORY, możemy narysować obrazki)
Zadajemy pytanie: Co to jest przeciwieństwo?, dziecko odpowiada i rozmawia na temat swoich doświadczeń.
Rodzic rozkłada bardzo duży krąg ze sznura, wewnątrz kręgu są rozłożone pary obrazków zawierające przeciwieństwa (gruby – chudy, niski – wysoki, mokry – suchy, smutny – wesoły, porządek – bałagan). Dziecko chodzi wokół kręgu przy dowolnej muzyce marszowej, w czasie pauzy dziecko wybiera parę przeciwieństw i podaje nazwy obrazków. Rodzic uzupełnia pary przeciwieństw, dokładając dwie kolejne.
Link do muzyki : „Wesoło- smutno” https://www.youtube.com/watch?v=PJKhqNlqY3Y
„Moi rodzice” – dostrzeganie roli taty i mamy w życiu dziecka
Dzieci oglądają zdjęcie rodziny. Opowiadają kogo widzą na obrazku. Następnie dzieci oglądają swój rodzinny album ze zdjęciami. Nazywają członków rodziny. Mówią jak ma na imię mama, a jak tata, babcia, dziadek itd. Odpowiadają na pytanie – Co lubię robić z rodzicami?
Kredki siostrzyczki” – D. Gellner
My jesteśmy kredki siostrzyczki,
kolorowe mamy spódniczki,
kolorowe chustki w kieszeniach …
kolorowe sny i marzenia.
Gdy nas ktoś do ręki bierze,
to biegniemy po papierze! – dziecko bierze kilka kredek do ręki i naśladuje nimi bieganie po papierze
Rysujemy, co się da:
kurki, chmurki, kota, psa … – dziecko próbuje coś rysować w powietrzu
Gdy jesteśmy w złym humorze,
to się wszystko zdarzyć może!
Czarne słońce …
Śnieg zielony …
I dom krzywy z każdej strony!
Co to znowu za humory –dziecko chwytamy się za głowę
pomyliłyście kolory!
Ajajaj! Ajajaj!
Co za krzyki, co za płacze.
Ja wam wszystko wytłumaczę.
Żółta rysować ma słońce! – dziecko bierze żółta kredkę i rysuje na kartce słoneczko
Zielona liść na gałązce! – zieloną kredką dziecko maluje listek
Czarna – czarne gawrony! – czarną zamalowuje gawrona,
Czerwona – maki przed domem! – koloruje kwiaty na czerwono
No i proszę! Jest obrazek!
Więc zatańczmy wszyscy razem. – Wspólny taniec do wybranej muzyki.
Rozmowa nt. wiersza.
-Czym były siostrzyczki?
– Co lubiły robić?
-Czy zawsze im sprawnie wszystko wychodziło?
– Z jakiego powodu mogły mieć zły humor?
„Kwiat z dłoni”
Dziecko z pomocą rodzica odrysowuje na kartce swoją rękę, później wycina nożyczkami. Na tacce przygotowane wycięte z papieru, papierowe kwiaty, listki, kokardki, klej. Dziecko przelicza palce u swojej jednej i drugiej dłoni oraz palce na papierowych dłoniach. Nakleja papierowe dłonie na karton na każdym palcu nakleja kwiat. Dziecko ozdabia kwiat listkami i kokardkami.
Pytamy dziecko:
– Z ilu kwiatów masz bukiet?
Praca z Karty Pracy cz.2. str.31 – dostrzeganie przeciwieństw (różnych kształtów), doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Dzieci łączą tylko koraliki okrągłe i przeliczają je.
Słuchanie piosenki: „ Tralala dla mamy i taty” https://www.youtube.com/watch?v=3wuzCsxPc9Q
Spacer z mamą i tatą.