Data: 25.05.2020
Temat: Wkrótce Dzień Matki i Dzień Ojca
Cele:
- zachęcanie do przygotowania niespodzianek dla mamy i taty z okazji ich świąt;
- rozwijanie poczucia rytmu.
1.Ćwiczenie poranne
Zabawa orientacyjno-porządkowa Tworzymy koło.
Dzieci poruszają się po pokoju w podany rytm – marsz, bieg, podskoki. Podczas przerwy w grze siadają skrzyżnie. Pojawienie się rytmu jest sygnałem do ponownego ruchu.
2.
- Ekspresja słowna – Jaka jest moja mama.
Dzieci podają imię mamy; opisują jej wygląd i opowiadają o tym, co najbardziej lubi robić, jakie ma obowiązki domowe, gdzie pracuje.
- Zabawa rytmiczna Mama i tata.
Dzieci poruszają się po pokoju w wyklaskiwany rytm. Podczas przerwy w grze rytmicznie
klaszczą i powtarzają tekst rymowanki:
Rodzice zawsze mają dla nas czas,
bo mama i tata kochają nas.
- Prezentacja teatrzyku sylwet. Prosimy o przygotowanie sylwet. Zachęcamy, aby dzieci
wykonały je samodzielnie. Prosimy rodziców o przymocowanie patyczków.
Występują: żabka, bocian, konik polny, pszczółka, jeż, kret, mrówka, ślimak i kwiaty.
Wszyscy: Bociek na żabkę pewnie poluje. Oj, biedna żabka, wciąż pochlipuje.
Żabka: Ale dziś piękna pogoda!
Wciąż siedzieć w stawie? Aż szkoda!
Myszka: Witaj, żabko! A ty dokąd?
Życie ci niemiłe? Bociek cię od rana szuka.
Będzie tu za chwilę.
Konik polny: Oj, żabko, to prawda.
Ja mam wzrok sokoli.
I nie widzę, by bociek siedział na topoli.
Kwiatki: Przydałaby nam się pszczoła.
Pszczoła: Tu jestem, czy ktoś mnie woła?
Mlecz: Chodź do nas, mała pszczółko!
Ty po łące latasz w kółko!
Nie widziałaś przypadkiem bociana?
Podobno żabki szuka od rana.
(Żabka płacze wśród kwiatów, zwierzątka ją pocieszają).
Jeż: Ja jestem jeżyk. Kolce mam ostre jak należy.
Obronię cię przed bocianem.
Żabka: Oj, będę dziś jego śniadaniem.
Wszyscy: Bociek na żabkę pewnie poluje.
Oj, biedna żabka, wciąż pochlipuje.
Kret: Wiesz co, żabko, tu, na łące siedzieć szkoda.
W stawie mokro! Zimna woda.
Chodź najlepiej, żabko, ze mną.
Najbezpieczniej jest pod ziemią.
Mrówka: E, nieprawda, panie krecie.
Coś pan dzisiaj bzdury plecie.
Dom najlepszy to mrowisko.
Zawsze mam do niego blisko.
Ślimak: Ja się na tym lepiej znam,
bo na grzbiecie domek mam.
Niepotrzebny dom zbyt wielki!
Poszukajmy gdzieś muszelki.
Pszczółka: Pokażę ci, żabko, jak należy latać,
razem polecimy do mojego brata.
Wrócimy, gdy bociek zabierze stąd dzieci,
bo on do Afryki już jesienią leci.
(Pojawia się bocian).
Bociek: Och, wreszcie cię, żabko, znalazłem.
Bo widzisz, moja kochana, szukam cię dzisiaj od rana.
Wiesz, dzisiaj jest święto matki,
kupiłem jej z jarzębiny piękne czerwone korale.
I kiedy nad stawem leciałem, wpadły mi prosto do wody.
A nikt tak nie pływa jak ty. Żabeczko, pomożesz mi?
Żabka: Chętnie ci, boćku, pomogę.
Obiecaj mi jednak nagrodę:
nie zjesz mnie na kolację.
Kwiatki: Obiecaj jej, bo ma rację!
Mlecz: Nagroda jej się należy, gdy tylko odnajdzie korale.
Bocian: Powiem ci coś, żabko, choć się bardzo wstydzę.
Mdli mnie, kiedy żabkę na talerzu widzę!
Kiedyś, kiedy jeszcze małym boćkiem byłem,
żabką się dławiłem. I od tego czasu tylko rybki jadam.
(Żabka odnajduje korale w stawie).
Żabka: Masz, boćku. Oto korale, nie zniszczyły się wcale.
Pszczółka: Oj, boćku kochany,
przypomniałeś nam, że dziś święto mamy.
Chodźcie tutaj wszyscy, chodźcie jak najprędzej!
Miłość mamom wyśpiewamy w tej oto piosence.
- Rozmowa na temat przedstawienia.
– Jakie postacie w nim wystąpiły? Dlaczego bocian szukał żabki?
– Dla kogo bocian kupił korale? Z jakiej okazji to zrobił? Czego bała się żabka?
– Czy bocian miał wobec niej złe zamiary? W jaki sposób żabka pomogła bocianowi?
- Zabawa uspokajająca – Mały świat.
Dzieci rytmicznie maszerują po obwodzie koła i powtarzają rymowankę: Tata, mama, siostra,
brat (na każde słowo wykonują jedno klaśnięcie) i ja (zatrzymanie i wskazanie na siebie) – to
mój mały świat (obrót wokół własnej osi).
- Zabawa przy muzyce – Układamy serduszko.
Dzieci, przy dowolnej (wesołej) muzyce, poruszają się tanecznym krokiem po pokoju,
w rękach mają kolorowe paski np. z bibuły. Podczas przerwy w grze układają z nich na
podłodze sylwetę serduszka. Ponowne dźwięki melodii są sygnałem do tanecznego
poruszania się po pokoju.
- Karta pracy, cz. 4, s. 47. Łączenie kropek według wzoru.
- Zabawa rytmiczna (według Anny Grzęskiej).
Dzieci:
Pada deszczyk! Pada deszczyk!
I po liściach tak szeleści… w przysiadzie bębnią rytmicznie
w podłogę, mówiąc: kap, kap, kap,
Zatuliły kwiatki płatki, opuszczają nisko głowy i mówią:
główki chylą do rabatki! kap, kap, kap,
Deszcz ustaje – płyną chmury – powoli podnoszą się, wznoszą
kwiaty wznoszą się do góry! do góry głowy i ramiona i mówią:
ho, ho, ho,
Wiatr tu pędzi na wyścigi. w rozkroku kołyszą się na boki
Wiatr kołysze nam łodygi! i mówią: wiu, wiu, wiu,
Biegną dzieci tu z ochotą: biegną na palcach i mówią:
uważajcie – takie błoto! hyc, hyc, hyc,
Byle słonko nam nie zgasło – przebierają nogami w miejscu
róbmy prędko z błota masło! i mówią: chlap, chlap, chlap,
Teraz – baczność – kroki duże – biegną i skaczą, mówiąc: hop!
przeskoczymy przez kałużę! hop! hop!
Już pogoda – słonko świeci, maszerują rytmicznie i mówią:
maszerują w pole dzieci! raz, dwa, trzy.
- Odszukanie w kalendarzu dat: Dzień Matki – 26 V i Dzień Ojca – 23 VI.
Podkreślenie znaczenia tych dni, zachęcanie dzieci do sprawiania rodzicom z tej okazji
miłych niespodzianek.
- Karta pracy, cz. 4, s. 46. Rysowanie coraz mniejszych szlaczków.
- Oglądanie zdjęć dzieci i ich rodziców; opowiadanie przez rodziców, jakie sytuacje z
życia dzieci przedstawiają.