Data: 25.05.2020

Temat: Wkrótce Dzień Matki i Dzień Ojca

Cele:

  • zachęcanie do przygotowania niespodzianek dla mamy i taty z okazji ich świąt;
  • rozwijanie poczucia rytmu.

 

1.Ćwiczenie poranne

Zabawa orientacyjno-porządkowa Tworzymy koło.

Dzieci poruszają się po pokoju w podany rytm – marsz, bieg, podskoki. Podczas przerwy w grze  siadają skrzyżnie. Pojawienie się rytmu  jest sygnałem do ponownego ruchu.

2.

  • Ekspresja słowna – Jaka jest moja mama.

Dzieci podają imię mamy; opisują jej wygląd i opowiadają o tym, co najbardziej lubi robić, jakie ma obowiązki domowe, gdzie pracuje.

  • Zabawa rytmiczna Mama i tata.

Dzieci poruszają się po pokoju w wyklaskiwany rytm. Podczas przerwy w grze rytmicznie

klaszczą i powtarzają tekst rymowanki:

Rodzice zawsze mają dla nas czas,

bo mama i tata kochają nas.

  • Prezentacja teatrzyku sylwet. Prosimy o przygotowanie sylwet. Zachęcamy, aby dzieci

wykonały je samodzielnie. Prosimy rodziców o przymocowanie patyczków.

Występują: żabka, bocian, konik polny, pszczółka, jeż, kret, mrówka, ślimak i kwiaty.

Wszyscy: Bociek na żabkę pewnie poluje. Oj, biedna żabka, wciąż pochlipuje.

Żabka: Ale dziś piękna pogoda!

Wciąż siedzieć w stawie? Aż szkoda!

Myszka: Witaj, żabko! A ty dokąd?

Życie ci niemiłe? Bociek cię od rana szuka.

Będzie tu za chwilę.

Konik polny: Oj, żabko, to prawda.

Ja mam wzrok sokoli.

I nie widzę, by bociek siedział na topoli.

Kwiatki: Przydałaby nam się pszczoła.

Pszczoła: Tu jestem, czy ktoś mnie woła?

Mlecz: Chodź do nas, mała pszczółko!

Ty po łące latasz w kółko!

Nie widziałaś przypadkiem bociana?

Podobno żabki szuka od rana.

(Żabka płacze wśród kwiatów, zwierzątka ją pocieszają).

Jeż: Ja jestem jeżyk. Kolce mam ostre jak należy.

Obronię cię przed bocianem.

Żabka: Oj, będę dziś jego śniadaniem.

Wszyscy: Bociek na żabkę pewnie poluje.

Oj, biedna żabka, wciąż pochlipuje.

Kret: Wiesz co, żabko, tu, na łące siedzieć szkoda.

W stawie mokro! Zimna woda.

Chodź najlepiej, żabko, ze mną.

Najbezpieczniej jest pod ziemią.

Mrówka: E, nieprawda, panie krecie.

Coś pan dzisiaj bzdury plecie.

Dom najlepszy to mrowisko.

Zawsze mam do niego blisko.

Ślimak: Ja się na tym lepiej znam,

bo na grzbiecie domek mam.

Niepotrzebny dom zbyt wielki!

Poszukajmy gdzieś muszelki.

Pszczółka: Pokażę ci, żabko, jak należy latać,

razem polecimy do mojego brata.

Wrócimy, gdy bociek zabierze stąd dzieci,

bo on do Afryki już jesienią leci.

(Pojawia się bocian).

Bociek: Och, wreszcie cię, żabko, znalazłem.

Bo widzisz, moja kochana, szukam cię dzisiaj od rana.

Wiesz, dzisiaj jest święto matki,

kupiłem jej z jarzębiny piękne czerwone korale.

I kiedy nad stawem leciałem, wpadły mi prosto do wody.

A nikt tak nie pływa jak ty. Żabeczko, pomożesz mi?

Żabka: Chętnie ci, boćku, pomogę.

Obiecaj mi jednak nagrodę:

nie zjesz mnie na kolację.

Kwiatki: Obiecaj jej, bo ma rację!

Mlecz: Nagroda jej się należy, gdy tylko odnajdzie korale.

Bocian: Powiem ci coś, żabko, choć się bardzo wstydzę.

Mdli mnie, kiedy żabkę na talerzu widzę!

Kiedyś, kiedy jeszcze małym boćkiem byłem,

żabką się dławiłem. I od tego czasu tylko rybki jadam.

(Żabka odnajduje korale w stawie).

Żabka: Masz, boćku. Oto korale, nie zniszczyły się wcale.

Pszczółka: Oj, boćku kochany,

przypomniałeś nam, że dziś święto mamy.

Chodźcie tutaj wszyscy, chodźcie jak najprędzej!

Miłość mamom wyśpiewamy w tej oto piosence.

  • Rozmowa na temat przedstawienia.

– Jakie postacie w nim wystąpiły? Dlaczego bocian szukał żabki?

– Dla kogo bocian kupił korale? Z jakiej okazji to zrobił? Czego bała się żabka?

– Czy bocian miał wobec niej złe zamiary? W jaki sposób żabka pomogła bocianowi?

  • Zabawa uspokajająca – Mały świat.

Dzieci rytmicznie maszerują po obwodzie koła i powtarzają rymowankę: Tata, mama, siostra,

brat (na każde słowo wykonują jedno klaśnięcie) i ja (zatrzymanie i wskazanie na siebie) – to

mój mały świat (obrót wokół własnej osi).

  • Zabawa przy muzyce – Układamy serduszko.

Dzieci, przy dowolnej (wesołej) muzyce, poruszają się tanecznym krokiem po pokoju,

w rękach mają kolorowe paski np. z bibuły. Podczas przerwy w grze układają z nich na

podłodze sylwetę serduszka. Ponowne dźwięki melodii są sygnałem do tanecznego

poruszania się po pokoju.

  1.  
  • Karta pracy, cz. 4, s. 47. Łączenie kropek według wzoru.
  • Zabawa rytmiczna (według Anny Grzęskiej).

Dzieci:

Pada deszczyk! Pada deszczyk!

I po liściach tak szeleści…                                          w przysiadzie bębnią rytmicznie

                                                                              w podłogę, mówiąc: kap, kap, kap,

Zatuliły kwiatki płatki,                                               opuszczają nisko głowy i mówią:

główki chylą do rabatki! kap, kap, kap,

Deszcz ustaje – płyną chmury                                    – powoli podnoszą się, wznoszą

kwiaty wznoszą się do góry!                                        do góry głowy i ramiona i mówią:

ho, ho, ho,

Wiatr tu pędzi na wyścigi.                                              w rozkroku kołyszą się na boki

Wiatr kołysze nam łodygi!                                                i mówią: wiu, wiu, wiu,

Biegną dzieci tu z ochotą:                                              biegną na palcach i mówią:

uważajcie – takie błoto! hyc, hyc, hyc,

Byle słonko nam nie zgasło                                            – przebierają nogami w miejscu

róbmy prędko z błota masło!                                           i mówią: chlap, chlap, chlap,

Teraz – baczność – kroki duże                                          – biegną i skaczą, mówiąc: hop!

przeskoczymy przez kałużę! hop! hop!

Już pogoda – słonko świeci,                                              maszerują rytmicznie i mówią:

maszerują w pole dzieci! raz, dwa, trzy.

 

  • Odszukanie w kalendarzu dat: Dzień Matki – 26 V i Dzień Ojca – 23 VI.

Podkreślenie znaczenia tych dni, zachęcanie dzieci do sprawiania rodzicom z tej okazji

miłych niespodzianek.

  • Karta pracy, cz. 4, s. 46. Rysowanie coraz mniejszych szlaczków.
  • Oglądanie zdjęć dzieci i ich rodziców; opowiadanie przez rodziców, jakie sy­tuacje z

życia dzieci przedstawiają.