Temat kompleksowy: ZWIERZĘTA
- Mój przyjaciel – pies i kot.
Cele:
- Rozwijanie percepcji słuchowej.
- Wyrabianie opiekuńczego stosunku do zwierząt.
- Uwrażliwianie dzieci na ostrożne zachowanie podczas spotkania obcego zwierzęcia.
1.,,Nasi ulubieńcy”- oglądanie czasopism i książek o zwierzętach domowych
(psach, kotach, żółwiach, chomikach, rybkach itp.); zwrócenie uwagi na wielkość zwierzątka, jego potrzeby i związane z nim obowiązki.
2. Ćwiczenia gimnastyczne:
Dziecko maszeruje w kole, wysoko unosząc kolana, udaje przemarsz wojska.
Rodzic co chwilę zmienia kierunek marszu. Dziecko ustawia się twarzą do Rodzica i naśladuje ruchy, które wykonuje Rodzic:
a) naprzemienne wymachy ramion w przód;
b) krążenia ramion w przód i w tył;
c) bieg w miejscu;
d) wspinanie się po drabinie;
e) wymachy nóg w przód;
f) skłon tułowia w przód/ na boki;
g) przysiady;
h) pajacyki;
i) leżenie na plecach, przenoszenie nóg za głowę;
j) leżenie na plecach, jazda na rowerku;
k) siad po turecku, plecy proste, dłonie na kolanach, ćwiczenia oddechowe.
3. ,,Szczeniątka”- wiersz E. Szelburg- Zarembina
Bez liku
jest szczeniątek w koszyku.
Jedno – podobne do matki.
Drugie – w białe łatki.
Trzecie – czarne jak wronka.
Czwarte bez ogonka.
Podpalanych dwoje.
A ostatnie, to najmniejsze,
ono…będzie moje!
Rozmowa na temat wiersza:
– Gdzie leżały szczeniątka?
– Jak wyglądało pierwsze (drugie, trzecie, czwarte)?
– Jak wyglądały dwa pieski?
– Co znaczy słowo podpalane?
– Ile było wszystkich szczeniątek?
4. ,,Każdy ma jakiegoś bzika”- osłuchanie z piosenką
https://www.youtube.com/watch?v=tM5IjUBVSfY
5. ,,Kotki piją mleczko”- zabawa ruchowa
Dziecko – kotek klęczy obok swojej miseczki (kółka gimnastycznego), nachyla się i naśladuje językiem picie mleka z miski. Na hasło: Kotek na spacer! chodzi na czworaka.
Na hasło: Kotki piją mleko! wraca do swojego kółka i dalej naśladuje picie mleka.
6. ,,Tropimy głoskę z”- zabawy słuchowe. Dziecko wyszukuje w pomieszczeniu lub wymyśla przedmioty/ zwierzęta/ owoce/ warzywa, których nazwy zaczynają się głoską z.
7. ,,Mam zwierzątko”- praca plastyczna.
Dziecko maluje farbami portret swojego ulubionego zwierzątka domowego – takiego, jakie ma lub jakie chciałoby mieć.
8. Pies i kot z kół origami
http://boberkowy-world.blogspot.com/2017/02/pies-i-kot-praca-plastyczna-origami.html
9. ,,Ile łap w koszyku”- zabawa dydaktyczna
Rodzic ma przygotowanych pięć sylwet psów (powinny być widoczne wszystkie cztery łapy) oraz kontur kosza dla psa. Dziecko ma przed sobą ok. 20 fasolek. Rodzic wkłada pierwszego psa do koszyka i zadaje dziecku pytanie: Ile łap jest w koszyku?.
Dokłada drugiego psa i pyta: Ile teraz jest łap w koszyku?
W analogiczny sposób postępuje do momentu, aż wszystkie psy będą w koszyku. Następnie wyjmuje po jednym psie z koszyka i zadaje to samo pytanie. Gdy wyjmie ostatniego psa, także zadaje to pytanie – na podstawie odpowiedzi prezentuje dziecku zbiór pusty.
Dziecko manipuluje fasolkami, oblicza na palcach lub w pamięci.
10. Dopasuj cienie do zwierząt:
https://www.dropbox.com/s/w8ua9b96tov5q29/animal_shadow_puzzle_printable.pdf?dl=0
- KARTY PRACY (5-latek):
- Praca z KP4.32a – poszerzanie wiedzy na temat tego, co jedzą zwierzęta, doskonalenie zdolności grafomotorycznych i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Od nauczyciela wspomagającego:
- Zwracamy uwagę na to, aby dziecko nazywało zwierzęta, które ogląda w książkach, czasopismach. Można poprosić dziecko: Pokaż, gdzie jest…
- Proszę zwracać uwagę na to, aby dziecko w miarę możliwości wypowiadało się pełnymi zdaniami.
- Proszę wyjaśniać niezrozumiałe dziecku sformułowania.
- Jeśli dziecko nie zna liter, można zmodyfikować zabawę poprzez gromadzenie różnych przedmiotów i dzielenie ich nazw na sylaby.
- Przy wykonywaniu pracy plastycznej lub kart pracy proszę się upewnić, czy dziecko rozumie polecenia, wykonywanie pracy można podzielić na krótsze części.
- Zabawę matematyczną proszę dostosować do możliwości dziecka i tego do ilu potrafi przeliczać (można zwiększać liczbę elementów lub ją zmniejszyć).