Poniedziałek dnia 25.05.2020 r.

TEMAT KOMPLEKSOWY : DZIEŃ DZIECKA

TEMAT DNIA: CO LUBISZ?

Cele:

  1. Czerpanie radości ze wspólnej zabawy z rodzicem.
  2. Zapoznanie z zabawami dzieci z Afryki.
  3. Rozumienie określeń: wyższy, niższy.
  4. Rozwijanie umiejętności wokalnych.
  5. Doskonalenie małej motoryki – sprawności palców dłoni.

  Budujemy.

Dziecko z rodzicem buduje wieże z klocków. Porównuje ich wysokość: wyższa, niższa. 

Budujemy dom.

Dziecko porusza się po pokoju w tempie wystukiwanym przez rodzica łyżką na pokrywce. Na hasło: Budujemy dom! – dziecko kuca i powoli podnosi się do stania na palcach, podnosi złączone dłonie jak najwyżej… . 

Przyjaciel.

Dziecko słucha wiersza M. Terlikowskiej czytanego przez rodzica.

Przyjaciel
Jak miło misia wziąć do ręki!
Jest taki ciepły, taki miękki.
Miś lubi wszystko, co i wy:
Śmieszne mruczanki, bajki, gry.
A z kim wieczorem zasypiacie?
Z misiem, bo to wasz przyjaciel!

Odpowiedzi na pytania:

  • O kim jest mowa w wierszu?
  • Dlaczego dzieci lubią misie?
  • Co lubi miś?
  • A co ty lubisz?

Miś 

Dziecko porusza się w różnych kierunkach. Na hasło: Miś! – chodzi na czworakach … .

Co lubisz?

Rodzic prowadzi z dzieckiem rozmowę o ulubionych zabawkach, zabawach, bajkach i potrawach dziecka. Podsumowuje odpowiedzi stwierdzeniem, że każdy lubi co innego. Zbliża się święto dzieci z całego świata. Wszystkie dzieci lubią się bawić. Dzieci w innych krajach bawią się w różny sposób.

Laleczki i żołnierzyki.

Rodzic prezentuje nagranie fragmentu utworu “Dziadek do orzechów” P. Czajkowskiego. Dziecko jest raz laleczką, a raz żołnierzykiem. Laleczka tańczy delikatnie jak baletnica na palcach. Żołnierzyk maszeruje, porusza ręką tak jakby walczył szablą. Rodzic kilka razy puszcza fragmenty muzyki, a zadaniem dziecka jest odpowiednia improwizacja – laleczka  albo miś.

Taniec laleczek:

https://www.youtube.com/watch?v=15hpoK74mwY 

Taniec żołnierzyków:

https://www.youtube.com/watch?v=5wz9espkEXo 

 Ulubiony bohater.

Rodzic mówi kto jest jego ulubionym bohaterem z bajki i próbuje go naśladować. Dziecko z kolei próbuje naśladować swojego ulubionego bohatera z bajki. Może też zaśpiewać fragment piosenki z ulubionej bajki.

Pokochaj pluszowego misia>

Dziecko i rodzic tańczą ze swoimi pluszowymi misiami przy piosence “Pokochaj pluszowego misia”

https://www.youtube.com/watch?v=Jr_T1rLl-qI

Kolory.

Dziecko porusza się w różnych kierunkach. Rodzic wymienia jakiś kolor, a dziecko dotyka przedmiotu w danym kolorze.

Zabawy dzieci z Afryki.

Dziecko ogląda ilustrację dziecka afrykańskiego. Opisuje jego wygląd: kolor skóry, włosy i ubiór. 

 

 

Rodzic tłumaczy, że dzieci w Afryce bardzo lubią grać w piłkę nożną. Czasami dzieci same robią sobie piłki, żeby tylko móc grać. Dzieci afrykańskie lubią odgadywać zagadki np. o zwierzętach (słoniu, małpie, krokodylu, żyrafie).

Zabawa z piosenką “Murzynek malutki”

Murzynek malutki, oczka ma błyszczące (pokazujemy na oczy)
kręcą mu się loczki, kędziorki sterczące (pokazujemy na włoski)
buzia cala czarna jak ta czekolada (pokazujemy na buzie)
mały nasz murzynek po murzyńsku gada
fili mili (młynek dłońmi) haha (klaszczemy)
filimili haha

Chodź do mnie murzynku (robimy gest ręką)
podaj raczki dwie.
zrobimy kółeczko, zabawimy się
dalej dalej, w kolo, kreci się kółeczko,(klaszczemy)
jak się zabawimy, wypijemy mleczko
filimili, haha, filimili, haha

https://www.youtube.com/watch?v=1agRV62AdIc

Praca plastyczna “Murzynek”.

Dziecko koloruje murzynka na czarno, a branzoletki, korale i kolczyki na kolorowo. Wykleja spódniczkę z kolorowych pasków papieru. Wydziera kawałeczki gazety. Ugniata z nich kulki, które macza w czarnej farbie, a następnie nakleja na głowę murzynka – włosy.

 

 

 

Sey – zabawa w chowanie kamyka.

Na dworze rodzic może pobawić się z dzieckiem w popularną w Afryce zabawę w chowanie kamyka. Rodzic bierze mały kamyk “tibi”. Wykopuje 3 dołki, dziecko odwraca się. Rodzic chowa w jednym dołku kamyk i przykrywa wszystkie dołki ziemią. Dziecko odgaduje, w którym dołku schowany jest kamyk. Przed każdą następną rundą trzeba wysypać ziemię z dołków.