Temat tygodnia : „Święto mamy i taty”.

 Temat: MOI RODZICE

 CELE :

– dostrzeganie roli taty i mamy w życiu dziecka;

-utrwalenie  podstawowych kolorów;

przeliczanie w zakresie 1-5, rozwijanie ekspresji poprzez nadawanie nowego znaczenia przedmiotom.

– swobodne posługiwanie się pojęciami jakościowymi w rozmowie – dostrzeganie przeciwieństw.

„Przeciwieństwa”

Przy dowolnie wybranej muzyce dziecko porusza się szybko, wolno, do przodu, do tyłu, głośno, cicho. Przy każdej aktywności ruchowej, Rodzic zaznacza przeciwny ruch, np. Teraz będziemy poruszać się do przodu, a teraz przeciwnie: do tyłu itp. Rodzic prosi dziecko, aby w rozłożonych parach obrazków odnalazły takie same obrazki: jabłka, lale, samochody, pieski, bociany.(Jeśli nie mamy w domu gry dla dzieci  MEMORY, możemy narysować obrazki)

 Zadajemy pytanie: Co to jest przeciwieństwo?, dziecko odpowiada i rozmawia na temat swoich doświadczeń.

Rodzic rozkłada bardzo duży krąg ze sznura, wewnątrz kręgu są rozłożone pary obrazków zawierające przeciwieństwa (gruby – chudy, niski – wysoki, mokry – suchy, smutny – wesoły, porządek – bałagan). Dziecko chodzi wokół kręgu przy dowolnej muzyce marszowej, w czasie pauzy dziecko wybiera parę przeciwieństw i podaje nazwy obrazków. Rodzic uzupełnia pary przeciwieństw, dokładając dwie kolejne.

Link do muzyki : „Wesoło- smutno”  https://www.youtube.com/watch?v=PJKhqNlqY3Y

„Moi rodzice” – dostrzeganie roli taty i mamy w życiu dziecka

Dzieci oglądają zdjęcie rodziny. Opowiadają kogo widzą na obrazku.  Następnie dzieci oglądają swój rodzinny album ze zdjęciami. Nazywają członków rodziny. Mówią jak ma na imię  mama, a jak tata, babcia, dziadek itd. Odpowiadają na pytanie – Co lubię robić z rodzicami?  

 Kredki siostrzyczki” – D. Gellner

My jesteśmy kredki siostrzyczki,

kolorowe mamy spódniczki,

kolorowe chustki w kieszeniach …

kolorowe sny i marzenia.

Gdy nas ktoś do ręki bierze,

to biegniemy po papierze! – dziecko bierze kilka kredek do ręki i naśladuje nimi  bieganie  po papierze

Rysujemy, co się da:

kurki, chmurki, kota, psa …   – dziecko próbuje coś  rysować w powietrzu 

Gdy jesteśmy w złym humorze,

to się wszystko zdarzyć może!

Czarne słońce …

Śnieg zielony …

I dom krzywy z każdej strony! 

 Co to znowu za humory –dziecko chwytamy się za głowę

pomyliłyście kolory!

Ajajaj! Ajajaj!

Co za krzyki, co za płacze.

Ja wam wszystko wytłumaczę.

Żółta rysować ma słońce! – dziecko bierze żółta kredkę i rysuje na kartce słoneczko

Zielona liść na gałązce! – zieloną kredką dziecko maluje listek

Czarna – czarne gawrony! – czarną zamalowuje gawrona, 

Czerwona – maki przed domem! – koloruje kwiaty na czerwono

No i proszę! Jest obrazek!

Więc zatańczmy wszyscy razem.  – Wspólny taniec do wybranej muzyki.

Rozmowa nt. wiersza.

-Czym były siostrzyczki?

– Co lubiły robić?

-Czy zawsze im sprawnie wszystko wychodziło?

– Z jakiego powodu mogły mieć zły humor?

 „Kwiat z dłoni”  

Dziecko z pomocą rodzica odrysowuje na kartce swoją rękę, później wycina nożyczkami. Na tacce przygotowane wycięte z papieru, papierowe kwiaty, listki, kokardki, klej. Dziecko przelicza palce u swojej jednej i drugiej dłoni oraz palce na papierowych  dłoniach. Nakleja papierowe dłonie na karton na każdym palcu nakleja kwiat. Dziecko ozdabia kwiat listkami i kokardkami.

 Pytamy dziecko:

– Z ilu kwiatów masz bukiet?

Słuchanie piosenki: „ Tralala dla mamy i taty” https://www.youtube.com/watch?v=3wuzCsxPc9Q

Spacer z mamą i tatą.