Poniedziałek 25 maja 2020r.
Temat kompleksowy: „Święto dzieci”
Temat dnia: ”Mój ulubiony kolega/ koleżanka”
Cele ogólne:
– Wdrażanie do uważnego słuchania tekstu;
– Uwrażliwienie dziecka na niesienie pomocy;
– Kształtowanie empatii oraz umiejętności rozpoznawania i nazywania uczuć własnych i innych ludzi;
– Utrwalanie słów piosenki;
– Tworzenie atmosfery przyjaźni i życzliwości.
- „Zawody języczków” – gimnastyka buzi i języka.
Dziecko stara się wysunąć jak najdalej język: na brodę, dosięgnąć nim do nosa, do prawego ucha i do lewego ucha.
- Zestaw zabaw porannych nr 19.
– „Dzień radości” – Dziecko maszeruje powoli ze smutną miną. Na hasło: Wesoły dzień! szybko zaczyna biegać i skakać – cieszyć się.
– „Przeprawa przez rzekę” Z rajstop lub skakanek układamy dwie równoległe linie w odległości 0,5m od siebie. Linie te mają imitować dwa brzegi rzeki. Dziecko przeskakuje przez rzekę, starając się nie nadepnąć na linię;
− „Umiem pływać” – dziecko, maszerując po pokoju, pokazuje, jak pływa w wodzie;
– „Dzika Afryka” – Rodzic opowiada o zwierzętach, które można spotkać w zoo. Dziecko stara się naśladować ruchy i odgłosy zwierząt, o których opowiada Rodzic, np. słoń – dziecko wykonuje powolne kroki, ociężałe kroki i udaje trąbienie słonia; lew – dziecko chodzi na czworaka i naśladuje ryczenie lwa.
- „Powitanka-rymowanka” Beaty Gawrońskiej.
(Dziecko i Rodzic stoją naprzeciwko siebie)
Podaj mi rękę, podaj mi drugą, Dziecko z Rodzicem podają sobie ręce.
w kółku obróćmy się, Obracają się.
skoczmy wysoko, Jeden raz podskakują na obu nogach,
trzymając się za ręce. klaśnijmy w dłonie, Wyprostowane dłonie trzymają na wysokości twarzy i delikatnie uderzają nimi o dłonie dorosłego i stojącego naprzeciwko w rytmie wypowiadanych słów.
tak przywitajmy się.
4. „Przyjaciele wiewiórki” B. Forma. Rodzic czyta opowiadanie
Nastała jesień. Zwierzęta przygotowywały się do zimy. Zwinna wiewiórka Rudaska wysprzątała swoją dziuplę.
– Teraz się trochę pobawię. Poćwiczę skoki z drzewa na drzewo. Hop! Jeszcze wyżej. Skok! Jeszcze wyżej, jeszcze tylko ten wierzchołek.
Nagle coś trzasnęło i zanim wiewiórka zdążyła się złapać uderzyła w nią wielka gałąź. Poczuła przenikliwy ból i znalazła się na ziemi.
– Oj boli, boli. Nie mogę się ruszyć. Pomocy!
Przybiegły zwierzęta. Wezwano doktora jeża. Dokładnie zbadał wiewiórkę i rzekł:
– Oj nie dobrze, bardzo się potłukłaś, musisz spędzić kilka dni w łóżku. Zabieramy cię do leśnego szpitala.
– Co ja teraz pocznę? Zima nadciąga. Zapasy nie zebrane. Dziupla niezabezpieczona – żali się wiewiórka.
– Musimy pomóc wiewiórce – zdecydowały zwierzęta. Nazbierały cały worek orzechów, szyszek, żołędzi. Wyłożyły dziuplę suchą trawą i liśćmi. Kiedy wiewiórka wróciła do domu jej radość nie miała końca. Zaprosiła wszystkich do siebie. Specjalnie z tej okazji upiekła tort orzechowy.
– Mądre przysłowie mówi, że prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie – rzekła i otarła łezkę, która płynęła jej po policzku.
Rozmowa nt. opowiadania:
– Co się stało wiewiórce?
– O co martwiła się wiewiórka?
– Kto pomógł wiewiórce?
– Kto to jest przyjaciel?
– Co oznacza przysłowie “Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie? “.
5. “Przyjaciel” J. Koczanowska – Wysłuchanie wiersza.
Nie musisz mieć przyjaciół stu,
nie musisz mieć dziesięciu,
wystarczy byś jednego miał,
a to już wielkie szczęście.
Przyjaciel to jest taki ktoś,
kto zawsze cię zrozumie,
gdy dobrze jest – to cieszy się,
gdy źle – pocieszyć umie.
Przyjaciel to jest taki ktoś,
kto nigdy nie zawiedzie,
a poznasz go, bo z tobą jest
gdy coś się nie powiedzie.
6. Zabawy umuzykalniające: Osłuchanie z piosenką „Serduszko przyjaźni”
https://www.youtube.com/watch?v=-viYE8ZHMCY
Zabawa ruchowa przy piosence. Nauka I zwrotki oraz refrenu. Utrwalenie linii melodycznej.
7. „Mój kolega” – zabawa plastyczna. Dziecko rysuje swojego najlepszego kolegę/ koleżankę.
8. „Święto dzieci” – praca z kartą pracy: K2, s. 25. Dorysowywanie wskazanych elementów; orientacja na kartce.