Cele: rozwijanie mowy poprzez swobodne wypowiadanie się na temat swoich rodziców, nabywanie umiejętności pracy z gliną (w zastępstwie plasteliną), nauka piosenki, usprawnianie czynności manualnych, ćwiczenie rzutu i celowania, usprawnianie narządów mowy, uwrażliwienie na piękno muzyki.

Pomoce: woreczek gimnastyczny/ piłka, plastelina, koraliki, naklejki, koszyk/wiaderko/miska, CD.

Realizacja:

  1. „Tralala dla mamy i dla taty” nauka piosenki.

„Tralala dla mamy i taty”

Moja mama jest kochana,

Moja mama wszystko wie.

Kiedy do mnie się uśmiecha, tak zaśpiewam jej.

Ref.: Tralala, trampampam,

najpiękniejszą mamę mam.

Tralala, trampampam.

Zaraz buzi mamie dam.

W domu, w sklepie, na spacerze

z moim tatą nie jest źle.

Gdy prowadzi mnie za rękę,

to uśmiecham się.

Ref.: Tralala, trampampam,

Wspaniałego tatę mam.

Tralala, trampampam.

Mamie, tacie buzi dam.

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=Iu10fUq1r_w

  1. „Niespodzianka” zachęcanie dzieci do przygotowania niespodzianki, usprawnianie czynności manualnych.

Dziecko siedzi przy stole i ugniata plastelinę ogrzewając w dłoniach. Z miękkiej plasteliny robi dziecko placuszki o grubości minimum 0,7mm. W zależności od umiejętności dziecka plastelinę może rozwałkować rodzic. Pośrodku placuszka przykładamy dłoń z rozszerzonymi palcami, drugą dłonią przygniatamy po kolei każdy palec, a także środkową część dłoni, a wokół niej ozdabiamy koralikami, naklejkami – co macie państwo dostępne w domu.

  1. „Moi rodzice” – zabawa oraz rozwijanie mowy.

Dziecko porusza się w rytm dowolnej muzyki.  W czasie pauzy dziecko dzieli się swoimi obserwacjami, np. tata naprawia szafkę, mama pracuje przy komputerze, mama prasuje, tata wyrzuca śmieci, mama odpoczywa – wszystkie czynności dziecko naśladuje ruchem. Proszę być w roli słuchacza, a córka/syn przedstawia Was rodziców: jak macie państwo na imię, gdzie pracujecie, jak spędzacie czas z dzieckiem.

Moja propozycja:

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=_13uTOdqN-E

  1. „Piłką do koszyka” zabawa ruchowa z elementem rzutu i celowania.

Dziecko  nakłada woreczek na głowę (jeśli nie posiadacie państwo w domu woreczka to bez)  i maszeruje w pełnym wyproście. Na znak rodzica dziecko celuje do koszyka/wiaderka/miski. Do rzutu można użyć piłki.

  1. „Jajko” usprawnianie narządów mowy, ćwiczenia pionizujące język.

Rodzic recytuje wiersz:

„Jajo”

Agnieszka Frączek

Lala Jula jajo lula.

Lula jajo lala Jula.

Delikatnie jajem buja,

bo w tym jaju sobie lula,

Smok Alojzy, kawał zbója.

Jak się zbudzi, zacznie hulać.

Dziecko otrzymuje woreczek (można zastąpić piłką) – to jego jajo. Dziecko kołysze woreczkiem na boki „lu-li, Lu-li, Lu-li”, śpiewa piosenkę – kołysankę „la – la – la – la”; nasłuchują, czy smok Alojzy śpi. Dziecko podrzuca woreczek/piłkę i łapie oburącz. Dziecko kładzie woreczek/piłkę  przed sobą wałkuje je dłońmi i nuci „Lu-li, Lu-li, Lu-li”, trzymamy dalej woreczek/piłkę przed sobą, przesuwamy, pocieramy obie dłonie o woreczki/piłkę – śpiewając piosenkę – kołysankę „la-la-la-la”.

6. „Do Ciebie mamo” Violetta Villas. Wsłuchanie się w utwór.

Utwór dedykowany mamom :

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=gI-tJfDeEss

                                                                                                                     Szanowne mamy :

stu lat życia w uśmiechu
i radosnych oddechów!
Milion chwil bez złości
i wszelkiej pomyślności!