Cele: rozwijanie mowy poprzez swobodne wypowiadanie się na temat swoich rodziców, nabywanie umiejętności pracy z gliną (w zastępstwie plasteliną), nauka piosenki, usprawnianie czynności manualnych, ćwiczenie rzutu i celowania, usprawnianie narządów mowy, uwrażliwienie na piękno muzyki.
Pomoce: woreczek gimnastyczny/ piłka, plastelina, koraliki, naklejki, koszyk/wiaderko/miska, CD.
Realizacja:
- „Tralala dla mamy i dla taty” nauka piosenki.
„Tralala dla mamy i taty”
Moja mama jest kochana,
Moja mama wszystko wie.
Kiedy do mnie się uśmiecha, tak zaśpiewam jej.
Ref.: Tralala, trampampam,
najpiękniejszą mamę mam.
Tralala, trampampam.
Zaraz buzi mamie dam.
W domu, w sklepie, na spacerze
z moim tatą nie jest źle.
Gdy prowadzi mnie za rękę,
to uśmiecham się.
Ref.: Tralala, trampampam,
Wspaniałego tatę mam.
Tralala, trampampam.
Mamie, tacie buzi dam.
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=Iu10fUq1r_w
- „Niespodzianka” zachęcanie dzieci do przygotowania niespodzianki, usprawnianie czynności manualnych.
Dziecko siedzi przy stole i ugniata plastelinę ogrzewając w dłoniach. Z miękkiej plasteliny robi dziecko placuszki o grubości minimum 0,7mm. W zależności od umiejętności dziecka plastelinę może rozwałkować rodzic. Pośrodku placuszka przykładamy dłoń z rozszerzonymi palcami, drugą dłonią przygniatamy po kolei każdy palec, a także środkową część dłoni, a wokół niej ozdabiamy koralikami, naklejkami – co macie państwo dostępne w domu.
- „Moi rodzice” – zabawa oraz rozwijanie mowy.
Dziecko porusza się w rytm dowolnej muzyki. W czasie pauzy dziecko dzieli się swoimi obserwacjami, np. tata naprawia szafkę, mama pracuje przy komputerze, mama prasuje, tata wyrzuca śmieci, mama odpoczywa – wszystkie czynności dziecko naśladuje ruchem. Proszę być w roli słuchacza, a córka/syn przedstawia Was rodziców: jak macie państwo na imię, gdzie pracujecie, jak spędzacie czas z dzieckiem.
Moja propozycja:
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=_13uTOdqN-E
- „Piłką do koszyka” zabawa ruchowa z elementem rzutu i celowania.
Dziecko nakłada woreczek na głowę (jeśli nie posiadacie państwo w domu woreczka to bez) i maszeruje w pełnym wyproście. Na znak rodzica dziecko celuje do koszyka/wiaderka/miski. Do rzutu można użyć piłki.
- „Jajko” usprawnianie narządów mowy, ćwiczenia pionizujące język.
Rodzic recytuje wiersz:
„Jajo”
Agnieszka Frączek
Lala Jula jajo lula.
Lula jajo lala Jula.
Delikatnie jajem buja,
bo w tym jaju sobie lula,
Smok Alojzy, kawał zbója.
Jak się zbudzi, zacznie hulać.
Dziecko otrzymuje woreczek (można zastąpić piłką) – to jego jajo. Dziecko kołysze woreczkiem na boki „lu-li, Lu-li, Lu-li”, śpiewa piosenkę – kołysankę „la – la – la – la”; nasłuchują, czy smok Alojzy śpi. Dziecko podrzuca woreczek/piłkę i łapie oburącz. Dziecko kładzie woreczek/piłkę przed sobą wałkuje je dłońmi i nuci „Lu-li, Lu-li, Lu-li”, trzymamy dalej woreczek/piłkę przed sobą, przesuwamy, pocieramy obie dłonie o woreczki/piłkę – śpiewając piosenkę – kołysankę „la-la-la-la”.
6. „Do Ciebie mamo” Violetta Villas. Wsłuchanie się w utwór.
Utwór dedykowany mamom :
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=gI-tJfDeEss
Szanowne mamy :
stu lat życia w uśmiechu
i radosnych oddechów!
Milion chwil bez złości
i wszelkiej pomyślności!