Wtorek dnia 26.05.2020 r.
TEMAT KOMPLEKSOWY: DZIEŃ DZIECKA
TEMAT DNIA: MASZYNA SPEŁNIAJĄCA MARZENIA
Cele:
- Ćwiczenia artykulacyjne na wyrażeniach onomatopeicznych.
- Rozwijanie umiejętności tworzenia własnych kompozycji z gotowych elementów.
- Rozwijanie motoryki dużej i małej (elementy tańca).
Nasze marzenia – zajęcie z profilaktyki logopedycznej P. Siewiery-Kozłowskiej.
Nasze marzenia
Każdy ma jakieś marzenia:
Zosia by chciała konika, Dziecko kląska.
Który wesoło by brykał, Dziecko kląska. Antek chciałby mieć pieska, Hau, hau, hau – powtarza onomatopeję.
Który z nim w domu by mieszkał. Dziecko otwiera usta, wysuwa język i robi krótkie
i szybkie wdechy i wydechy – zieje jak piesek.
Marysia wolałaby kotka, Miau, miau – powtarza onomatopeję.
Co chciałby pić mleczko ze spodka. Robi z dłoni miseczkę i porusza językiem z dołu
do góry jak kotek, który pije mleczko.
Franek zaś chciałby ogródek,
W którym zamieszkałby dudek. Kuku, kuku (głos dudka jest podobny do kukułki) –
powtarzają onomatopeję.
Dudek na drzewie by siadał
I bajki wciąż opowiadał! Kuku, kuku – powtarza onomatopeję.
A ja bym chciała mieć rybkę Robi dzióbek z warg, otwiera je i zamyka jak rybka.
Złotą i bardzo szybką,
Która na moje życzenie
Spełniłaby każde marzenie!
Kotek i piesek – zabawa z czworakowaniem.
Dziecko porusza się w różnych kierunkach na czworakach. Na hasło: Piesek! – siada w siadzie klęcznym, ramiona ugina, dłonie luźno zwieszone w dół. Na klaśnięcie rodzica – dziecko znów porusza się w różnych kierunkach na czworakach. Na hasło: Kotek! – zatrzymuje się, siada na piętach, pochyla się i naśladuje picie mleka … .
Maszyna spełniające marzenia – praca plastyczna.
Rodzic prosi dziecko, by wyobraziło sobie, że istnieje maszyna spełniająca marzenia. Pyta, czego dziecko by sobie życzyło, gdyby mogło skorzystać z takiej maszyny. Rodzic proponuje aby dziecko zastanowiło się i powiedziało, jak mogłaby wyglądać taka maszyna spełniająca marzenia. Dziecko wypycha elementy maszyny z K4.,22 . Układa a następnie przykleja elementy w dowolny sposób, tak aby powstała maszyna spełniająca marzenia. Może wykorzystać wszystkie lub wybrane elementy. Dziecko opowiada, w jaki sposób jego maszyna działa.
Maszyna spełniająca marzenia – zabawa ruchowa.
Dziecko chodzi po pokoju. Na klaśnięcie rodzica zatrzymuje się i go słucha. Rodzic mówi jakie marzenia spełniła maszyna np. Piotruś marzył o koniku. Jesteś konikiem – dziecko przeskakuje w miejscu z nogi na nogę, naśladuje rżenie konia; Zosia marzyła o rowerze. Jesteś rowerem – dziecko kładzie się na plecach, unosi nogi do góry i naśladuje pedałowanie.
Dzieci świata – praca z obrazkiem.
Rodzic tłumaczy dziecku, że wszystkie dzieci na świecie o czymś marzą i chcą żeby ich marzenia się spełniły. Dzieci z różnych krajów mają różny kolor skóry, włosów, kształt oczu, ale wszystkie lubią się bawić. Dziecko ogląda ilustrację przedstawiającą dzieci świata i porównuje ich wygląd.
Wszystkie dzieci nasze są – taniec z piosenką.
Rodzic podczas śpiewania piosenki pokazuje różne figury taneczne, które dziecko za nim powtarza np. samodzielne obroty, obroty w parze z dzieckiem, machanie rękami w górze, półobroty z rękami na biodrach, kołysanie się na boki, trzymanie się za ręce i wspólne podnoszenie ich w górę i w dół. Podczas refrenu dziecko z rodzicem rytmicznie klaszczą i na koniec wykonują gest “otwieranie serca jak drzwi”.