Wtorek 26 maja 2020r.

Temat: Prawa dzieci

CELE OGÓLNE:

-Kształcenie świadomości w zakresie znajomości praw dziecka, oraz konieczności ich     przestrzegania przez dorosłych i dzieci.

-Uświadomienie dziecku, że w różnych sytuacjach przeżywa różne uczucia (szczęście, smutek, złość, strach).

– Kształcenie umiejętności wyrażania uczuć i emocji, oraz radzenia sobie z nimi.

 

  1. Zabawa integracyjna: „Stoimy sobie…”

Dziecko stojąc powtarza słowa wyliczanki i naśladuje ruchy Rodzica.                                                                                                              Stoimy sobie noga przy nodze;
teraz siądziemy na podłodze.
Możemy być duzi albo mali;
ważne żebyśmy dużo się śmiali.
Każdy z nas dobrze swe prawa zna:
kto ich nie szanuje, ten kłopoty ma.

  1. „O prawach dziecka – rozmowa na podstawie wiersza Marcina Brykczyńskiego.

Poniżej link do filmu w którym znajdziemy wiersz czytany przez lektora, a także wyjaśnienie dzieciom na przykładach znanych bajek, ich praw.

https://www.youtube.com/watch?v=f4tbWJo02q4

O prawach dziecka

Niech się wreszcie każdy dowie

 I rozpowie w świecie całym,

Że dziecko, to także człowiek,

Tyle, że jeszcze mały.

Dlatego ludzie uczeni,

Którym za to należą się brawa,

Chcąc wielu dzieci los zmienić,

Stworzyli dla Was mądre prawa.

Więc je, na co dzień i od święta

Spróbujcie dobrze zapamiętać:

Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,

A szczególnie do robienia czegoś niedobrego.

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi

I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

 Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać,

 I każdego mogę na ratunek wzywać.

Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami,

 Nikt nie może mi zabraniać spotkać ich czasami.

 Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,

Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa,

A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.

Tak się tu w wiersze poukładały,

Prawa dla dzieci na całym świecie,

Byście w potrzebie z nich korzystały

Najlepiej, jak umiecie.

Po wysłuchaniu wiersza dziecko odpowiada na pytania:

– Kim jest dziecko?;

– Co to są prawa?

– O jakich prawach dzieci jest mowa w wierszu?.

– Czy potrzebne są prawa dla dzieci ?

– Jakie prawo jest według Ciebie najważniejsze ?

  1. Dla utrwalenia: Zapraszam do obejrzenia filmu edukacyjnego „Nasze prawa”

https://www.youtube.com/watch?v=a-PphP4hT4o        

  1. Zabawa” Gdy jestem zły”. Dziecko wypowiada zdanie: „Gdy jestem zły, to robię ” Pokazuje gestem, miną, co robi, gdy się złości. Rodzic naśladuje minę lub gest pokazany przez dziecko.
  2. „Miny”- zabawy z lusterkiem. Dziecko przedstawia, wyraża minami różne uczucia: radość, złość, smutek, itp.
  3. „Nazwij swoje uczucia” – dokończ zdania.

Dziecko tworzy dalszą część rozpoczętego przez Rodzica zdania, np.

– Jestem smutny , gdy …Czuję się szczęśliwy , ponieważ ….. Boję się , gdy …..

– Jestem zły, ponieważ …..Czuję się zadowolony , gdy …..Jest mi wesoło, kiedy …..itp.

  1. Rysowanie kredkami na temat: najważniejsze dla mnie prawo dziecka” przy jednoczesnym słuchaniu piosenki „ Nasze prawa” https://www.youtube.com/watch?v=80lISAvoqT8
  2. Konwencja Praw Dzieckahttps://www.unicef.pl/O-nas/Prawa-dziecka/Dla-dzieci 
  3. Dla chętnych kolorowanki o prawach dzieci

https://pl.pinterest.com/agi777buziaczek/prawa-dziecka/