Dzień 27.05 2020 r.
Temat: Rodzinny obrazek
Cele ogólne:
- -rozwijanie sprawności manualnej;
- -posługiwanie się nazwami miesięcy, pór roku i dni tygodnia,
- -rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania.
- Ćwiczenie poranne:
Skłony -„Witam mamę, witam tatę”.
Dzieci poruszają się po pokoju w rytm dowolnej piosenki. Podczas przerwy /pauzy/ wymyślają fantazyjny ukłon na powitanie mamy i inny ukłon na powitanie taty.
2.
- Rodzinny obrazek – wykonanie prezentu dla rodziców.
Zapoznanie z wierszem K. Datkun-Czerniak Dla mamy.
– Co narysowało dziecko dla mamy?
– Dlaczego wykonało obrazek?
Mam papier i kredki, Będą chmurki, słoneczko
piękne, kolorowe. i tęcza na niebie.
Narysuję – Mamusiu – Narysuję najpiękniej,
obrazek dla Ciebie. bo tak kocham Ciebie!
- Ekspresja słowna – Co lubią nasi rodzice?
Kończenie zdań: Moja mama lubi… Mój tata lubi… Moi rodzice lubią, gdy ja…
- Zabawa matematyczna Dzień za dniem, krok w krok i tak cały rok.
Zapoznanie z fragmentami wiersza A. Nosalskiego O dwunastu braciach.
Podczas słuchania wiersza dzieci podają nazwy kolejnych miesięcy (w razie trudności pomaga rodzic).
Chodzi po świecie dwunastu braci. Lipiec w upale dźwiga strudzony
Są to miesiące, pewno je znacie. ogromne kosze wiśni czerwonych. (…)
I pewno wiecie, że do nas w gości Sierpień się śpieszy, jak tylko może,
przychodzą zawsze w tej kolejności: by sprzątnąć z pola dojrzałe zboże. (…)
pierwszy co roku zjawia się styczeń Oto już wrzesień zbiera ziemniaki
i bardzo mroźny bywa zazwyczaj. (…) i do odlotu szykuje ptaki. (…)
Następny z braci to srogi luty, Idzie polami rudy październik
w lodową zbroję cały zakuty. (…) i mgły rozwiesza wśród pustych ściernisk.
Marzec ze śniegu ziemię uprząta Listopad, zwykle wietrzny i dżdżysty,
miotłą ze złotych promyków słonka. (…) wymiata stosy opadłych liści. (…)
Kwiecień nie czeka. Bardzo się spieszy, Przybywa grudzień, z braci ostatni,
aby na drzewach listki rozwiesić. (…) by drzewom białe nałożyć czapki.
Wreszcie się zjawia maj wystrojony I tak miesiące wciąż się zmieniają,
i bzu przynosi pełne brzemiona. (…) chodząc po świecie swoim zwyczajem.
Drogą do lasu idzie już czerwiec Lecz nigdy wszystkie spotkać się razem nie mogą.
z wiązanką chabrów i dzbanem czernic. (…) Chyba że w kalendarzu…
- Utrwalanie nazw miesięcy.
- Dzieci wspólnie z rodzicem wymieniają nazwy miesięcy i układają przed sobą przy każdej wypowiadanej nazwie jeden klocek; liczą klocki; określają, ile miesięcy ma rok.
- Określają, które miesiące związane są z poszczególnymi porami roku: grudzień, styczeń, luty – miesiące zimowe; marzec, kwiecień, maj – wiosenne; czerwiec, lipiec, sierpień – letnie; wrzesień, październik, listopad – jesienne.
- Określają, ile jest miesięcy w każdej porze roku.
- Wybierają spośród przygotowanych przez rodzica kolorowych karteczek te, które charakteryzują poszczególne pory roku. Np. białe – zima, zielone – wiosna, żółte – lato, czerwone – jesień.
- Określają aktualną porę roku; nazywają porę roku, która występowała przed wiosną i tę, która nadejdzie po niej.
- Podają nazwę obecnego miesiąca; mówią, jak nazywał się miesiąc występujący przed majem i jak nazywa się ten, który będzie po nim; określają, w jakim miesiącu jest Dzień Matki (maj), a w jakim – Dzień Ojca (czerwiec).
- Określają, którym z kolei miesiącem jest miesiąc wymieniony przez rodzica, np. luty – drugim; czerwiec – szóstym; wrzesień – dziewiątym.
- Nazywają określane przez rodzica miesiące, np. Czwartym miesiącem w roku jest… (kwiecień); Siódmym miesiącem w roku jest… (lipiec).
- Utrwalanie nazw dni tygodnia
- Dzieci określają, jak nazywa się obecny dzień tygodnia, jak nazywał się dzień, który był wczoraj i jaki dzień będzie jutro.
- Określają, jak nazywają się, np. pierwszy, piąty i siódmy dzień tygodnia.
- Określają, którym z kolei dniem tygodnia jest, np. wtorek, czwartek, sobota.
- Zabawa dydaktyczna Dodaj lub odejmij.
Dzieci siedzą w pokoju na dywanie.Przed nimi są liczmany /mogą to być kredki,klocki itp./. Dostają od rodzica kartonik z cyfrąnp.8. Dzieci dobierają odpowiednią liczbę liczmanów i układają przed sobą, kładąc obok swój kartonik z cyfrą8. Następnie rodzic daje dziecku kartonik z cyfrą 4
Dzieci dobierają lub oddają liczmany tak, aby ich liczba była zgodna z liczbą umieszczoną na kartoniku. Potem dziecko mówi, ile miało liczmanów, ile ma teraz, czy odjęło, czy dodało liczmany
Np. Dziecko miało kartonik z cyfrą 8, ułożyło przed sobą osiem liczmanów. Potem dostało kartonik z cyfrą 4 i oddało cztery liczmany.
Na koniec może spróbować ułożyć działanie: 8 – 4 = 4.
- Karta pracy, cz. 4, s. 51.
Łączenie liniami kartoników z serduszkami, zaczynając od tego, na którym jest najwięcej serduszek, do tego, na którym jest ich najmniej.
Dzielenie nazw obrazków na głoski.
Zapoznanie z treścią wiersza K. Datkun-Czerniak Szczęście.
Określanie przez dzieci, co autorka wiersza nazywa szczęściem.
Wypowiedzi dzieci o tym, co dla nich jest szczęściem, kiedy są szczęśliwe;
podkreślenie znaczenia posiadania rodziny, bliskich i przyjaciół.
Szczęście to: Szczęście to wszystko, co jest dookoła:
– uśmiech taty i mamy ludzie, drzewa, przedszkole i szkoła.
– spadające z drzewa kasztany Szczęście mam – gdy nie jestem sam!
– zimne lody w gorący czas Szczęście, że jestem, tu na ziemi,
– udany rysunek pomiędzy ludźmi bliskimi.
– i gdy ktoś chwali nas.
3.
- Utrwalanie wiersza J. Koczanowskiej „Mama i tata”
Karta pracy, cz. 4, s. 50.
Czytanie tekstu: rodzic czyta wyrazy, a dzieci rysują i mówią, ile porcji tortu pozostało.
- Ekspresja słowna – Co by było, gdyby…?
Kończenie zdania: Gdybyśmy na świecie zostali sami, to… (zachęcanie dzieci, aby nie powtarzały wypowiedzi swoich kolegów).