Środa 27 maja 2020r.

Temat: „Dzieci na świecie”

Cele ogólne:

– Poznanie wyglądu dzieci z różnych stron świata;

– Dostrzeganie podobieństw i różnic;

 

  1. Zestaw zabaw porannych:
  • „Gimnastyka smyka” – zabawa słowno – ruchowa

Tupnij nogą, ile sił (tupiemy)

Klaśnij w górze: raz, dwa, trzy ( klaszczemy nad głową)

Zrób do przodu skłon głęboki, ( kłaniamy się, dotykając palcami stóp)

Potem pochyl się na boki. (robimy skręt w prawo i w lewo)

Raz – skręt  w lewo, (robimy skręt w lewo)

Raz – skręt w prawo, ( robimy skręt w prawo)

Bioderkami porusz żwawo, ( kręcimy bioderkami)

A gdy zmęczysz się troszeczkę, ( siadamy)

Możesz usiąść na chwileczkę.

  • „Raz słońce, raz ulewa” – zabawa skoczna

Rodzic rozkłada na dywanie gazety – kamienie. Na hasło: Świeci słońce! Dziecko porusza się po dywanie w podskokach. Na hasło: Ulewa! – wskakuje na kamień. Po skończonej zabawie Rodzic chwali dziecko za szybką reakcję.

  • „Uwaga! Stop! – zabawa pobudzająco – hamująca.

Dziecko porusza się swobodnie po dywanie, dostosowując ruch do rytmu wygrywanego przez Rodzica. Na przerwę w akompaniamencie Rodzic poleca dziecku, aby dotknęło podłogi wymienioną częścią ciała, np. piętami, kolanami, dłońmi, łokciami, biodrem, brzuchem.

 

 

  1. Rodzic prezentuje piosenkę Majki Jeżowskiej „Kolorowe dzieci”,

https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=Y_kIVuTfVk4  

Podczas której dziecko ogląda obrazki z wizerunkami dzieci z innych krajów i kontynentów. Rodzic objaśnia, skąd pochodzą i prosi dziecko o porównanie: w czym są do siebie podobne ( oczy, nos, usta, brwi), w czym się różnią ( kolor skóry, oczy, włosy). Dziecko razem z Rodzicem wspólnie zastanawia się, czy każde dziecko, bez względu na wygląd czy pochodzenie, ma takie same prawa. Na zakończenie wspólnie formułują wniosek, że prawa dziecka przysługują wszystkim dzieciom: przedszkolakom i uczniom, mieszkańcom Polski, Afryki, Japonii czy Ameryki.

Rodzic wyjaśnia, że każde z tych dzieci ma inny zwyczaj witania się z kolegami i koleżankami: − Polak – podaje rękę, − Japończyk – kłania się, − Innuita – pociera nos o nos kolegi / koleżanki, − Afrykanin – podaje rękę i przybija piątkę.

  1. „Powitania” – zabawa naśladowcza. Dziecko na hasło: Powitanie! – dokładnie ogląda obrazek który pokazuje Rodzic i mówi: Witają się Polacy! –Podają sobie ręce. Następnie witają się Japończycy, Innuici, Afrykanie.
  2. Zajęcia umuzykalniające. Zabawa przy piosence „Wszystkie dzieci nasze są”

https://www.youtube.com/watch?v=d_vuxQ-9iVQ

Rodzic zaprasza dziecko i odtwarza piosenkę „Wszystkie dzieci nasze są. Podczas zwrotek pokazuje różne figury taneczne: obroty wokół własnej osi, obroty w parach trzymając się za ręce, machanie obydwiema rękami w górze, półobroty z rękami na biodrach, kołysanie na boki, trzymanie się za ręce i kołysanie nimi w górę i w dół itp. Podczas refrenu wszyscy klaszczą rytmicznie i na koniec wykonują gest „otwierania serca jak drzwi”.

  1. „Dziecięce radości” – zabawa muzyczno-ruchowa. Dziecko słucha muzyki i improwizuje ruchem te czynności, z którymi kojarzy się ta muzyka. Po wysłuchaniu wymyśla jedno określenie dla tej muzyki (szybka, wesoła, do tańca itp.).
  2. „Muzyką malowane” – zabawa muzyczno-plastyczna. Dziecko, przy powtórnym słuchaniu muzyki rysuje dowolne formy, z jakimi kojarzy mu się ta muzyka – kropki, linie, fale itp. Co jakiś czas Rodzic robi przerwę w odtwarzaniu, by dziecko mogło zmienić kolor kredki.
  3. „Po kamyczkach” Trawińska– zabawa ruchowa.

Idą dzieci równą drogą, Dziecko maszeruje po okręgu.

Po kamyczkach iść nie mogą, Dziecko staje na palcach.

Po kamyczkach hop, hop, hop, Dziecko wykonuje trzy podskoki obunóż.

Do dołeczka skok. Dziecko wykonuje przysiad podparty.

Pora wracać. Kto się znuży, Dzieci maszerują rytmicznie. Ten odpocznie po podróży. Dom już blisko… nogi w ruch, Kto zwycięży – zuch!  Dzieci biegną na palcach, na słowo „zuch” zatrzymują się w bezruchu.

 

  1. „Co się zmieniło?” – zabawa dydaktyczna. Rodzic układa w szeregu cztery zabawki. Dziecko odchodzi na bok i odwraca się tak, by nie widziało zabawek. Rodzic zabiera jedną zabawkę lub zmienia kolejność ułożenia. Dziecko ma za zadanie wskazać, jakie zmiany zaszły w ułożeniu zabawek.

9. Dla chętnych kolorowanki ” Dzieci świata”

https://dzidziusiowo.pl/dla-dzieci/kolorowanki/dzieci-swiata

oraz memory – dzieci z różnych stron świata:

 http://www.pedagogpisze.pl/2016/07/dzieci-z-roznych-stron-swiata.html