https://integracjasensoryczna.info/
Kąpiel może być środkiem rozwijającym integrację dotykową ale również dezorganizującą. Dzieci nadwrażliwe sensorycznie mogą w czasie kąpieli być przez nas rodziców /nieświadomie/ tak pobudzone poprzez miejsce w którym kąpiemy dziecko, zabawy czy środki czystości, że potem będzie je trudno położyć spać. Jak więc dobrze zorganizować kąpiel?
Pomieszczenie
Łazienka to miejsce gdzie jest zwykle dużo światła, które na dodatek odbija się od luster, ceramicznych płytek itp przez co jest dodatkowo wzmacniane. dzieci nadwrażliwe sensorycznie, zwłaszcza nadwrażliwe wzrokowo w takim środowisku staja się bardziej pobudzone. By unikać lub przynajmniej ograniczyć taki efekt można zastosować wyłącznik z regulacją natężenia światła i na czas kąpieli nieco je przyciemnić.
Łazienka to miejsce w którym zwykle trzymamy wiele kosmetyków czy nawet środków piorących jeśli jest tam również pralka. Dzieci nadwrażliwe węchowo będą w takich miejscach przeciążone taką kakofonią zapachów, a skutkiem tego będzie wzrost pobudzenia i dezorganizacja zachowania. Warto więc może zamontować wyciąg, wentylator automatyczny by przed kąpielą odświeżyć powietrze, pozbywając się nadmiaru zapachów. Proszki powinny być trzymane w szczelnych pojemnikach, a kosmetyki dobrze zamykane.
Środki czystości – mydła, żele, pasty do zębów
Jeśli dziecko jest nadwrażliwe na zapachy trzeba używać mydeł do kąpieli jak najmniej perfumowanych. Pasty do zębów również nie powinny być zbyt intensywne.
By dostarczyć dziecku zróżnicowanych wrażeń dotykowych podczas kąpieli można różnicować mydła. Zamiast zwykłego mydła można użyć żelu do kąpieli, mydła w płynie, czy nawet pianki lub żelu do golenia /to przecież również mydła/.
Myjki, szczotki
Podczas kąpieli można dostarczyć wrażeń dotykowych organizujących system nerwowy i wpływających pozytywnie na zachowanie dziecka. Zachęcajmy dziecko by pocierało skórę różnymi myjkami z materiałów, gąbek czy szczoteczek. Proponujmy by dziecko roztarło wyciśniętą np. piankę na ręku czy na nogach. W ten sposób samo podczas kąpieli wymasuje różne powierzchnie ciała w sposób, który zaakceptuje, który będzie organizujący integracje dotykową. Wyboru materiału niech dokonuje samo dziecko.
Szczotki do zębów
Dzieci nadwrażliwe dotykowo wewnątrz buzi i na twarzy często unikają mycia zębów (lub po myciu są bardziej pobudzone, rozdrażnione). Te dzieci znacznie lepiej znoszą mycie zębów szczoteczką elektryczną ( z wyjątkiem dzieci nadwrażliwych słuchowo dla których dźwięk szczoteczki może być nieprzyjemny). Jeśli więc tylko dziecko zaakceptuje elektryczna szczoteczkę należy ją stosować do mycia zębów, a nawet do wymasowania języka i wnętrza policzków.
Zabawy podczas kąpieli
Jeśli dziecko jest pobudliwe i ma kłopoty z zasypianiem i snem to raczej podczas kąpieli nie bawimy się tak by dziecko stało się bardziej pobudzone. Oto kilka form zabawy podczas kąpieli, które raczej nieco wyciszą, zmniejszą pobudzenie dziecka.
-
napełniamy różne rodzaje plastikowych butelek płynami /zabarwioną wodą/ i zachęcamy by dziecko podczas kąpieli ściskając opróżniało butelki, przelewało, łączyło płyny w miseczce itp.
-
dajemy dziecku pojemnik z wodą i pędzel. Prosimy i zachęcamy do malowania wodą ciała czy ściany z kafelków.
-
malowanie palcami /nie zmuszaj jeśli nie lubi tego/. Przygotuj – wyciśnij piankę lub żel do golenia na ścianie i zachęcaj by dziecko coś namalowało lub po prostu roztarło piankę (w sklepach są dostępne również farbki do mycia w wannie, czy nawet kredki na bazie mydła).
Wycieranie
Po kąpieli oczywiście wycieramy dziecko, ale jak to zrobić by dostarczyć wrażeń dotykowych takich, które będą organizować system nerwowy a nie nadmiernie pobudzać? Najpierw owijamy dziecko dużym ręcznikiem, mocno przy tym przytulając do siebie dziecko i oklepując – to wstępny etap osuszania z wody. Następnie małym ręczniczkiem dokładnie jeszcze raz wycieramy skórę, przy okazji masując naszego malucha. Należy to również robić z pewnym naciskiem. Wszystkie te czynności nie powinny trwać zbyt długo, zwłaszcza jeśli dziecko jest bardziej niż przeciętnie aktywne ruchowo, bo wówczas zbyt długi czas ograniczenia swobody ruchu może je pobudzić i zdezorganizować zachowanie. Ręczniki frotte mają dwie odmienne dotykowo powierzchnie, dzieci nadwrażliwe dotykowo raczej będą lepiej reagowały na struktury nieco bardziej szorstkie.