Temat: W zoo

 

Cele:
– Wzbogacanie wiadomości na temat dzikich zwierząt.
– Omówienie warunków życia zwierząt mieszkających w zoo.
– Kształcenie umiejętności wypowiadania się.

 

1. ,,Zoo” Danuta Wawiłow -wysłuchanie wiersza

W zoo jest wesoło,
ludzie chodzą wkoło,
byk ma duże rogi,
bocian nie ma nogi,
foka siedzi w stawie,
nie widać jej prawie.
Słonie wodę piją,
niedźwiedzie się biją,
sowa w domku siedzi, boi się niedźwiedzi.
Ale najładniejsze
są zielone rybki,
patrzą sobie na mnie
zza zielonej szybki
i zębów nie mają
i rogów nie mają,
i tylko tak sobie
pływają, pływają
pływają, pływają
i się uśmiechają…

Rozmowa na temat wiersza. Dziecko odpowiada na pytania Rodzica/ Opiekuna.:
– Jakie zwierzęta są wymienione w wierszu?
– Co robią poszczególne zwierzęta?
– Dlaczego zamyka się zwierzęta w ogrodach zoologicznych?
– W jaki sposób możemy pomóc zwierzętom w ogrodach zoologicznych?
Rodzic/ Opiekun może przygotować obrazki przedstawiające: sowę, byka, rybę, fokę, dwa lwy. Dziecko przeprowadza analizę (dzielenie wyrazów na głoski) i syntezę (scalanie z głosek słów) głoskową nazw tych zwierząt.

O czym musimy pamiętać decydując się na adopcję zwierzaka?
a) Zwierzę to żywa istota, nie jest zabawką, trzeba mieć odpowiednie warunki, by je przyjąć. Konieczna jest również zgoda rodziców.
b) Obowiązki: zwierzątko trzeba karmić, sprzątać po nim, wyprowadzać na spacer, nie wolno go wyrzucić, gdy się znudzi.

 

2. ,,Kto mieszka w zoo”- rozwiązywanie zagadek. Rodzic/ Opiekun recytuje wiersz Marii Terlikowskiej. Dzieci dopowiadają rozwiązania.

Basia w zoo – Maria Terlikowska
Płowa grzywa
z karku spływa,
dumna mina,
groźna brew!
Jak to zwierzę się nazywa?
LEW !

Pysznie kroczy,
myśląc o czymś,
jakby miał sto ważnych spraw!
Kto ma ogon w pawie oczy?
PAW!

Igła w igłę,
szpilka w szpilkę-
co to za kolczasty zwierz?
No, Basieńko, pomyśl chwilkę.
JEŻ!


Chociaż wielki jest
jak góra-
śmiało możesz podejść doń.
Zgadnij, co to za figura?
SŁOŃ!

 

3. ,,Spacer po zoo”- zabawa ruchowa
Rodzic/ Opiekun rozkłada nieregularnie koła z kropkami 1-10 oraz koło puste, przy czym to start, a koło z 10 kropkami to wyjście. Pomiędzy kołami, w czterech miejscach, Rodzic/ Opiekun kładzie koła z rysunkami zwierząt: krokodyla, słonia, papugi, kangura. Dziecko ma zadanie przejść po kolejnych kołach. Gdy znajdzie się przed kołem z krokodylem, musi przeskoczyć przez nie; przed kołem ze słoniem musi przykleić ucho do ręki i narysować leniwą ósemkę; przed kołem z papugą musi podzielić na głoski słowo p-a-p-u-g-a;
przed kołem z kangurem musi podskoczyć dziesięć razy. Poprawne wykonanie zadania pozwala dziecku na dalszą drogę. Gdy się pomyli, wraca na puste koło.


4. ,,Memory” – zwierzęta

https://www.dropbox.com/s/gcdrasj3y3p59nw/4-Memory_game-animals.pdf?dl=0

5. ,,Żółw”- praca plastyczna

https://www.easypeasyandfun.com/tag/turtle-crafts/

 

 

KARTY PRACY (5-latek):

  • Praca z KP4.30 – umieszczanie nalepek ze zwierzętami w odpowiednich miejscach, doskonalenie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej, orientacja w przestrzeni, rozpoznawanie zwierząt po fragmencie ciała, poszerzanie wiedzy przyrodniczej.

 

KARTY PRACY (4-latek):

  • „Od najmniejszego do największego” – praca z KP2.44. Opiekun czyta polecenia, dziecko kolejno wykonuje zadania z karty. Podaje nazwy zwierząt widocznych na zdjęciach i obrazkach.

 

Od nauczyciela wspomagającego:

  • Przy omawianiu treści wiersza można odwoływać się do konkretnych fragmentów tekstu.
  • Jeśli dziecko nie potrafi dzielić nazw zwierząt na głoski, może je podzielić na sylaby.
  • Podczas czytania zagadek można wspomóc dziecko poprzez dopasowywanie treści zagadki do obrazka: