Czwartek dnia 28.05.2020 r.
TEMAT KOMPLEKSOWY: DZIEŃ DZIECKA
TEMAT DNIA: TAKIE PRAWA MAM!
Cele:
- Kształtowanie u dzieci świadomości posiadania własnych praw.
- Zaspakajanie naturalnej potrzeby ruchu dziecka.
Rączki do góry.
Rodzic czyta wiersz M. Bogdanowicz i ilustruje go ruchem, a dziecko naśladuje rodzica.
“Rączki do góry”
Rączki do góry, nóżki prościutkie. Dziecko wysoko unosi ręce.
A tak się bawią dzieci malutkie. Kładzie ręce na biodrach i podskakuje dookoła
własnej osi.
Piłeczki skaczą prosto do góry. Podskakuje obunóż.
A tak po niebie pływają chmury. Podnosi ręce wysoko i kołysze nimi w jedną
i w drugą stronę.
Każdy się robi taki malutki. Robi przysiad.
To, proszę państwa, są krasnoludki. Łączy ręce nad głową – robi „czapeczkę”.
Prawa dziecka.
Rodzic tłumaczy, że dzieci na całym świecie mają swoje prawa to znaczy, że mogą robić pewne rzeczy, a dorośli nie mogą im tego zabronić.
“Takie prawo mam!” A. Frączak
Jeśli chcę, to śpiewam sobie
i z kartonów bęben robię,
potem w bęben ten: bam, bam!
Takie prawo mam! Jeśli chcę, to po cichutku
tłum maluję krasnoludków,
w tajemnicy, całkiem sam…
Takie prawo mam.
Jeśli chcę, to biegam z Frankiem,
brykam z kotem, z psem i z Jankiem
albo z Antkiem w berka gram –
takie prawo mam!
Jeśli chcę, to pytań gradem
zasypuję cioć gromadę,
bo chcę wszystko wiedzieć sam –
takie prawo mam.
Raz wygrywam, raz przegrywam,
lecz nikogo nie przezywam,
nawet kota ani psa…
Każdy prawa ma!
Odpowiedzi na pytania:
- Czy każdy ma prawo śpiewać?
- Czy każdy ma prawo grać na bębenku?
- Czy każdy ma prawo malować?
- Czy każdy ma prawo się bawić?
- Czy każdy ma prawo zadawać pytania?
Rodzic tłumaczy, że dziecko ma nie tylko prawa ale też obowiązki. Nie może robić złych rzeczy.
Odpowiedzi na pytania:
- Czy można podrzeć rysunek kolegi/koleżanki?
- Czy można uderzyć kolegę/koleżankę?
- Czy można dokuczać psu lub kotu?
Rodzic wyjaśnia, że wszystkie dzieci, dorośli i zwierzęta mają prawo do tego, żeby ich szanować, nie dokuczać im i ich nie bić.
Zestaw zabaw ruchowych.
- “Wesołe miasteczko” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dziecko porusza się po pokoju. Na hasło: Karuzela! – podaje ręce rodzicowi i kręcą się w kole. Na hasło: Pociąg! – siadają n a dywanie, jeden za drugim… .
- “Zabawa z piłką” – ćwiczenie tułowia. Dziecko z rodzicem stają plecami do siebie. Wykonują skłon i turlają piłkę do siebie. Prostują się i odpoczywają. Po chwili znów turlają piłkę.
- “Uciekająca piłka” – ćwiczenie mięśni grzbietu. Dziecko leży na brzuchu, toczy piłkę z ręki do ręki.
- “Wesoła piłka” – zabawa przy muzyce. Dziecko z rodzicem poruszają się przy muzyce. Na podłodze leży piłka. W trakcie przerwy w muzyce: wykonują polecenia: trzymamy w parze piłkę dłońmi, trzymamy brzuchami, trzymamy piłkę czołami.
https://www.youtube.com/watch?v=D-sc2df3v2g&vl=no
- “W parku” – ćwiczenie oddechowe. Dziecko maszeruje w tempie wyklaskiwanym przez rodzica. Na mocne klaśniecie zatrzymuje się i wykonuje wdech nosem – unosi ramiona, wydech ustami – opuszcza ramiona.
Dzieci świata – kolorowanki