Czwartek dnia 28.05.2020 r.

TEMAT KOMPLEKSOWY: DZIEŃ DZIECKA

TEMAT DNIA: TAKIE PRAWA MAM!

Cele:

  1. Kształtowanie u dzieci świadomości posiadania własnych praw.
  2. Zaspakajanie naturalnej potrzeby ruchu dziecka.

Rączki do góry.

Rodzic czyta wiersz M. Bogdanowicz i ilustruje go ruchem, a dziecko naśladuje rodzica.

“Rączki do góry”
Rączki do góry, nóżki prościutkie.                                                   Dziecko wysoko unosi ręce.
A tak się bawią dzieci malutkie.                                                       Kładzie ręce na biodrach i podskakuje dookoła
                                                                                                             własnej osi.
Piłeczki skaczą prosto do góry.                                                        Podskakuje obunóż.
A tak po niebie pływają chmury.                                                     Podnosi ręce wysoko i kołysze nimi w jedną
                                                                                                             i w drugą stronę.
Każdy się robi taki malutki.                                                             Robi przysiad.
To, proszę państwa, są krasnoludki.                                              Łączy ręce nad głową – robi „czapeczkę”.

Prawa dziecka.

Rodzic tłumaczy, że dzieci na całym świecie mają swoje prawa to znaczy, że mogą robić pewne rzeczy, a dorośli nie mogą im tego zabronić.

“Takie prawo mam!” A. Frączak

Jeśli chcę, to śpiewam sobie
i z kartonów bęben robię,
potem w bęben ten: bam, bam!
Takie prawo mam!                                                                                                                                                                    Jeśli chcę, to po cichutku
tłum maluję krasnoludków,
w tajemnicy, całkiem sam…
Takie prawo mam.
Jeśli chcę, to biegam z Frankiem,
brykam z kotem, z psem i z Jankiem
albo z Antkiem w berka gram –
takie prawo mam!
Jeśli chcę, to pytań gradem
zasypuję cioć gromadę,
bo chcę wszystko wiedzieć sam –
takie prawo mam.
Raz wygrywam, raz przegrywam,
lecz nikogo nie przezywam,
nawet kota ani psa…
Każdy prawa ma!

Odpowiedzi na pytania:

  • Czy każdy ma prawo śpiewać?
  • Czy każdy ma prawo grać na bębenku?
  • Czy każdy ma prawo malować?
  • Czy każdy ma prawo się bawić?
  • Czy każdy ma prawo zadawać pytania?

Rodzic tłumaczy, że dziecko ma nie tylko prawa ale też obowiązki. Nie może robić złych rzeczy.

Odpowiedzi na pytania:

  • Czy można podrzeć rysunek kolegi/koleżanki?
  • Czy można uderzyć kolegę/koleżankę?
  • Czy można dokuczać psu lub kotu?

Rodzic wyjaśnia, że wszystkie dzieci, dorośli i zwierzęta mają prawo do tego, żeby ich szanować, nie dokuczać im i ich nie bić.

Zestaw zabaw ruchowych.

  • “Wesołe miasteczko” – zabawa orientacyjno-porządkowa.                                                                                   Dziecko porusza się po pokoju. Na hasło: Karuzela! – podaje ręce rodzicowi i kręcą się w kole. Na hasło: Pociąg! – siadają n a dywanie, jeden za drugim… .
  •  “Zabawa z piłką” – ćwiczenie tułowia.                                                                                                                     Dziecko z rodzicem stają plecami do siebie. Wykonują skłon i turlają piłkę do siebie. Prostują się i odpoczywają. Po chwili znów turlają piłkę.
  • “Uciekająca piłka” – ćwiczenie mięśni grzbietu.                                                                                                      Dziecko leży na brzuchu, toczy piłkę z ręki do ręki.
  • “Wesoła piłka” – zabawa przy muzyce.                                                                                                                          Dziecko z rodzicem poruszają się przy muzyce.  Na podłodze leży piłka. W trakcie przerwy w muzyce: wykonują polecenia: trzymamy w parze piłkę dłońmi, trzymamy brzuchami, trzymamy piłkę czołami.

https://www.youtube.com/watch?v=D-sc2df3v2g&vl=no

  • “W parku” – ćwiczenie oddechowe.                                                                                                                                Dziecko maszeruje w tempie wyklaskiwanym przez rodzica. Na mocne klaśniecie zatrzymuje się i wykonuje wdech nosem – unosi ramiona, wydech ustami – opuszcza ramiona.

Dzieci świata – kolorowanki