Czwartek 28 maja 2020r.
Temat: „ Zabawy z różnych stron świata”
Cele ogólne:
– Poznanie ulubionych zabaw dzieci z innych krajów i uświadomienie, że wszystkie dzieci na całym świecie lubią się bawić;
– Doskonalenie umiejętności budowania wypowiedzi poprawnej pod względem logicznym i gramatycznym;
– Rozwijanie sprawności fizycznej dzieci.
- „W co lubimy się bawić? – rozmowa z dzieckiem na temat jego ulubionych zajęć, zabaw, oraz zabaw dzieci innych narodowości. Przeprowadzenie z dzieckiem kilku zabaw pochodzących z różnych stron świata. Rodzic opowiada o różnych zabawach dzieci w innych krajach.
- Gra „Tunku-tunku” z Boliwii jest bardzo podobna do naszej gry w klasy. Dziecko, skacząc na jednej nodze, ma za zadanie przesuwać krążek z pola do pola zgodnie z oznaczoną kolejnością (1–8). Krążek nie może wypaść poza pole.
- Inna gra to zabawa z Bangladeszu „Wyścig balonów”. Dzieci mają za zadanie przeprowadzić nadmuchany balon od linii startu z powrotem na to samo miejsce, popychając go kijem (oś startu, do miejsca nawrotu i dalej do linii startu) lub w inny sposób.
- Kolejna zabawa to „Rozbij dzban” popularna w Sri Lance. Na sznurku wiesza się trzy dzbany napełnione wodą. Zawodnikowi zasłania się oczy i ma on za zadanie w określonym czasie rozbić dzbany za pomocą kija.
- Bardzo podobną zabawą jest meksykańska „Piñata”. Dziecko z zawiązanymi oczami ma za zadanie rozbić kukłę krowy wypełnioną słodyczami. Następnie dzieci opowiadają o swoich ulubionych zabawach z innymi dziećmi.
- „Złodziej i strażnicy” – zabawa z Czech. W każdej rundzie tej zabawy uczestniczą dwaj „strażnicy”, którzy próbują udaremnić zamiary „złodzieja”. Na stole umieszczamy przedmiot „skarb”. Strażnicy ustawiają się po obu stronach stołu i ujmują sznur tak, by pętla znalazła się tuż przed przedmiotem. Na dany znak złodziej wślizguje się między strażników i próbuje ukraść przedmiot, sięgając przez otwór pętli. Zabawa trwa tak długo, aż wszyscy spróbują swych sił jako „złodzieje”.
- „Rybak” – zabawa z Niemiec. Przed rozegraniem pierwszej rundy wybieramy „rybaka”. Reszta uczestników siada na krzesłach. Rybak stoi przed nimi. Wystawione płasko dłonie to ryby. Rybak wodzi jedną ręką wolno pod dłońmi uczestników, wygłaszając tekst: „Łowiłem ryby przez noc całą, ale złowiłem ich bardzo mało”. Po ostatnim wyrazie próbuje znienacka klepnąć w dłoń któreś z dzieci. aby uniknąć złapania musi ono błyskawicznie usunąć rękę. Jeśli rybakowi nie uda się pochwycić ryby, musi próbować ponownie, gdy zaś mu się powiedzie – następuje zmiana.
- „Slalom dla nosków” – zabawa z Francji. Taśmą klejącą mocujemy do blatu stołu arkusz kartonu z narysowaną trasą slalomu. Zabawa polega na tym by popychając nosem pionek warcabowy przeprowadzić go od startu do mety wyznaczonym torem. Nie wolno pomagać sobie rękami. Gdy w grze uczestniczy liczna grupa dzieci, dzielimy je na dwie drużyny, które grają przeciw sobie.
- „Co wiezie statek?” – zabawa z Węgier. Po wylosowaniu rozpoczynającego grę wskazuje on któregoś z pozostałych uczestników i pyta np. „Co wiezie statek na literę S?”. trzeba na to odpowiedzieć nazwę rzeczownika rozpoczynającego się na S. Jeżeli uczestnik długo się zastanawia, lub poda nazwę podaną wcześniej – daje fant.
- „Co to jest?” – zabawa z Polski. Każdy z uczestników wybiera jeden przedmiot, który opisuje nie wymieniając jednak jego nazwy i starając się by odgadnięcie nie było zbyt łatwe. Można np. powiedzieć: „To coś jest od nas bardzo daleko, jest ogromne i bardzo gorące. Co to jest?”. Pozostali uczestnicy muszą odgadnąć. Jeśli im się nie uda, musi podać dalsze szczegóły, np. „To coś daje nam światło”. Ten komu uda się odgadnąć, zadaje kolejne pytanie.
- Rodzic proponuje kilka zabaw, w które bawią się dzieci na całym świecie, np. „Berek”, „Klasy” oraz znane zabawy polskie, np. „Mam chusteczkę haftowaną”, „Stary niedźwiedź”.
- Dzieci z różnych stron świata i ich zabawy – prezentacja https://www.youtube.com/watch?v=14Di_WtWWrA
- Indiański taniec – zabawa w naśladowanie:
https://www.youtube.com/watch?v=ZKslipdC-sY
- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
Część wstępna
– „Górska wspinaczka” – zabawa organizacyjno-porządkowa.
Dziecko swobodnie maszeruje po pokoju. Rodzic opowiada o górach. Na hasło: Góry! naśladuje wspinanie się pod górę – chodzi, wysoko unosząc kolana.
Cześć główna
– „Uwaga, zaskroniec!” – ćwiczenie stóp. Dziecko chodzi w wysokim wspięciu na palcach, omijając leżące skarpetki – „zaskrońce”.
– „Rzut kulką” – zabawa rzutna.
Dziecko maszeruje i szuka kulek z papieru, ukrytych wcześniej przez Rodzica. Kiedy kulki zostaną odnalezione, dziecko przybiega do Rodzica, i celuje kulkami do kosza.
– „Gol” – zabawa z elementem celowania.
Rodzic ustawia „bramkę” w pewnej odległości. Dziecko oddaje strzał do bramki.
– „Zbieramy jagody” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dziecko maszeruje wzdłuż rozrzuconych kulek z papieru. Przy każdej kulce wykonuje przysiad i naśladuje zrywanie jagód.
– „Powódź” – zabawa bieżna.
Rodzic wyznacza miejsce, na które dziecko wbiegnie, gdy usłyszy hasło: Powódź!.
Część końcowa
– „Wakacje” – zabawa uspokajająca.
Dziecko siada na kocyku i opowiada jak chciałby spędzić wakacje.
Na koniec kilka ciekawych zabaw: