Data: 29.05.2020

Temat: Zabawy w rodzinnym gronie

Cele:

  • Aktywne uczestniczenie w proponowanych zabawach
  • Rozwijanie sprawności fizycznej
  • Rozwijanie sprawności manualnej

1.Ćwiczenie poranne

Zabawa  – Mały świat. Dzieci rytmicznie maszerują po obwodzie koła i powtarzają rymowankę: Tata, mama, siostra, brat (na każde słowo wykonują jedno klaśnięcie) i ja (zatrzymanie i wskazanie na siebie) – to mój mały świat (obrót wokół własnej osi).

  1. Zabawy z rodzicami i rodzeństwem
  • Zabawa na powitanie – Witam wszystkich. Rodzice i dzieci tworzą koło; kolejno każdy mówi zdania na powitanie, a osoby, które czują się powitane, wbiegają do środka koła z okrzykiem aaaaa! i machają do innych rękami; następnie wracają na swoje miejsce. Np. Witam wszystkich, którzy są dzisiaj w spodniach; którzy mają niebieskie oczy; którzy lubią lody itp.
  • Zabawa rozwijająca zmysł słuchu – Czyj to głos?. Jedna z osób odwraca  się tyłem do pozostałych uczestników zabawy; jedna z pozostałych osób zmieniając ton głosu mówi dowolne słowo. Odwrócona osoba ma zadanie odgadnąć kto to powiedział.
  • Zabawa odtwórcza- Lustro. Jeden z rodziców pokazuje proste ruchy rękami, a dziecko i drugi rodzic jak lustro je odtwarzają.
  • Improwizacje ruchowe przy muzyce tanecznej lub tańczenie do ulubionych piosenek.
  • Zabawa na pożegnanie: wszyscy w kręgu wykonują ruchy, o których jest mowa w rymowance.

Na pożegnanie stańmy w koło.

Ukłońmy wszyscy się wesoło.

 I prawą ręką pomachajmy,

 uśmiech sąsiadom swoim dajmy.

  • Wykonanie pracy plastycznej. Zaproponowanie wykonania rodzinnego obrazka w prezencie dla mamy i taty z okazji ich świąt; wyjaśnienie i pokaz sposobu wykonania pracy.

– Samodzielne działania dzieci: przyklejanie na całej powierzchni kartki formatu A5 białych, cienkich, zgniecionych serwetek tak, aby powstała pofałdowana faktura; rysowanie na papierze pastelami olejnymi członków swojej rodziny spędzających wspólnie czas; wycinanie rysunków i przyklejanie na wcześniej przygotowanych kartkach; przyklejenie obrazka na kartonie większego rozmiaru, aby z każdej strony zostało po dwa centymetry na ramkę; ozdabianie ramek przez przyklejenie na nich kolorowych pasków bibuły poskręcanych w grubsze wężyki, zgodnie z kolorystyką wybraną przez dzieci.

– Oglądanie powstałych prac; wypowiedzi dzieci o tym, kto się na nich znajduje i w jakiej sytuacji.  –Doklejenie na odwrocie, pośrodku kartki, kawałka sznureczka, aby powstał zaczep do powieszenia obrazka.

  • Zabawa- Rytm z kwiatuszków. Dzieci wycinają kwiatki narysowane na kolorowym kartonie, układają szlaczki z kwiatków zgodnie z rytmem wystukiwanym przez rodzica na bębenku. Np. ćwierćnuta, dwie ósemki, ćwierćnuta – jeden kwiatek, dwa kwiatki, jeden kwiatek itp.

 

3.

  • Rebusy fonetyczne – Członkowie rodziny. Dzieci różnicują pierwsze głoski w nazwach przedmiotów, roślin, zwierząt przedstawionych na obrazkach; dokonują ich syntezy po wypowiedzeniu ich kolejno przez nauczyciela i odgadują nazwy członków rodziny. Np. maska, arbuz, mydło, antena – mama; torba, autobus, taczki, ananas – tata; buda, rower, antena, teczka – brat; wig, arbuz, drabina, ekran, kot – dziadek; beczka, agrest, buty, ćma, aparat – babcia
  • Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Podwieczorek dla moich bliskich. Wszyscy uczestnicy zabawy poruszają się po pokoju przy spokojnej muzyce, każde trzyma w ręce plastikowy talerzyk z kubeczkiem jednorazowym. Osoby, którym kubeczek się przewróci albo spadnie, odchodzą z zabawy. Wygrywa osoba, która będzie się poruszała z kubeczkiem jak najdłużej.
  • Czytanie literatury dziecięcej wybranej przez rodzica.