Data: 29.05.2020
Temat: Zabawy w rodzinnym gronie
Cele:
- Aktywne uczestniczenie w proponowanych zabawach
- Rozwijanie sprawności fizycznej
- Rozwijanie sprawności manualnej
1.Ćwiczenie poranne
Zabawa – Mały świat. Dzieci rytmicznie maszerują po obwodzie koła i powtarzają rymowankę: Tata, mama, siostra, brat (na każde słowo wykonują jedno klaśnięcie) i ja (zatrzymanie i wskazanie na siebie) – to mój mały świat (obrót wokół własnej osi).
- Zabawy z rodzicami i rodzeństwem
- Zabawa na powitanie – Witam wszystkich. Rodzice i dzieci tworzą koło; kolejno każdy mówi zdania na powitanie, a osoby, które czują się powitane, wbiegają do środka koła z okrzykiem aaaaa! i machają do innych rękami; następnie wracają na swoje miejsce. Np. Witam wszystkich, którzy są dzisiaj w spodniach; którzy mają niebieskie oczy; którzy lubią lody itp.
- Zabawa rozwijająca zmysł słuchu – Czyj to głos?. Jedna z osób odwraca się tyłem do pozostałych uczestników zabawy; jedna z pozostałych osób zmieniając ton głosu mówi dowolne słowo. Odwrócona osoba ma zadanie odgadnąć kto to powiedział.
- Zabawa odtwórcza- Lustro. Jeden z rodziców pokazuje proste ruchy rękami, a dziecko i drugi rodzic jak lustro je odtwarzają.
- Improwizacje ruchowe przy muzyce tanecznej lub tańczenie do ulubionych piosenek.
- Zabawa na pożegnanie: wszyscy w kręgu wykonują ruchy, o których jest mowa w rymowance.
Na pożegnanie stańmy w koło.
Ukłońmy wszyscy się wesoło.
I prawą ręką pomachajmy,
uśmiech sąsiadom swoim dajmy.
- Wykonanie pracy plastycznej. Zaproponowanie wykonania rodzinnego obrazka w prezencie dla mamy i taty z okazji ich świąt; wyjaśnienie i pokaz sposobu wykonania pracy.
– Samodzielne działania dzieci: przyklejanie na całej powierzchni kartki formatu A5 białych, cienkich, zgniecionych serwetek tak, aby powstała pofałdowana faktura; rysowanie na papierze pastelami olejnymi członków swojej rodziny spędzających wspólnie czas; wycinanie rysunków i przyklejanie na wcześniej przygotowanych kartkach; przyklejenie obrazka na kartonie większego rozmiaru, aby z każdej strony zostało po dwa centymetry na ramkę; ozdabianie ramek przez przyklejenie na nich kolorowych pasków bibuły poskręcanych w grubsze wężyki, zgodnie z kolorystyką wybraną przez dzieci.
– Oglądanie powstałych prac; wypowiedzi dzieci o tym, kto się na nich znajduje i w jakiej sytuacji. –Doklejenie na odwrocie, pośrodku kartki, kawałka sznureczka, aby powstał zaczep do powieszenia obrazka.
- Zabawa- Rytm z kwiatuszków. Dzieci wycinają kwiatki narysowane na kolorowym kartonie, układają szlaczki z kwiatków zgodnie z rytmem wystukiwanym przez rodzica na bębenku. Np. ćwierćnuta, dwie ósemki, ćwierćnuta – jeden kwiatek, dwa kwiatki, jeden kwiatek itp.
3.
- Rebusy fonetyczne – Członkowie rodziny. Dzieci różnicują pierwsze głoski w nazwach przedmiotów, roślin, zwierząt przedstawionych na obrazkach; dokonują ich syntezy po wypowiedzeniu ich kolejno przez nauczyciela i odgadują nazwy członków rodziny. Np. maska, arbuz, mydło, antena – mama; torba, autobus, taczki, ananas – tata; buda, rower, antena, teczka – brat; dźwig, arbuz, drabina, ekran, kot – dziadek; beczka, agrest, buty, ćma, aparat – babcia
- Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Podwieczorek dla moich bliskich. Wszyscy uczestnicy zabawy poruszają się po pokoju przy spokojnej muzyce, każde trzyma w ręce plastikowy talerzyk z kubeczkiem jednorazowym. Osoby, którym kubeczek się przewróci albo spadnie, odchodzą z zabawy. Wygrywa osoba, która będzie się poruszała z kubeczkiem jak najdłużej.
- Czytanie literatury dziecięcej wybranej przez rodzica.