Temat: Uwaga! Nieznajome zwierzę!
Cele:
– Poznanie zagrożenia płynącego ze strony zwierząt i poznanie zasady zachowania się w sytuacjach zagrożenia
– Doskonalenie orientacji w schemacie ciała
– Rozwijanie sprawności manualnej
1. ,,Gdzie jest tygrys?”- zabawa słuchowa
Dziecko siedzi na dywanie w siadzie skrzyżnym i ma zamknięte oczy. Rodzic/Opiekun jest tygrysem- chodzi cicho obok dziecka, co jakiś czas się zatrzymuje i warczy jak groźne zwierzę. Dziecko ma zadanie (bez otwierania oczu) wyciągnąć rękę w kierunku, z którego dochodzi głos tygrysa. Po chwili rolę tygrysa przejmuje dziecko.
2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych
Dziecko maszeruje w kole, wysoko unosząc kolana, udaje przemarsz wojska.
Rodzic co chwilę zmienia kierunek marszu. Dziecko ustawia się twarzą do Rodzica i naśladuje ruchy, które wykonuje Rodzic:
a) naprzemienne wymachy ramion w przód;
b) krążenia ramion w przód i w tył;
c) bieg w miejscu;
d) wspinanie się po drabinie;
e) wymachy nóg w przód;
f) skłon tułowia w przód/ na boki;
g) przysiady;
h) pajacyki;
i) leżenie na plecach, przenoszenie nóg za głowę;
j) leżenie na plecach, jazda na rowerku;
k) siad po turecku, plecy proste, dłonie na kolanach, ćwiczenia oddechowe.
3.,,Koty” – zabawa ruchowa
Na ustalony sygnał dziecko “mały kot” na czworakach przemieszcza się w określonym kierunku.
Na hasło “duży kot” dziecko przechodzi do pozycji stojącej i unosząc kolana stara się cicho stąpać po dywanie “kot się skrada”.
Na hasło “kot do domu” dziecko zajmuje miejsc w ustalonym wcześniej przez opiekuna miejscu.
4.,,Jakie to zwierzę”- zagadki słuchowe.
Rodzic/ Opiekun odtwarza głos szczeniaka, szczekanie małego psa, szczekanie bardzo dużego psa, warczenie, skomlenie.
Dziecko określa, co to za zwierzę i w jakiej sytuacji może się tak zachowywać.
5. ,,Uwaga! Nieznajome zwierzę!”- rozmowa z dzieckiem
Odnosząc się do poprzedniej zabawy, Rodzic/Opiekun zadaje dziecku pytania:
– Jak mogą zachowywać się zwierzęta, np. spotkane na ulicy, na podwórku?
– O czym należy pamiętać, kiedy spotkamy gdzieś nieznajome dla nas zwierzę, np. psa?
– Jak powinnyśmy się zachować, gdy podczas spaceru widzimy za ogrodzeniem psa?
– Jak powinnyśmy sie zachować , gdy podczas pobytu w zoo oglądamy zwierzęta na wybiegu, np. słonia, żyrafę, lwa, foki?
Na koniec Rodzic/ Opiekun razem z dzieckiem ustala zasady zachowania podczas spotkania z nieznanymi zwierzętami, np.:
– trzymamy ręce z dala od ogrodzenia, za którym jest pies;
– stoimy spokojnie i bez ruchu, gdy pies nas wącha;
– gdy pies na nas skacze, zwijamy się w kłębuszek (tutaj następuje pokaz pozycji bezpiecznej: dziecko klęczy, głową dotyka podłogi, ręce przyciągnięte do tułowia, kciuki schowane w pięści, pięści przyciśnięte do uszu);
– nigdy nie dotykamy nieznanych zwierząt; gdy chcemy pogłaskać np. psa, zawsze musimy zapytać o pozwolenie jego właściciela;
– w zoo stoimy w wyznaczonych miejscach.
Na koniec dziecko rysuje wybrane przez siebie zasady bezpieczeństwa. Praca zostaje naklejona na arkusz papieru. Rodzic/ Opiekun jeszcze raz wspólnie z dzieckiem je omawia.
6. ,,Domowi ulubieńcy”- prezentacja multimedialna
https://przedszkolankowo.pl/2017/10/22/domowi-ulubiency-prezentacja-multimedialna/
7. Odgłosy zwierząt
https://www.youtube.com/watch?v=oKzgUaHuJIQ
KARTY PRACY (5-latek):
- Praca z KP4.32b – poszerzanie wiedzy przyrodniczej, doskonalenie zdolności grafomotorycznych.
KARTY PRACY (4-latek):
- „Żmija” – praca z W.54. Dziecko siedzi przy stoliku, na którym ma rolkę po papierze toaletowym i W.54. Dziecko wykonuje własną żmiję.
Od nauczyciela wspomagającego:
- Proszę zwracać uwagę, aby w miarę możliwości dziecko wypowiadało się pełnymi zdaniami.
- Przy wykonywaniu kart pracy zwracamy uwagę by dziecko dokładnie kreśliło po śladzie i starało się nie wychodzić poza linie.
- Podczas odsłuchiwania odgłosów zwierząt proszę, aby dziecko podawało ich nazwy (może też starać się naśladować dane zwierzę).
- Przed przystąpieniem do pracy z wyprawki proszę o omówienie z dzieckiem etapów wykonywania pracy i o przygotowanie niezbędnych rzeczy.