29.05 Piątek

Temat dnia: W CO SIĘ POBAWIMY?

 

Cele: nauka współdziałania w grupie; kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej; rozwijanie umiejętności słuchania i wydawania poleceń.

 

„Do jakiej zabawy przyda się ta zabawka” – rozpoznawanie przedmiotów dotykiem. W woreczku znajdują się przedmioty z różnych kącików sali. Dzieci wkładają rękę do worka. Dotykają jakiegoś przedmiotu i mówią, co to jest i do jakiej zabawy może się przydać.

 

„Celne rzuty” – zabawa z elementami rzutu.

Dzieci mają woreczki (piłeczki a nawet zwinięte w kulkę skarpetki 😉 ).  Kładziemy na dywanie obręcz bądź stawiamy pojemnik. Dzieci stają w określonej odległości od obręczy.

Dziecko wrzuca woreczkiem do obręczy. Razem z dziećmi liczymy, ile woreczków jest w kręgu. Ta osoba, która wrzuciła więcej woreczków, wygrywa.

 

Zajęcia o emocjach – cierpliwość, czekanie na swoją kolej podczas zabaw z innymi dziećmi.

Nauka cierpliwości – słuchanie wierszyka i rozmowa na jego temat.

Nauka cierpliwości Dominika Niemiec

Gramy w planszówkę.

przesuwam pionek, raz i dwa.

Najpierw rzuć kostką ty,

potem znów rzucę ja.

Ty będziesz pierwsza mamo,

następnie się zamienimy,

a jeszcze chwilkę później

w coś innego się zabawimy.

Może weźmiemy kredę?

Będę rysować motyle.

Wezmę niebieską i żółtą,

ale dam ci ją za chwilę.

Bo przebywając w grupie,

to bardzo ważna sprawa,

trzeba być cierpliwym i się dzielić

– to nauka, nie tylko zabawa.

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wiersza: W co miały zamiar bawić się dzieci? Jakim trzeba być, gdy bawimy się z innymi? Czy wy jesteście cierpliwi? Czy podczas zabawy potraficie dzielić się zabawkami z innymi dziećmi? Czy trudno jest poczekać na swoją kolej w zabawie?

Ćwiczenie z księgą emocji. Dziecko szuka i układa historyjkę obrazkową pasującą do treści wiersza. Opowiada, co się po kolei wydarzyło.  

„Teraz ja, potem ty” – zabawa konstrukcyjna.

Dzieci dobierają się pary. Mają za zadanie zbudować jak największą wieżę z drewnianych klocków, układając kloc­ki w parze naprzemiennie. Podczas układania kolejnych klocków dzieci wypowiadają zdanie: Teraz ja, potem ty.

„Letnie zabawy” – tworzenie gry planszowej.

Rodzic proponuje dzieciom stworzenie gry planszowej. Kie­ruje pracą dzieci, wyznaczając im kolejne zadania. Na du­żym arkuszu papieru dzieci rysują mazakami okrągłe pola, jedno za drugim, tworząc długiego węża z kół. Pierwsze koło oznaczają, naklejając na nim napis START, ostatnie pole – naklejając napis META. Pytamy dzieci, jak można bawić się latem na dworze? Zapisujemy wypowiedzi dzieci hasłowo na małych kolorowych kółkach z papieru, dzieci ilustrują te hasła, wykonując do nich rysunki. (np. jeśli dzieci podadzą zdanie: Można bawić się w piaskownicy, oznaczenie na kółku będzie się składało z napisu piaskownica i odpowiednie­go rysunku). Niektóre pola na planszy dzieci zamalowują na te same kolory, co kolor kółek. Rodzic prosi również, by dzieci wybrały trzy pola na planszy i narysowały w nich słońce oraz trzy pola, w których namalują deszcz. Od pola ze słońcem prowadzimy strzałkę do pola usytuowanego trzy oczka dalej. Przy strzałce dzieci rysują latawiec. Od pola z deszczem rysujemy strzałkę do pola usytuowanego trzy oczka bliżej. Przy tej strzałce dzieci rysują parasol. Ustalamy wspólnie z dziećmi zasady gry, zapisując je na kartce:

  • w grę może grać nieograniczona liczba osób;
  • każdy gracz musi mieć swój pionek;
  • grę rozpoczyna się od pola z napisem START;
  • wygrywa ta osoba, która pierwsza dotrze na pole z napisem META;
  • do gry używa się tradycyjnej kostki, można się przesunąć o tyle oczek ile wypadnie na kostce;
  • trafiając na kolorowe pole, należy odnaleźć koło o takim samym kolorze jak pole, następnie odczytać napis/symbol mówiący o tym, jak można się bawić latem, i pokazać tę czynność; właściwe wykonanie zadania pozwala przesunąć się o jedno pole do przodu;
  • wejście na pole ze słońcem oznacza możliwość przesunięcia się o jedno pole do przodu zgod­nie ze strzałką – Jest piękna pogoda, puszczałeś latawiec i, łapiąc jego koniec, pofrunąłeś do przodu. Gratulacje!
  •  wejście na pole z deszczem oznacza konieczność cofnięcia się na wcześniejsze pole zgodnie ze strzałką – Pada deszcz, nadeszła letnia burza, a ty nie masz parasola. Musisz po niego wrócić, cofnąć się o trzy pola do tyłu. Nie martw się, kiedyś wyjdzie słońce.

 

„Gramy we własną grę” – gra w stworzoną przez dzieci grę planszową.

Dzieci szukają małych przedmiotów. Będą to ich pionki. Następnie grają pod okiem Rodzica w stworzoną przez siebie grę. Zwracamy uwagę dzieciom, by cierpliwie czekały na swoją kolej w grze i pamiętały, kto po kolei rzuca kostką.

„Klocki” – praca z Kartą Pracy cz2. nr42.

„Szymon mówi” zabawa ruchowa.

Jedno z dzieci jest Szymonem, który wydaje polecenia innym. Jeżeli Szymon rozpocznie swoje zda­nie od słów: Szymon mówi… – dzieci będą musiały wykonać zawarte w tym zdaniu polecenie. Jeżeli coś rozkaże bez użycia tych słów, pozostali nie będą mu posłuszni i odpowiedzą: Szymon nam nie kazał! Zabawa toczy się dość wartko. Jeśli ktoś popełni błąd – odpada. Następnym Szymonem zostaje to dziecko, które najdłużej pozostało w grze.

Zajęcia rozwijające. Proponujemy dzieciom narysowanie tej aktywności, w którą najbardziej lubią się bawić.