Piątek 29 maja 2020r

Temat: „Dzień radości”

 

Cele ogólne:

– Wdrażanie do uważnego słuchania tekstu czytanego;

– Rozwijanie wyobraźni;

– Wzbogacanie słownika mowy dziecka;

– usprawnianie motoryki narządów artykulacji poprzez zabawy logopedyczne;

– kształtowanie koordynacji wzrokowo – ruchowej podczas wykonywania ćwiczeń gimnastycznych;

 

  1. Poranne zabawy ruchowe

–  ,,Radosny dzień”. Dziecko maszeruje ze smutną miną. Na hasło: Wesoły dzień! Zaczyna biegać i skakać.

–  ,,Skok przez rzeczkę” – dziecko z rajstop lub szalików układa dwie równoległe linie w odległości 0,5 m od siebie. Linie te mają imitować dwa brzegi rzeki. Dziecko przeskakuje przez rzekę – stara się nie nadepnąć na szarfę.

–  ,,Na pływalni”. Dziecko maszerując po pokoju, pokazuje jak pływa w wodzie.

–  ,,Zwierzęta na wsi” – Rodzic opowiada o zwierzętach, które można spotkać na wsi. Dziecko stara się naśladować ruchy i odgłosy zwierząt, o których opowiada.

 

  1. Gimnastyka buzi i języka

  1. „Dzień Dziecka – słuchanie opowiadania Agnieszki Galicy.

Dzień Dziecka

To był bardzo wesoły dzień. Dzieci opowiadały sobie, co będą robiły po południu, gdy wrócą z przedszkola.

– Ja idę z mamą do kina! – Cieszył się Franio.

– A ja do kręgielni, z mamą i tatą – oznajmił Krzyś.

– Mnie mama obiecała domek dla lalki – chwaliła się Martysia.

– Eeee tam, domek – powiedział Maciek. – Ja dostane zjeżdżalnie dla samochodów.

– A nas, z mamą i tatą, zaprosiła babcia na ciasto truskawkowe! – Zawołała Asia.

– Jak święto to święto! – Powiedziała pani Paulina.

– Dzień Dziecka mamy tylko raz w roku.

– A w innym przedszkolu też jest Dzień Dziecka? – Dopytywał Franio.

– Bo tam chodzi mój kolega.

– Dzień Dziecka jest we wszystkich przedszkolach – mówiła pani – a także w szkołach. I powiem wam, że Dzień Dziecka jest po prostu na całym Świecie.

– Na całym, calutkim Świecie? – Dopytywała zdziwiona Martynka.

– Oczywiście, wszędzie tam, gdzie są dzieci – oznajmiła pani.

– Tak kiedyś ustalili dorośli. Ja też pamiętam o tym święcie i mam dla was niespodzianki. Zrobiło się cicho i wszystkie maluchy czekały, co też pani wyjmie z szufladki pod stołem.

– Proszę – powiedziała pani. – Dla każdego mam znaczek z magnesem do przyczepienia w domu na lodówce. Na znaczku jest uśmiechnięta buzia. Nawet dla jeża Julka mam też znaczek do przypięcia, też z wesołą buzią.

Julek był bardzo zadowolony i dumny ze swojego znaczka.

Dzieci oglądały swoje uśmiechnięte znaczki i same uśmiechały się od ucha do ucha. A pani przyniosła wtedy jakiś wielki garnek z zakręconym wieczkiem.

 – Proszę bardzo – powiedziała. – Mam tu termos, a w nim… Kto zgadnie? Proszę tylko jeść powoli, żeby nie przeziębić sobie gardła.

Pani Paulina zaczęła wielką łyżką nakładać dzieciom na talerzyki porcje lodów.

– Ale pycha! – oblizywały się maluchy i nawet Julek też spróbował troszkę, choć jeże zazwyczaj lodów nie jedzą.

Bo przecież Dzień Dziecka bez lodów obejść się nie może.

 

Rozmowa kierowana pytaniami Rodzica sprawdzająca zrozumienie tekstu:

–  Jaki dzień świętowały przedszkolaki?

 –  Co dzieci będą robiły, kiedy wrócą do domu z przedszkola?

–  Jaką niespodziankę zrobiła im pani w przedszkolu?

– Czy tylko dzieci w przedszkolu obchodziły Dzień Dziecka?

– A jak Ty chciałbyś spędzić Dzień Dziecka?

 

  1. „Ułóż tak samo” – zabawa dydaktyczna. Dziecko ma obrazek przedstawiający zabawkę ( może być kolorowanka). Po drugiej stronie są narysowane linie dzielące obrazek na 4 nieregularne części. Dziecko przez chwilę przygląda się obrazkowi, następnie rozcina go wzdłuż linii i ponownie składa. Na koniec nakleja obrazek na kartkę.

 

  1. „Lusterka” – zabawa naśladowcza w parach.

Dziecko i Rodzic stają do siebie przodem. Dziecko pokazuje wymyślony przez siebie ruch, Rodzic– naśladuje go tak, jakby widziało go w lusterku. Po pewnym czasie zamieniają się rolami. Pierwsze miny lub ruchy pokazuje dziecku Rodzic., np.: szeroki uśmiech, mruganie powiekami, mlaskanie, kląskanie („koniki”), przysiady, skłony itd.

  1. Ćwiczenia gimnastyczne

– „Wesołe miasteczko” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dziecko porusza się w tempie podanym przez Rodzica. Na hasło: Karuzela! – Staje. Na hasło: Pociąg! – Siada na dywanie, nogi ma wyprostowane.

– „Zabawy  z piłką” – Ćwiczenie tułowia. Dziecko i Rodzic stają plecami do siebie, wykonują skłon i turlają piłkę do siebie. Prostują się i odpoczywają. Po chwili znów turlają piłkę.

– „Uciekająca piłka” – Ćwiczenie mięśni grzbietu. Dziecko leży na brzuchu, lekko odchylone do tyłu, wsparte na przedramionach. Toczy piłkę z ręki do ręki. Po kilku ruchach odpoczywa.

– „Jeżyk” – zabawa ruchowa z czworakowaniem. Dziecko jest jeżem. Porusza się na czworakach w różnych kierunkach. Na hasło: Niebezpieczeństwo! – Siada na piętach, kładzie ręce na ziemi i głowę na rękach.

– „W parku” – Ćwiczenie oddechowe. Dziecko maszeruje w tempie podanym przez Rodzica. Na sygnał – mocne uderzenie– zatrzymuje się i wykonuję wdech nosem – ramiona uniesione, wydech ustami – ramiona opuszczone.

 

– „Rączki do góry” – ilustrowanie ruchem treści wiersza według Marty Bogdanowicz.

Rodzic recytuje wiersz i ilustruje ruchem treść utworu, a dziecko go naśladuje.

 

„Rączki do góry”

Rączki do góry, nóżki prościutkie.  Wysoko unosimy ręce.

A tak się bawią dzieci malutkie.   Ręce na biodrach i podskakujemy dookoła własnej osi.

Piłeczki skaczą prosto do góry.      Podskakujemy obunóż.

A tak po niebie pływają chmury.    Ręce wysoko i kołyszemy nimi w jedną i w drugą stronę. Każdy się robi taki malutki.   Robimy przysiad.

To, proszę państwa, są krasnoludki.  Łączymy ręce nad głową – robimy „czapeczki”.

 

  1. „Enchoque” – zabawa zręcznościowa pochodząca z Boliwii. Do wykonania enchoque, czyli kulołapki, będą potrzebne plastikowe kubeczki, kawałki sznurka (50–60 cm) oraz folia aluminiowa. W dnie kubeczka N. robi dziurkę, tak by można było przewlec przez nią sznurek. Dzieci przekładają przez dziurkę jeden koniec sznurka i zawiązują supełek w części sznurka znajdującej się w środku kubka. Drugi koniec sznurka kładą na kawałku folii aluminiowej i formują kulkę, tak by folia była ściśle złączona ze sznurkiem. Zabawka jest już gotowa. Każdy z graczy trzyma kubek w ręku i tak nim manipuluje / podrzuca kulkę w powietrze, by wpadła do kubeczka.

 

  1. Na koniec tematu tygodniowego piosenka „Jesteśmy dziećmi”

https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ

  1. Dla chętnych:

„Mój kolega na innym kontynencie” – zabawa plastyczna.

Dziecko wybiera spośród ilustracji przedstawiających dzieci z innych kontynentów dowolną postać, i farbami maluje na jej podstawie taką samą postać.