Piątek 29 maja 2020r
Temat: „Dzień radości”
Cele ogólne:
– Wdrażanie do uważnego słuchania tekstu czytanego;
– Rozwijanie wyobraźni;
– Wzbogacanie słownika mowy dziecka;
– usprawnianie motoryki narządów artykulacji poprzez zabawy logopedyczne;
– kształtowanie koordynacji wzrokowo – ruchowej podczas wykonywania ćwiczeń gimnastycznych;
- Poranne zabawy ruchowe
– ,,Radosny dzień”. Dziecko maszeruje ze smutną miną. Na hasło: Wesoły dzień! Zaczyna biegać i skakać.
– ,,Skok przez rzeczkę” – dziecko z rajstop lub szalików układa dwie równoległe linie w odległości 0,5 m od siebie. Linie te mają imitować dwa brzegi rzeki. Dziecko przeskakuje przez rzekę – stara się nie nadepnąć na szarfę.
– ,,Na pływalni”. Dziecko maszerując po pokoju, pokazuje jak pływa w wodzie.
– ,,Zwierzęta na wsi” – Rodzic opowiada o zwierzętach, które można spotkać na wsi. Dziecko stara się naśladować ruchy i odgłosy zwierząt, o których opowiada.
- Gimnastyka buzi i języka
- „Dzień Dziecka – słuchanie opowiadania Agnieszki Galicy.
Dzień Dziecka
To był bardzo wesoły dzień. Dzieci opowiadały sobie, co będą robiły po południu, gdy wrócą z przedszkola.
– Ja idę z mamą do kina! – Cieszył się Franio.
– A ja do kręgielni, z mamą i tatą – oznajmił Krzyś.
– Mnie mama obiecała domek dla lalki – chwaliła się Martysia.
– Eeee tam, domek – powiedział Maciek. – Ja dostane zjeżdżalnie dla samochodów.
– A nas, z mamą i tatą, zaprosiła babcia na ciasto truskawkowe! – Zawołała Asia.
– Jak święto to święto! – Powiedziała pani Paulina.
– Dzień Dziecka mamy tylko raz w roku.
– A w innym przedszkolu też jest Dzień Dziecka? – Dopytywał Franio.
– Bo tam chodzi mój kolega.
– Dzień Dziecka jest we wszystkich przedszkolach – mówiła pani – a także w szkołach. I powiem wam, że Dzień Dziecka jest po prostu na całym Świecie.
– Na całym, calutkim Świecie? – Dopytywała zdziwiona Martynka.
– Oczywiście, wszędzie tam, gdzie są dzieci – oznajmiła pani.
– Tak kiedyś ustalili dorośli. Ja też pamiętam o tym święcie i mam dla was niespodzianki. Zrobiło się cicho i wszystkie maluchy czekały, co też pani wyjmie z szufladki pod stołem.
– Proszę – powiedziała pani. – Dla każdego mam znaczek z magnesem do przyczepienia w domu na lodówce. Na znaczku jest uśmiechnięta buzia. Nawet dla jeża Julka mam też znaczek do przypięcia, też z wesołą buzią.
Julek był bardzo zadowolony i dumny ze swojego znaczka.
Dzieci oglądały swoje uśmiechnięte znaczki i same uśmiechały się od ucha do ucha. A pani przyniosła wtedy jakiś wielki garnek z zakręconym wieczkiem.
– Proszę bardzo – powiedziała. – Mam tu termos, a w nim… Kto zgadnie? Proszę tylko jeść powoli, żeby nie przeziębić sobie gardła.
Pani Paulina zaczęła wielką łyżką nakładać dzieciom na talerzyki porcje lodów.
– Ale pycha! – oblizywały się maluchy i nawet Julek też spróbował troszkę, choć jeże zazwyczaj lodów nie jedzą.
Bo przecież Dzień Dziecka bez lodów obejść się nie może.
Rozmowa kierowana pytaniami Rodzica sprawdzająca zrozumienie tekstu:
– Jaki dzień świętowały przedszkolaki?
– Co dzieci będą robiły, kiedy wrócą do domu z przedszkola?
– Jaką niespodziankę zrobiła im pani w przedszkolu?
– Czy tylko dzieci w przedszkolu obchodziły Dzień Dziecka?
– A jak Ty chciałbyś spędzić Dzień Dziecka?
- „Ułóż tak samo” – zabawa dydaktyczna. Dziecko ma obrazek przedstawiający zabawkę ( może być kolorowanka). Po drugiej stronie są narysowane linie dzielące obrazek na 4 nieregularne części. Dziecko przez chwilę przygląda się obrazkowi, następnie rozcina go wzdłuż linii i ponownie składa. Na koniec nakleja obrazek na kartkę.
- „Lusterka” – zabawa naśladowcza w parach.
Dziecko i Rodzic stają do siebie przodem. Dziecko pokazuje wymyślony przez siebie ruch, Rodzic– naśladuje go tak, jakby widziało go w lusterku. Po pewnym czasie zamieniają się rolami. Pierwsze miny lub ruchy pokazuje dziecku Rodzic., np.: szeroki uśmiech, mruganie powiekami, mlaskanie, kląskanie („koniki”), przysiady, skłony itd.
- Ćwiczenia gimnastyczne
– „Wesołe miasteczko” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dziecko porusza się w tempie podanym przez Rodzica. Na hasło: Karuzela! – Staje. Na hasło: Pociąg! – Siada na dywanie, nogi ma wyprostowane.
– „Zabawy z piłką” – Ćwiczenie tułowia. Dziecko i Rodzic stają plecami do siebie, wykonują skłon i turlają piłkę do siebie. Prostują się i odpoczywają. Po chwili znów turlają piłkę.
– „Uciekająca piłka” – Ćwiczenie mięśni grzbietu. Dziecko leży na brzuchu, lekko odchylone do tyłu, wsparte na przedramionach. Toczy piłkę z ręki do ręki. Po kilku ruchach odpoczywa.
– „Jeżyk” – zabawa ruchowa z czworakowaniem. Dziecko jest jeżem. Porusza się na czworakach w różnych kierunkach. Na hasło: Niebezpieczeństwo! – Siada na piętach, kładzie ręce na ziemi i głowę na rękach.
– „W parku” – Ćwiczenie oddechowe. Dziecko maszeruje w tempie podanym przez Rodzica. Na sygnał – mocne uderzenie– zatrzymuje się i wykonuję wdech nosem – ramiona uniesione, wydech ustami – ramiona opuszczone.
– „Rączki do góry” – ilustrowanie ruchem treści wiersza według Marty Bogdanowicz.
Rodzic recytuje wiersz i ilustruje ruchem treść utworu, a dziecko go naśladuje.
„Rączki do góry”
Rączki do góry, nóżki prościutkie. Wysoko unosimy ręce.
A tak się bawią dzieci malutkie. Ręce na biodrach i podskakujemy dookoła własnej osi.
Piłeczki skaczą prosto do góry. Podskakujemy obunóż.
A tak po niebie pływają chmury. Ręce wysoko i kołyszemy nimi w jedną i w drugą stronę. Każdy się robi taki malutki. Robimy przysiad.
To, proszę państwa, są krasnoludki. Łączymy ręce nad głową – robimy „czapeczki”.
- „Enchoque” – zabawa zręcznościowa pochodząca z Boliwii. Do wykonania enchoque, czyli kulołapki, będą potrzebne plastikowe kubeczki, kawałki sznurka (50–60 cm) oraz folia aluminiowa. W dnie kubeczka N. robi dziurkę, tak by można było przewlec przez nią sznurek. Dzieci przekładają przez dziurkę jeden koniec sznurka i zawiązują supełek w części sznurka znajdującej się w środku kubka. Drugi koniec sznurka kładą na kawałku folii aluminiowej i formują kulkę, tak by folia była ściśle złączona ze sznurkiem. Zabawka jest już gotowa. Każdy z graczy trzyma kubek w ręku i tak nim manipuluje / podrzuca kulkę w powietrze, by wpadła do kubeczka.
- Na koniec tematu tygodniowego piosenka „Jesteśmy dziećmi”
https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ
- Dla chętnych:
„Mój kolega na innym kontynencie” – zabawa plastyczna.
Dziecko wybiera spośród ilustracji przedstawiających dzieci z innych kontynentów dowolną postać, i farbami maluje na jej podstawie taką samą postać.