Temat tygodnia: Dzień Dziecka

 

Tematem naszych zajęć będzie „Dzień Dziecka”. Będziemy rozmawiać o dzieciach. Zastanowimy się, jakie są ich prawa i obowiązki oraz co oznaczają te pojęcia i dlaczego są ważne. Przedszkolaki dostaną list od Josepha – kolegi z Ugandy (postać chłopca jest autentyczna, a zawarte w liście informacje – prawdziwe). Z listu dowiedzą się, jak wygląda dzień w jego kraju, dostaną różne zadania do wykonania oraz poznają afrykańskie opowiadanie o rybaku i białym człowieku.

           Spróbujemy wymyślić, z czego można zrobić zabawki. Takie aktywności wspomagają rozwój kreatywności i uświadamiają, jak wiele można stworzyć samodzielnie, dlatego dobrze jest proponować je również w domu. Można co jakiś czas schować wszystkie zabawki, a zamiast tego bawić się kartonami, butelkami plastikowymi czy tkaninami; być może dziecko zainteresuje się, np. szyciem czy modelarstwem.

           Każdy narysuje jedną lubianą przez siebie, wykonywaną codziennie czynność, a następnie wymyślimy życzenia dla dzieci z Ugandy. Spróbujemy też mówić Dzień dobry w różnych językach. Te zajęcia będą miały na celu uświadomienie dzieciom różnorodności kulturowej na świecie. Jeśli Waszemu synowi lub córce spodoba się poznawanie słów w obcych językach, można to kontynuować w domu, ucząc elementów znanego języka lub znajdując wyrazy w Internecie. Nauka liczenia do dziesięciu czy wymawiania podstawowych zwrotów w językach obcych może wpływać pozytywnie na rozwój: wzbudza ciekawość świata (warto zachęcić dziecko do pytań o dany kraj), wspomaga rozwój pamięci, być może sprawi, że nauka języków będzie się dziecku kojarzyć z przyjemnym zajęciem, a nie ze żmudnym zapamiętywaniem słówek.

            Przedszkolaki będą ćwiczyły właściwe zachowanie podczas wizyt u kolegów i koleżanek, dowiedzą się, co należy robić, będąc gościem, a co – będąc gospodarzem. Jeśli Wasze dziecko jest na to gotowe, można mu pozwolić na sypianie od czasu do czasu u kuzynów czy dziadków. Dzięki temu będzie uczyć się samodzielności i umacniać więzi z krewnymi.

           W najbliższych tygodniach przeczytamy razem, między innymi, wiersze Prawa dziecka Janusza Korczaka, Kwoka Jana Brzechwy (znanego dzieciom dzięki piosence z filmu Akademia Pana Kleksa) i Baśni o ziemnych ludkach (fragmentu opowiadania Juliana Ejsmonda).

            Będziemy tańczyć, śpiewać i bawić się, między innymi w zabawę Szymon mówi. Dzieci za pomocą świecy narysują swoje marzenia, a następnie zamalują kartki farbą, będą uczyć się o nich opowiadać i uważnie słuchać wypowiedzi innych.

 

 

Poniedziałek 01.06

Temat dnia: JAKIE SĄ MOJE PRAWA?

 

Cele: poszerzenie słownika dzieci o pojęcia praw i obowiązków; przybliżenie dzieciom zasad życia w społeczności; pobudzanie do działań artystycznych (odgrywanie scenek)

 

„Kic, kic” – zabawa integracyjna

Wszystkie osoby stoją w kręgu, lub w szeregu. Wybieramy jedną osobę i jest ona odwrócona tyłem do reszty. Wybrane osoba wykonuje kilka podskoków obunóż pośrodku kręgu. Wszyscy pytają: Ile razy skoczył zajączek? Dziecko/osoba od­wrócone plecami podaje liczbę. Gdy zgadnie, wchodzi do środka – teraz ono jest zajączkiem, który skacze. Zabawa toczy się dalej.

 

Stary niedźwiedź – zabawa przy piosence (s. 73).

Jedno dziecko leży zwinięte na środku dywanu – to niedźwiedź. Pozostałe dzieci trzymają się za ręce i chodzą po obwodzie koła, śpiewając:

Stary niedźwiedź mocno śpi. x2

My się go boimy, na palcach chodzimy,

jak się zbudzi, to nas zje. x2

 

Dzieci zatrzymują się i pokazują na palcach jednej dłoni, śpiewając:

Pierwsza godzina, niedźwiedź śpi,

druga godzina, niedźwiedź chrapie,

trzecia godzina, niedźwiedź łapie!

Dziecko, które odgrywa rolę niedźwiedzia, wstaje i próbuje złapać jedno z pozostałych dzieci, które staje się kolejnym niedźwiedziem.

 

„Jakie są moje prawa?” – rozmowa na temat praw dzieci na podstawie doświadczeń dzieci, wiersza Janusza Korczaka Prawa dziecka.

 

Prawa dziecka Janusz Korczak

Niech się wreszcie każdy dowie

i rozpowie w świecie całym,

że dziecko to także człowiek,

tyle że jeszcze mały.

Dlatego ludzie uczeni,

którym za to należą się brawa,

chcąc wielu dzieci los odmienić,

stworzyli dla Was mądre prawa.

Więc je na co dzień i od święta

Spróbujcie dobrze zapamiętać:

Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego, a szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi i mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać, i każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.

Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami, nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.

Nikt nie może moich listów czytać bez pytania, mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa, a gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.

Tak się tu w wiersze poukładały

prawa dla dzieci na całym świecie,

byście w potrzebie z nich korzystały

najlepiej, jak umiecie.

 

Dzieci – na podstawie wiersza i swoich doświadczeń – mówią, do czego mają prawo.

 

Jestem podróżnikiem sł. Urszula Piotrowska, muz. Magdalena Melnicka-Sypko

Zapakuję plecak i w podróż wyruszę.                       Dzieci dłońmi dotykają barków i maszeru­ją w miejscu.

A dlaczego? A dlatego, bo świat poznać muszę.      Zataczają rękami wielki krąg.

Szlak mojej wędrówki już narysowany.                   Patrzą na otwartą lewą dłoń.

 

Jedną mapkę mam dla siebie, a drugą dla mamy.     Wodzą palcem wskazującym prawej ręki po wewnętrznej części lewej dłoni.

Na żaglówce z kory przepłynę kałużę.                     Unoszą ręce do przodu, na wysokość klatki piersiowej (udają, że trzymają się burty).

I na wyspie podwórkowej zatrzymam się dłużej.     jw. Bujają się.

Potem w piaskownicy poszukam oazy.                     Siadają na podłodze i dotykają jej, udając, że kopią dłońmi w piaskownicy.

Na pustyni przecież wszystko może się wydarzyć.  jw.

Na lwa się zaczaję, bo tu śladów wiele.                   Wstają. Robią z dłoni daszek nad oczami.

I zostanę najsłynniejszym w świecie tropicielem.    Spoglądają przez otwór powstały przez połączenie czubków palców: kciuka i wskazującego.

Gdy skończę wyprawę po lądach i wodach,                         Maszerują.

wtedy chętnie wam opowiem o moich przygodach. jw.

 

Omówienie treści piosenki.

Zadajemy dzieciom pytania: Dlaczego chłopiec zapakował plecak i wyruszył w świat? Jak będzie zwiedzać świat? Na jakie zwierzę chciałby się zaczaić? Gdzie będzie chłopiec bawił się w po­dróżnika? Co może być w tej zabawie lwem?

 

Muzyczne wyciszenie.

Dzieci leżą na plecach i słuchają utworu Marzenie Roberta Szumana.

https://www.youtube.com/watch?v=HrBMrTH2Jh4

 

 „Przeplatanka” – praca z Wyprawką nr.53.

Dzieci opowiadają, co przedstawia ilustracja. Wypychają i przeplatają sznurowadło przez otwory tak, aby powstała bujawka.