Dzień 01.06.2020 r.
Temat: Dzień Dziecka
Cele ogólne:
- -rozwijanie mowy i myślenia;
- -umuzykalnianie i rozwijanie poczucia rytmu podczas gry na instrumentach perkusyjnych.
1.Ćwiczenie poranne:
Zabawa orientacyjno-porządkowa Hop, stop, bęc!
Dzieci maszerują po obwodzie koła; na hasło: Hop! – wykonują skok obunóż w górę i idą dalej; na hasło: Stop– zatrzymują się bez ruchu; na hasło Bęc– przykucają.
2.
–Zapoznanie z nazwą nowego miesiąca. Wypowiadanie nazwy miesiąca cicho, głośno; z podziałem na sylaby; różnicowanie głosek – pierwszej i ostatniej. Podawanie przykładów tego, co kojarzy się dzieciom z czerwcem, np. Dzień Dziecka, Dzień Ojca, koniec roku szkolnego, początek wakacji.
-Wskazanie w kalendarzu daty – 1 czerwca. Wypowiedzi dzieci na temat tego, kto obchodzi w tym dniu swoje święto. Wyjaśnienie, co oznacza, że święto dzieci jest świętem międzynarodowym.
Karty pracy, cz. 4, s. 56, 57.
- Słuchanie wiersza A. Widzowskiej Dzieci na Ziemi. Opowiadanie o dzieciach z wiersza.
- Wskazywanie przez rodzica wymienionych krajów na mapie świata w atlasie lub na globusie.
– Czego pragną dzieci na całym świecie?
– Co to znaczy, że pragną pokoju i życia w zgodzie i przyjaźni?
- Kolorowanie rysunków.
- Ćwiczenia klasyfikacyjne – Z jakiego kontynentu pochodzą te dzieci?
-Rodzic odsłania obrazki przedstawiające dzieci z różnych stron świata: Eskimosa, Chińczyka, Polaka, Afrykańczyka.
-Rodzic określa, z jakich kontynentów pochodzą te dzieci.
–Dzieci zwracają uwagę na różnice w ich wyglądzie zewnętrznym.
- Ćwiczenia klasyfikacyjne – Co do kogo pasuje?
Dzieci dopasowują do obrazków z dziećmi z różnych krajów obrazki, które do nich pasują, np. Eskimos – sanie, renifer, futro, mors; Chińczyk – miseczka ryżu, pałeczki drewniane, mata bambusowa, herbata; Polak – strój krakowski, flaga polski, ciupaga, jabłko; Afrykańczyk – palma, małpka, orzech kokosowy.
- Zabawa inhibicyjno-incytacyjna
Dzieci poruszają się podskokami po całym pokoju; kiedy usłyszą wypowiedzianą przez rodzica nazwę jakiegoś przedmiotu, np.: krzesło, stolik, ściana, podłoga, drabinki…starają się jak najszybciej dotknąć go ręką.
- Słuchanie piosenki Święto dzieci (sł. i muz. B. Forma)
- Dzisiaj święto wszystkich dzieci,
niech nam pięknie słońce świeci.
O, jak ptaki dziś śpiewają,
tak życzenia nam składają.
Ref.: Weźmy się wszyscy za ręce w kole,
podskoczmy w górę, klaśnijmy w dłonie.
Na palcach wznieśmy się wesoło
i zróbmy mały obrót wkoło.
- Wszyscy śmieją się od rana,
każda buzia roześmiana.
Czar zabawy dziś panuje.
Każde serce się raduje.
Ref.: Weźmy się wszyscy za ręce w kole…
- Rozmowa na temat piosenki.
– Określanie tempa i nastroju piosenki.
– O czyim święcie jest piosenka?
– Jak nazywa się to święto?
– Jak bawią się dzieci?
– Jak wyglądają ich buzie?
- Ćwiczenia emisyjne: powtarzanie wybranych fragmentów melodii piosenki na sylabach: na, na, ta, ta, ma, ma…
- Zabawa rytmiczna Weźmy się wszyscy…
Dzieci maszerują po pokoju w różnych kierunkach. Kiedy usłyszą melodię piosenki, klaszczą i rytmiczne powtarzają tekst: Weźmy się wszyscy za ręce w kole, podskoczmy w górę, klaśnijmy w dłonie.
- Zagadki pantomimiczne – Czym się bawią dzieci?
Dzieci losują obrazki przedstawiające różne przedmioty służące do zabawy lub uprawiania sportu, np.: piłkę, skakankę, rower, rolki, narty, rakietę tenisową. Za pomocą ruchu, mimiki, pokazują, w jaki sposób można bawić się przedmiotem przedstawionym na obrazku, a rodzic lub rodzeństwo odgaduje, co to jest za przedmiot.
- Nauka piosenki fragmentami, metodą ze słuchu.
Ilustracja ruchowa piosenki Święto dzieci.
Dzieci w sposób swobodny interpretują piosenkę, poruszając się indywidualnie lub w parach z rodzeństwem.
3.Karta pracy, cz. 4, s. 54 i 55.
Uzupełnianie tabelek – rysowanie odpowiednich elementów.
Rysowanie szlaczków – po śladach i samodzielnie.
- Nauka wyliczanki D. Wawiłow Kuba-Buba.
- Wypowiadanie jej wolno i szybko, z różną intonacją: smutno, wesoło, ze złością.
- Śpiewanie na melodie wymyślone przez dzieci.
- Rytmiczne powtarzanie z jednoczesnym klaskaniem w swoje dłonie, a następnie, naprzemiennie, w dłonie siostry /lub brata/ z pary.
- Wymyślanie w parach przez dzieci innych sposobów interpretacji ruchowej rymowanki.
Kuba-Buba Gruby Brzuch, ciężarówkę, cztery woły,
zjadł na obiad talerz kluch, jedną szkołę, dwa kościoły,
sto kotletów, pieczeń z dzika, kocioł zupy, worek soli…
listonosza i rzeźnika, Teraz płacze: Brzuch mnie boli!