01.06.2020 r.
Temat: Nasze prawa.
Cele: – Uświadomienie dzieciom ich podstawowych praw (do zabawy, nauki, miłości i szacunku, do leczenia i opieki, do bycia w rodzinie).
– Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i poprawnego wypowiadania się pod względem gramatycznym na określony temat.
– Kształtowanie umiejętności klasyfikowania ze względu na jedną lub dwie cechy.
Pomoce dydaktyczne: dowolna muzyka; tasiemka/sznurek długości około 1 m, dostępne zabawki dziecka ; bębenek lub dowolne pudełko wydające dźwięk przy uderzaniu; wiersz W. Szwajkowskiego “Zabawa – nasze prawo”, ilustracje przedstawiające podstawowe prawa dziecka; piosenka o prawach dziecka
Realizacja
I. Zabawa ruchowa “Marmurki – figurki” orientacyjno – porządkowa.
https://www.youtube.com/watch?v=_tqqVr5hym8
Dziecko swobodnie porusza się w rytm melodii. Na hasło “Marmurki-figurki” zastyga bez ruchu lub w konkretnej figurze (drzewo, ptak, kwiat, kot i inne). Powtarzamy zabawę kilkakrotnie.
II. “Nasze zabawki” – odgadywanie zagadek z zabawą ruchowo – naśladowczą.
Rodzic mówi:
– Co to za zabawka:
kół ma bez liku i pędzi jak na wyścigu. (dziecko odgaduje – samochód)
Dziecko naśladuje samochody, swobodny bieg, ręce ułożone tak, jakby trzymały kierownicę.
– Co to za zabawka:
choć nie płacze wcale,
raz zakładasz jej pieluszkę, a raz korale. (dziecko odgaduje – lalka)
Dziecko naśladuje lalkę – maszeruje na sztywnych nogach.
– Co to za zabawka:
lubi grać w nogę,
lubi grać w rękę, gdy ją chcesz złapać, ucieka prędko. (dziecko odgaduje – piłka)
Dziecko naśladuje piłkę – podskoki obunóż, uginanie kolan.
III. Moje zabawki.
Rodzic z tasiemki/sznurka układa na dywanie kształt koła i mówi:
(jedna cecha)
– Zapraszam do koła zabawkę w kolorze czerwonym (niebieskim/żółtym) – dziecko wyszukuje wśród swoich zabawek właśnie taką, przynosi do rodzica i wkłada do koła.
– Zapraszam do koła zabawkę drewnianą – dziecko wyjmuje z koła zabawkę poprzednią, odkłada ją na miejsce i szuka zabawkę drewnianą, przynosi ją i wkłada do koła, i tak analogicznie z każdą zabawką.
– Zapraszam do koła zabawkę z kołami.
– Zapraszam do koła zabawkę miękką.
(dwie cechy)
– Zapraszam do koła zabawkę miękką i dużą.
– Zapraszam do koła zabawkę małą z kołami/dużą plastikową/miękką i brązową itp.
IV. Zabawa pt “Tort urodzinowy” – ćwiczenia oddechowe.
Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym. Rodzic wybija na bębenku/dowolnym pudełku określoną liczbę uderzeń w zakresie 1 – 4, tyle ile może być świeczek ma urodzinowym torcie. Dziecko zdmuchuje każdą świeczkę po kolei, potem jednym długim zdmuchnięciem wszystkie. Zabawę powtarzamy kilka razy.
Należy zwrócić uwagę na prawidłowy tor oddechowy – wdech nosem wydech ustami.
V. “Zabawa – nasze prawo” – wysłuchanie wiersza W. Szwajkowskiego.
Rodzic czyta, dziecko słucha.
“Dzieci mają różne prawa,
ale głównym jest zabawa,
więc popatrzmy w lewo, w prawo,
jaką zająć się zabawą.
Z kolegami, albo sami,
bez zabawek, z zabawkami,
czy w mieszkaniu, czy na dworze,
każde z nas się bawić może.
Kto się bawi, ten przyznaje,
że zabawa radość daje,
i czas przy niej szybko leci,
więc się lubią bawić dzieci.”
Rodzic pyta dziecko:
– Co lubisz robić najbardziej?
– Czym jest zabawa?
– W co lubisz się bawić?
– Z kim najbardziej lubisz się bawić i dlaczego?
– Każde dziecko ma swoje prawa. Co to znaczy mieć prawo do zabawy?
Rodzic pokazuje dziecku zdjęcia i mówi jakie dziecko ma prawa (adekwatnie do zdjęcia). Dziecko opowiada o swoich prawach w oparciu o to, co widzi na kolejnych zdjęciach.
Prawo do bycia w rodzinie.
Prawo do zabawy.
Prawo do leczenia i opieki.
Prawo do miłości i szacunku.
Prawo do uczenia się i rozwoju.
VI. Zabawa rytmiczna z tekstem “Moja zabawa”
Dzieci mają różne prawa,
ale głównym jest zabawa,
więc popatrzmy w lewo, w prawo,
jaką zająć się zabawą.
Rodzic mówi tekst, dziecko słucha, po czym wspólnie z rodzicem powtarza tekst i wyklaskuje go/wytupuje. Idąc w kole z rodzicem dziecko mówi tekst cicho i głośno, szybko i wolno, na wydechu. Z pozycji kucznej – zaczyna z rodzicem mówić tekst cicho, powoli wstaje, kończy w pełnym wyproście głośno.
VII. Wysłuchanie piosenki o prawach dziecka.
https://www.youtube.com/watch?v=zwS_J432Skc
Rozmowa rodzica z dzieckiem na temat treści piosenki.