01.06.2020 r.

Temat: Nasze prawa.

Cele: – Uświadomienie dzieciom ich podstawowych praw (do zabawy, nauki, miłości i szacunku, do leczenia i opieki, do bycia w rodzinie).

– Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i poprawnego wypowiadania się pod względem gramatycznym  na określony temat.

– Kształtowanie umiejętności klasyfikowania ze względu na jedną lub dwie cechy.

Pomoce dydaktyczne: dowolna muzyka; tasiemka/sznurek długości około 1 m, dostępne zabawki dziecka ; bębenek lub dowolne pudełko wydające dźwięk przy uderzaniu; wiersz W. Szwajkowskiego “Zabawa – nasze prawo”, ilustracje przedstawiające podstawowe prawa dziecka; piosenka o prawach dziecka

Realizacja

I. Zabawa ruchowa “Marmurki – figurki” orientacyjno – porządkowa.

https://www.youtube.com/watch?v=_tqqVr5hym8

Dziecko swobodnie porusza się w rytm melodii. Na hasło “Marmurki-figurki” zastyga bez ruchu lub w konkretnej figurze (drzewo, ptak, kwiat, kot i inne). Powtarzamy zabawę kilkakrotnie.

 

II. “Nasze zabawki” – odgadywanie zagadek z zabawą ruchowo – naśladowczą.

Rodzic mówi:

– Co to za zabawka:

kół ma bez liku i pędzi jak na wyścigu. (dziecko odgaduje  – samochód) 

Dziecko naśladuje samochody, swobodny bieg, ręce ułożone tak, jakby trzymały kierownicę.  

– Co to za zabawka:

choć nie płacze wcale,

raz zakładasz jej pieluszkę, a raz korale. (dziecko odgaduje – lalka)

Dziecko naśladuje lalkę – maszeruje na sztywnych nogach.

– Co to za zabawka:

lubi grać w nogę,

lubi grać w rękę, gdy ją chcesz złapać, ucieka prędko. (dziecko odgaduje –  piłka)

Dziecko naśladuje piłkę – podskoki obunóż, uginanie kolan.

 

III. Moje zabawki.

Rodzic z tasiemki/sznurka układa na dywanie kształt koła i mówi:

(jedna cecha)

– Zapraszam do koła  zabawkę w kolorze czerwonym (niebieskim/żółtym) – dziecko wyszukuje wśród swoich zabawek właśnie taką, przynosi do rodzica i wkłada do koła.

– Zapraszam do koła zabawkę drewnianą – dziecko wyjmuje z koła zabawkę poprzednią, odkłada ją na miejsce i szuka zabawkę drewnianą, przynosi ją i wkłada do koła, i tak analogicznie z każdą zabawką.

– Zapraszam do koła zabawkę z kołami.

– Zapraszam do koła zabawkę miękką.

(dwie cechy)

– Zapraszam do koła zabawkę miękką i dużą.

– Zapraszam do koła zabawkę małą z kołami/dużą plastikową/miękką i brązową itp.

 

IV. Zabawa pt “Tort urodzinowy” – ćwiczenia oddechowe.

Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym. Rodzic wybija na bębenku/dowolnym pudełku określoną liczbę uderzeń w zakresie 1 – 4, tyle ile może być świeczek ma urodzinowym torcie. Dziecko zdmuchuje każdą świeczkę po kolei, potem jednym długim zdmuchnięciem wszystkie. Zabawę powtarzamy kilka razy.

Należy zwrócić uwagę na prawidłowy tor oddechowy – wdech nosem wydech ustami.

 

V. “Zabawa – nasze prawo” – wysłuchanie wiersza W. Szwajkowskiego.

Rodzic czyta, dziecko słucha.

“Dzieci mają różne prawa,

ale głównym jest zabawa,

więc popatrzmy w lewo, w prawo,

jaką zająć się zabawą.

Z kolegami, albo sami,

bez zabawek, z zabawkami,

czy w mieszkaniu, czy na dworze,

każde z nas się bawić może.

Kto się bawi, ten przyznaje,

że zabawa radość daje,

i czas przy niej szybko leci,

więc się lubią bawić dzieci.”

 

Rodzic pyta dziecko:

– Co lubisz robić najbardziej?

– Czym jest zabawa?

– W co lubisz się bawić?

– Z kim najbardziej lubisz się bawić i dlaczego?

– Każde dziecko ma swoje prawa. Co to znaczy mieć prawo do zabawy?

Rodzic pokazuje dziecku zdjęcia i mówi jakie dziecko ma prawa (adekwatnie do zdjęcia). Dziecko opowiada o swoich prawach w oparciu o to, co widzi na kolejnych zdjęciach.

 

Rodzina stock Zdjecia - Pobierz royalty-free obrazy - upominki na ...

Prawo do bycia w rodzinie.

 

 

6 rodzajów zabaw dla dzieci: ruchowe, konstrukcyjne i inne ...

Prawo do zabawy.

 

Książeczka zmobilizuje rodziców do częstych wizyt u lekarza z ...

Prawo do leczenia i opieki.

 

 

Rama rysunek wektor serca | Wektory w domenie publicznej

Prawo do miłości i szacunku.

 

7-letnie dziecko: rozwój i wychowanie - Mjakmama.pl

Prawo do uczenia się i rozwoju.

 

VI. Zabawa rytmiczna z tekstem “Moja zabawa”

Dzieci mają różne prawa,

ale głównym jest zabawa,

więc popatrzmy w lewo, w prawo,

jaką zająć się zabawą.

Rodzic mówi tekst, dziecko słucha, po czym wspólnie z rodzicem powtarza tekst i wyklaskuje go/wytupuje. Idąc w kole z rodzicem dziecko mówi tekst cicho i głośno, szybko i wolno, na wydechu. Z pozycji kucznej – zaczyna z rodzicem mówić tekst cicho, powoli wstaje, kończy w pełnym wyproście głośno.

 

VII. Wysłuchanie piosenki o prawach dziecka.

https://www.youtube.com/watch?v=zwS_J432Skc

Rozmowa rodzica z dzieckiem na temat treści piosenki.