Temat kompleksowy: DZIEŃ DZIECKA (01.06- 05.06)
Temat: Święto dzieci.
CELE:
- rozpoznawanie i podawanie nazw emocji: radość, złość, smutek, zdziwienie;
- uświadomienie dziecku prawa do wyrażania emocji oraz faktu, że emocje odczuwamy wszyscy, niezależnie od miejsca pochodzenia;
- rozwijanie sprawności fizycznej;
- osłuchanie z piosenką;
- wyrażanie radości z zabaw twórczych i z odkrywania świata;
- ćwiczenia narządów mowy w trakcie zabaw;
- zwrócenie uwagi na wygląd dzieci na różnych kontynentach.
Zestaw ćwiczeń porannych:
-
- „Basen” – na polecenie opiekuna dziecko zaczyna maszerować w prawą stronę. Opiekun wydaje komendy, wymieniając różne style pływania. Dziecko naśladuje wymieniony styl, odpowiednio poruszając rękami, np. na hasło: Płyniemy kraulem do przodu! dziecko wykonuje krążenia wyprostowanymi rękami w przód, na hasło: Płyniemy kraulem do tyłu! dziecko wykonuje krążenia wyprostowanymi rękami w tył, na hasło: Płyniemy żabką! Dziecko wykonuje rękami ruch naśladujący pływanie żaby.
- „Marsz po górach” – na sygnał opiekuna dziecko maszeruje powoli w miejscu, udając, że wchodzi na stromą górę. Na hasło opiekuna: Szczyt zdobyty! dziecko szybko biegnie w miejscu, udając, że zbiega z górki.
1. „Emocje” – zabawa dydaktyczna. Opiekun prezentuje dziecku rysunki postaci wyrażających gestami i mimiką:
-
- radość ( https://pixabay.com/images/id-1381553/ )
-
- złość ( https://pixabay.com/images/id-2736659/ )
smutek ( https://pixabay.com/images/id-219722/ )
-
- zdziwienie ( https://pixabay.com/images/id-2351780/ )
-
- Następnie opiekun zadaje pytanie: Jak myślisz, w jakim nastroju są te osoby? Dziecko podaje swoje propozycje odpowiedzi. Opiekun do każdej postaci pokazuje wyraz (napis) odpowiedni do prezentowanych emocji: zły, wesoły, smutny, zdziwiony. Na koniec dziecko opowiada o sytuacjach, w których jest zdziwione, smutne, złe, radosne. Opiekun uświadamia dziecku, że emocje odczuwamy wszyscy, niezależnie od miejsca pochodzenia.
2. Podajmy sobie ręce – osłuchanie z piosenką D. Gellner. Nauka pierwszej zwrotki i refrenu.
Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=c5BUDCWme_k
Podajmy sobie ręce
sł. Dorota Gellner
muz. Krystyna Kwiatkowska
Chociaż świat dokoła
dziwny jest i wielki,
a my tacy mali,
mali jak kropelki –
podajmy sobie ręce
w zabawie i w piosence,
w ogródku przed domem,
na łące znajomej.
Podajmy sobie ręce
przez burze i przez tęcze,
pod gwiazdą daleką,
nad rzeczką i rzeką.
Kiedy nagle z bajki
zniknie dobra wróżka,
kiedy szary smutek
wpadnie do fartuszka –
podajmy sobie ręce…
Choć nas czasem dzielą
nieprzebyte góry,
nieskończone drogi,
zachmurzone chmury –
podajmy sobie ręce…
Omówienie treści piosenki. Opiekun zadaje pytania: O czym jest piosenka?; Kto to jest przyjaciel?; Czy masz przyjaciela?
3. „Bańki mydlane” – zabawa z wykorzystaniem mydlin. Opiekun przygotowuje dla dziecka słomkę, wodę, pojemnik oraz mydło w płynie. Dziecko samodzielnie przygotowuje roztwór, którym później bawi się w dowolny sposób.
4. „Gimnastyka buzi i języka – bańki mydlane”. Dziecko nabiera powietrza do ust, wydymając policzki. Następnie palcami dotyka je, powodując wypuszczenie powietrza z ust.
5. W 80 dni dookoła świata – oglądanie bajki z przygodami Bolka i Lolka. Zwrócenie uwagi na wygląd dzieci na różnych kontynentach.
-
- Link do bajki: https://www.youtube.com/watch?v=IH7mCftV31A
KARTY PRACY (5-latek):
- Praca z KP4.17 – wyszukiwanie wyróżnionych elementów ilustracji.
- Zadanie dodatkowe – skreślanie obrazków, które nie pasują do pozostałych.