Poniedziałek 1 czerwca 2020r.

Temat kompleksowy: „Kim będę, gdy dorosnę?”

Temat dnia: „W przedszkolu”

Cele ogólne:

– Zapoznanie z różnymi zawodami i narzędziami koniecznymi w danej pracy;

– Wyodrębnienie zawodów wykonywanych przez pracowników przedszkola;

– Budzenie szacunku wobec ludzi różnych profesji;

  1. „Kucharka” – zabawa paluszkowa Beaty Gawrońskiej.

Włożyła kucharka łyżki do garnka.  Dzieci rozstawiają szeroko palce w dłoni skierowanej w dół.

Miesza pierwszą łyżką w garnku, Zataczają koła kciukiem.

Miesza druga łyżką w garnku, Zataczają koła palcem wskazującym.

Miesza trzecią łyżką w garnku, Zataczają koła palcem środkowym.

Miesza czwartą łyżką w garnku, Zataczają koła palcem serdecznym.

Miesza piątą łyżka w garnku. Zataczają koła palcem małym.

No a potem zupę całą do talerza wlała. Dzieci odwracają dłonie, łączą je i robią z nich miseczkę.

  1. Zestaw zabaw porannych
  • „W kuchni” – Zabawa ruchowo-naśladowcza.

Dziecko naśladuje czynności proponowane przez Rodzica:

– ubijanie piany trzepaczką,

– ugniatanie, a następnie wałkowanie ciasta,

– krojenie warzyw na desce,

– tarcie sera na tarce, itp.

  • „Nauczyciel i uczeń” – zabawa naśladowcza. Dziecko stoi przodem do Rodzica. Jest on nauczycielem. Rysuje w powietrzu kształty wymyślone przez siebie. Dziecko ma za zadanie rysować razem z nim dokładnie takie same wzory.
  • „Zawody” – Zabawa ruchowa twórcza. Dziecko porusza się po pokoju przy dźwiękach wygrywanych przez Rodzica. W przerwie Rodzic wymienia nazwę zawodu. Dziecko naśladuje czynności wykonywane w tym zawodzie.
  1. „Kim zostanę w przyszłości?” – Rozmowa na podstawie opowiadania „Odlotowe zawody” Olga Masiuk

– Kim będziesz, gdy dorośniesz, Tup? – Zapytał Szczypior.

– Kosmonautą, jeszcze żaden zając nie poleciał w kosmos.

– Nie będziesz się bał?

– Przecież ja się niczego nie boję! Szczypior uśmiechnął się do siebie i nic nie powiedział, ale przypomniał sobie, jak znaleźli z Kubą Tupa pod stołem, kiedy rozpętała się burza w zeszłym tygodniu.

– A ty? – zapytał zając.

 – Ja pisarzem. Czasem będę pracował z Elizką, która będzie robiła filmy. Będę jej pisał, o czym mają być, a ona będzie robiła film.

– Możecie zrobić film o mnie – podpowiedział Tup. – Może mieć tytuł. „Tup. Pierwszy zając w kosmosie”.

– Chyba można – przyznał powoli Szczypior, ale nie wydawał się zdecydowany.

 – A Kuba i Zosia mogliby być malarzami i namalować mój portret – rozmarzył się Tup. – Stałbym na nim obok statku kosmicznego.

– Wcale nie wiem, czy Kuba chce być malarzem. Wiesz, że nie lubi malować.

– To może chociaż Zosia… – poprosił zając.

– Zosia mówiła, że chciałaby być podróżnikiem i jeździć po całym świecie, a nawet pojechać tam, gdzie może nikt jeszcze nie pojechał. Poza tym Zosia brzydko rysuje.

 – To kto mnie namaluje? Może Elizka?

– Przecież mówiłem ci, że Elizka chce robić filmy – odpowiedział Szczypior.

– Ale nie będzie cały czas ich robiła. Może sobie zrobić przerwę i mnie namalować. Będę pierwszym zającem w kosmosie przecież.

Wtedy właśnie do sali weszła Elizka.

– Od czego mam sobie zrobić przerwę? – Zapytała, słysząc własne imię.

 – Od robienia filmów – wyjaśnił jej Szczypior.

– Właśnie miałam ci powiedzieć, że jednak nie będę robić filmów. Zostanę poławiaczem pereł.

– Kim? – zdziwił się Tup.

– Pani nam opowiadała o perłach, że są piękne i zamknięte w muszli i są specjalni ludzie, którzy ich szukają. To ja będę kimś takim. Już nie chcę robić filmów.

– A mogłabyś jedną złowić dla mnie? – Spytał Tup.

– Jasne, ale po co ci perła?

– Mógłbym ją trzymać w łapce. To dobrze wyglądałoby na portrecie.

 Ja, statek kosmiczny i perła. Tylko kto to namaluje? – Zamyślił się Tup.

Rodzic zadaje pytania dotyczące opowiadania, np. Kim chce zostać Tup w przyszłości?; Kim będzie Szczypior?; Kim chce zostać Elizka?; Czym zajmuje się pisarz?; Czym zajmuje się reżyser?; Czym zajmuje się kosmonauta?. Na koniec dzieci opowiadają, kim chciałyby zostać w przyszłości i dlaczego, oraz co by robiły, wykonując wymyślony przez siebie zawód.

  1. Zabawa relaksacyjna – masażyk “Pizza”
    Dziecko lub Rodzic, leży na podłodze na brzuchu, masażysta klęczy z boku przy plecach osoby masowanej, wszystkie ruchy wykonujemy na plecach osoby masowanej.

Sypiemy mąkę /uderzamy opuszkami palców po plecach/
wbijamy jajka o ramię – stuk! /pukamy piąstką o ramię/
do miski – chlup! /pukamy piąstką o plecy/
skorupki – siup! /wykonujemy ruch wyrzucania skorupek za siebie/

Zagniatamy ciasto /ruch zagniatania ciasta na całych plecach/
formujemy koło /masujemy dłonią w koło/
smarujemy keczupem /rysujemy koło palcem wskazującym/
Nakładamy pieczareczki /delikatnie podszczypujemy po plecach/
pomidorki /układamy dłoń w miseczkę, denkiem do góry dotykamy pleców – ruch powtarzamy tyle razy, ile nakładamy pomidorków/
solimy /przebieramy palcami po przekątnej/
pieprzymy /przebieramy palcami odwrotnie do solenia/
wkładamy do piekarnika /kładziemy się na plecach osoby masowanej/
czekamy, czekamy, czekamy….
hmmmm – wąchamy /wdech nosem/
wyciągamy /podnosimy się/
kroimy /wykonujemy ruch krojenia/
i zjadamy – mniam, mniam, mniam /dotykamy czołem pleców osoby masowanej i poruszamy na boki/

  1. „Kto pracuje w przedszkolu?” – Zabawa słownikowa.

Rodzic przygotowuje obrazki przedstawiające: Nauczyciela przedszkola, woźną, kucharkę / kucharza, policjanta, lekarza. Dziecko wypowiada się na temat tego, co przedstawiają kolejne ilustracje, podaje nazwy zawodów. Na koniec wskazuje obrazki przedstawiające osoby pracujące w przedszkolu. Następnie Rodzic pyta dziecko: O kim mówię? i opowiada o jednym z wybranych, przedstawionych na ilustracji zawodów odnoszących się do przedszkola. Dziecko ma za zadanie podać poprawną nazwę zawodu zarówno w rodzaju żeńskim, jak i męskim.

  1. „Magiczne pudełko Tupa” – zabawa sensoryczna.

Rodzic wkłada do woreczka (może być poszewka), kilka przedmiotów związanych z zawodami: Nauczyciela, kucharza, woźnej, np. długopis, kartka, nożyczki, drewniana łyżka, pokrywka, sitko, ścierka, zmiotka, szufelka. Dziecko za pomocą dotyku stara się je rozpoznać, podać nazwę i przypisać do odpowiedniego zawodu.

 

  1. Zabawy umuzykalniające przy piosence: „Kubeczek”

https://www.youtube.com/watch?v=1cRo9RM5ilk

– Osłuchanie z piosenką,

– Próba wspólnego śpiewu,

– Zabawa ruchowa do piosenki ( naśladowanie).

  1. Kuchenne odgłosy – zabawa muzyczna

Rodzic demonstruje, jakie dźwięki mogą wydobywać się z kuchni (uderzanie widelcem o łyżkę, drewnianymi sztućcami o siebie, łyżeczkami o metalowy garnek itd.). Dziecko próbuje „grać” na nich. Wykorzystując „kuchenne instrumenty”, razem wykonujemy instrumentację znanej piosenki.

  1. Gotujemy zupę – zabawa plastyczna

Pomoce: Szablon garnka, przekrojone na pół (w poprzek), dostępne w domu warzywa: marchew, pietruszka, pieczarka, cebula, „ różyczka” kalafiora, por, burak; farby plakatowe, płaskie naczynia na farbę, grube pędzle.

Przebieg zabawy: Rodzic prezentuje warzywa i zaprasza do „ugotowania” swojej zupy w zaczarowany sposób. Dziecko rozpoznaje warzywa i nazywa je. Następnie wycina szablon garnka, wybiera połówki warzyw potrzebne do „ugotowania” zupy, pokrywa je farbą i odbija „warzywne pieczątki” na szablonie garnka. Na koniec nadajemy nazwę swojej zupie.

Dla chętnych kolorowanki z zawodami:

https://www.e-kolorowanki.eu/zawody/