Wtorek, 02.06.2020r.
Temat dnia: Lubimy bajki
Cele:
– usprawnianie ruchomych narządów artykulacyjnych;
– kształcenie słuchu i poczucia rytmu;
– nauka słów piosenki.
1. „Książka z bajkami” – zajęcia z profilaktyki logopedycznej Patrycji Siewiera-Kozłowskiej.
Książka z bajkami
Na najwyższej półce (dziecko ma otwarte usta i czubkiem języka sięga jak najwyżej), wśród grubych książek (nabiera nosem dużo powietrza i zatrzymuje je w policzkach – takie grube są książki, następnie wolno wypuszcza powietrze przez usta) i bardzo cienkich książek (mocno zaciska wargi tak, aby powstała z nich jak najcieńsza kreska) stała sobie książka – ani gruba (nabiera nosem dużo powietrza i zatrzymuje je w policzkach, następnie wolno wypuszcza powietrze przez usta), ani cienka (mocno zaciska wargi tak, by powstała tylko cienka kreska), ale za to bardzo, bardzo kolorowa. W tej książce mieszkały ulubione przez dzieci bajki. Była tam różowa Świnka Peppa (układa wargi w ryjek i porusza nim w lewą i prawą stronę) i maleńka dziewczynka – Calineczka, która była tak malutka, że mogła latać na skrzydłach motylka (zamienia język w skrzydełko motyla – szerokim, płaskim językiem delikatnie uderza o górną wargę). W książce mieszkała też Złotowłosa i trzy misie (dziecko mruczy: mrrru, mrrru), a także dziewczynka w czerwonej czapeczce, która w drodze do babci spotkała złego wilka (robi minę jak zły wilk: pokazuje zęby i szeroko rozciąga wargi, delikatnie uderza zębami o siebie). Na kartkach naszej książki mieszkały też dzieci: Jaś (sięga językiem do prawego kącika warg) i jego siostra Małgosia (sięga językiem do lewego kącika warg), które zgubiły w lesie ścieżkę do domu i trafiły do chatki z pierników i ciasteczek (oblizuje dookoła całe wargi – raz w jedną, raz w drugą stronę, na koniec mówią: mniam). Czy pamiętacie, kto mieszkał w chatce z piernika?
2. „Wysoko – nisko” – zabawa ruchowa.
Dziecko maszeruje w różnych kierunkach. Na hasło: Książka wysoko! – staje na palcach i unosi ręce jak najwyżej. Na hasło: Książka nisko! – zatrzymuje się, kuca i kładzie ręce na podłodze.
3. „Bajeczki” – słuchanie piosenki. (Utwór jest możliwy do odsłuchania w internecie.)
Bajeczki są.
Urszula Piotrowska muz. Magdalena Melnicka-Sypko
Na półkach mieszkają książeczki,
W książeczkach mieszkają bajeczki.
Opowiem o nich wam,
Bo wszystkie dobrze znam.
Opowiem o nich wam,
Bo wszystkie dobrze znam.
W bajeczkach znajdziecie rycerzy,
Królewnę, co spała na wieży,
I dobrych wróżek sto.
I czarownicę złą.
I dobrych wróżek sto.
I czarownicę złą.
A kiedy się dziecko zasłucha,
To wróżki mu szepczą do ucha:
Pokochaj bajek Świat
Na wiele, wiele lat.
Pokochaj bajek Świat
Na wiele, wiele lat.
Rozmowa kierowana pytaniami rodzica.
– Jakie postacie bajkowe występują w piosence?
– Które z tych postaci są dobre, a które złe?
4. Nauka piosenki.
Rodzic prosi dziecko, by wykonywało w odpowiednich miejscach następujące ruchy przedstawiające poszczególne postacie:
– I zwrotka – dziecko kładzie ręce na biodrach i lekko, z nogi na nogę, przenosi ciężar ciała w rytm piosenki (walc);
– II zwrotka – rycerz – kłania się (rodzic może zademonstrować ukłon rycerski), -królewna – robi taneczny obrót dookoła własnej osi; – wróżki – macha ręką, – czarownica – robi groźną minę według własnego pomysłu;
– III zwrotka – dziecko przedstawia zasłuchanie, kładzie złączone dłonie pod policzek i kołysze się lekko; następnie razem z rodzicem próbuje szeptać końcowe dwa wersy: Pokochaj bajek Świat na wiele, wiele lat (tekst do wyszeptania warto wcześniej poćwiczyć).
5. „Śpiące krasnoludki” – zabawa inhibicyjno-incytacyjna.
Dziecko odgrywa rolę krasnoludka. Maszeruje swobodnie po pokoju przy akompaniamencie tamburyna w rytmie ćwierćnut, trzymając ręce złączone nad głową (czapeczka). Na przerwę w grze kładzie się na podłodze i zasypia. Gdy ponownie słyszy tamburyno, wstaje i maszeruje. Rodzic może zmieniać akompaniament, a wtedy dziecko dostosowuje do niego swój sposób poruszania się, np. marsz, podskoki, bieg.
6. Postaci z bajki” – zabawa ruchowo – naśladowcza.
Dziecko chodzi po pokoju w różnych kierunkach. W tle rodzic puszcza piosenkę z wybranej bajki. Na pauzę w piosence rodzic wymienia postać z bajki. Dziecko zatrzymuje się i naśladuje wymienioną postać.
7. „W bajkowej krainie książek” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic pokazuje książki. Dziecko rozpoznaje i podaje jej tytuł. Następnie zabawę można modyfikować. Rodzic pokazuje obrazki postaci z książek, a dziecko podaje imię tej postaci (lub tytuł książki). Dodatkowo rodzic może przygotować różne rekwizyty, które dziecko ma dopasować do bohaterów, np.: wilk lub kapturek i koszyczek (Czerwony Kapturek), królewna na łóżku i wrzeciono (Śpiąca Królewna), lokaj przymierzający but złej siostrze i pantofelek (Kopciuszek), rybak ciągnący sieć i złota rybka (O rybaku i złotej rybce), Baba-Jaga i piernik (Jaś i Małgosia), stolarz albo drewniany pajac i kawałek drewna (Pinokio), kot i buty (Kot w butach), łóżko z mnóstwem kołder i poduch oraz ziarnko grochu (Księżniczka na ziarnku grochu).
8. Czytanie literatury dziecięcej wybranej przez dziecko.