Temat: Prawa dzieci

CELE:

  • rozmowa dotycząca treści opowiadania ze szczególnym zwróceniem uwagi na zrównoważenie praw i obowiązków dzieci;
  • spontaniczna zabawa z balonami przy dowolnej muzyce;
  • rysowanie emocji na balonach;
  • podejmowanie prób wyrażenia emocji za pomocą pantomimy;
  • rozumie przez dziecko, że posiada ono prawa, których nie można łamać;
  • wie, kogo prosić o pomoc, gdy dzieje mu się krzywda;
  • zapoznanie z instytucją Rzecznika Praw Dziecka.

 

  1. Prawa dzieci – słuchanie opowiadania O. Masiuk czytanego przez opiekuna.

 Prawa dzieci
Olga Masiuk

 

Marysia usiadła zrezygnowana.

– Nie wiem, jak to jest być Pakiem – powiedziała do mnie. – Ale być dzieckiem

jest bardzo, bardzo trudno.

– Naprawdę? Myślałem, że to przyjemność.

Marysia pokręciła głową.

– Niczego ci nie wolno. Nie masz do niczego prawa. Nie jesteś normalnym

człowiekiem.

– Ja nie jestem. Ale wydawało mi się, że ludzie-dzieci mają całkiem nieźle –

rzekłem.

– To nieprawda – westchnęła Marysia i pobiegła bawić się z Martą.

Dużo o tym myślałem. Poszedłem do Jacka, bo on jest bardzo mądry.

– Jacku, jak to jest być dzieckiem, dobrze czy źle? – zapytałem.

– Słabo – odpowiedział Jacek. – Niczego ci nie wolno. Tylko zakazy: nie rób tego, nie rób tamtego.

– A co wolno? – chciałem się dowiedzieć.

Jacek pomyślał chwilę:

– Czy ja wiem… chyba nic.

Nie wyglądało to wszystko za dobrze. Popatrzyłem, jak dzieci się bawią. Były

bardzo dzielne, zachowywały pogodę, mimo iż niczego nie mogły i nie miały

żadnych praw.

Następnego dnia pani powiedziała, że zaczniemy czytać nową książkę, o Januszu

Korczaku. Powiedziała, że to był taki człowiek, który rozumiał, że dziecko jest tak samo ważne jak dorosły, i uważał, że dzieci powinny mieć swoje prawa. Nie wiem, jak pani to robi, ale zawsze czytamy takie książki, które pasują do naszych

rozmów.

I czytała nam, jak Korczak prowadził dom dla sierot i jak podpisywał z dziećmi

umowy, i płacił im, jeśli dotrzymywały umów. Na przykład ktoś oświadczał, że nie będzie się złościł przez tydzień, i Korczak zapisywał to w zeszycie. To była umowa. Mówił, że dzieci trzeba traktować poważnie, tak samo jak dorosłych.

– Tamte dzieci miały dobrze – powiedziała Marysia. – Nam nic nie wolno.

– Naprawdę tak myślisz? – zapytała pani.

– Oczywiście. Moja mama zawsze mówi, że się mylę – powiedziała z goryczą Marysia.

– Mój tata też – dodał Staś.

– Najbardziej moja babcia tak mówi! – krzyknął Witek.

– A w jakich sprawach się mylicie tak bardzo? – zapytała pani.

– Ja mówiłam, że powinniśmy jeść lody codziennie – odpowiedziała Marysia.

– Ja, że lepiej byłoby jechać na wakacje w góry niż nad morze – wyjaśnił Staś.

– Rodzice o tym z wami dyskutują? – zapytała pani.

– Pewnie, że tak. Spróbowaliby nie – zakrzyknął Staś. – W końcu mamy coś do powiedzenia.

– I słuchają waszego zdania? – chciała dalej wiedzieć pani.

– Wiadomo – powiedziała Marysia. – Przecież mamy prawo powiedzieć, co myślimy.

Pani o nic już nie zapytała, za to zrobił to Witek:

– Czy to koniec czytania? Bo chciałbym się pobawić w pociąg. Mogę?

– Tak, koniec. Możecie iść się bawić, jeśli chcecie – powiedziała pani.

I wszyscy pobiegli. Tylko ja zostałem, bo nie mogłem zrozumieć, jak to jest z tymi prawami dzieci.

Rozmowa na temat opowiadania: Jaki problem miała Marysia?; Dlaczego dzieci

uważały, że nie mają żadnych praw?; Co to znaczy „mieć do czegoś prawo”? Jakie prawa mają dzieci?; Jakie prawa mają dorośli?

 

  1. „Balony”zabawa ruchowa przy muzyce.
    Dziecko samodzielnie nadmuchuje balony. Spontaniczna zabawa z balonami przy dowolnej muzyce. Rysowanie na balonach twarzy wyrażających wybrane emocje. Uwrażliwianie na nastrój słuchanego utworu. Dziecko i opiekun dowolnie poruszają się przy melodii i przytulają do siebie balony z narysowanymi twarzami.

 

  1. „Pantomima”zabawa dramowa.
    Opiekun wymienia cechy i upodobania, które różnią ludzi, np. wysoki, niski, chudy, gruby, z bujnymi włosami, z brodą, lubi jeść lody, lubi jeść zupy, lubi jeździć na hulajnodze, lubi jeździć konno, a dziecko pokazuje te cechy za pomocą gestów i mimiki.

 

  1. Rozmowa dotycząca praw dziecka na podstawie prezentacji: https://www.youtube.com/watch?v=hbfLxqiefqw
    • Wspólne omówienie jej treści. Opiekun zapoznaje także dziecko z instytucją Rzecznika Praw Dziecka i numerem Dziecięcego Telefonu Zaufania: 800 12 12 12.

 

  1. „Wesoły świat dzieci”praca plastyczna rysowana kredkami.
    Opiekun wprowadza odpowiedni nastrój opowiadaniem o tym, jak dzieci poleciały zaczarowaną rakietą do świata, w którym wszystko jest wesołe, kolorowe, dzieci są roześmiane i szczęśliwe. Zadaniem dziecka jest narysowanie tego, co zobaczyły, gdy wysiadły z rakiety.

 

  • KARTY PRACY (5-latek):

Praca z K4., 18- kolorowanie według kodu.
Zadanie dodatkowe- plątaninka dróg, które mają pokonać dzieci do swoich domów.