Wtorek 02.06
Temat dnia: Moje obowiązki
Cele: poszerzenie słownika dzieci o pojęcie obowiązków; przybliżenie dzieciom zasad życia w społeczności; pobudzanie do działań artystycznych (odgrywanie scenek)
Ojciec Wirgiliusz – zabawa przy piosence
Dzieci chodzą po obwodzie koła i śpiewają tekst piosenki.
Ojciec Wirgiliusz uczył dzieci swoje,
a miał ich wszystkich sto dwadzieścia troje,
hejże, dzieci, hejże ha, hejże ha, hejże ha,
róbcie wszystko, co i ja, co i ja!
Wybrane osoba wykonuje jakiś gest lub ruch, który reszta rodziny naśladuje.
Jakie są moje obowiązki? – rozmowa na temat obowiązków dzieci na podstawie doświadczeń dzieci i opowiadania „Baśń o ziemnych ludkach”
Obowiązki dzieci Julian Ejsmond (fragment opowiadania Baśń o ziemnych ludkach)
W głębi ziemi wśród korzeni
żyją sobie ziemne ludki…
Ród to miły i wesoły,
i potężny, choć malutki.
Podczas zimy, gdy na świecie
srogie mrozy i wichury,
ziemne ludki zamieszkują
kretowiska, mysie dziury…
Ale skoro złote słonko
promieniście znów zaświeci,
matka – Ziemia budzi ze snu
ukochane swoje dzieci.
Malcy biorą się do pracy,
pełni szczęścia i wesela,
jeden szczotką i grzebykiem
czesze złote włoski trzmiela.
Drugi skrzydła chrabąszczowi
myje gąbką, co ma siły.
Pieszczotliwie doń przemawia:
„Chrabąszczyku, ty mój miły”.
Trzeci zasiadł do malarstwa:
chwyta żuczki, chrząszcze, larwy
i odnawia na ich szatkach
świeżą farbą zblakłe barwy.
Zadajemy dzieciom pytania: Gdzie żyją ziemne ludki? Matka – Ziemia budzi je wiosną, aby zabrały się do pracy. Jakie są ich obowiązki? Kogo przypominają te ziemne ludki? Czy one żyją naprawdę? Te ziemne ludki miały różne obowiązki. Jakie wy macie obowiązki w domu? Jakie są wasze obowiązki w przedszkolu?
„Co robimy razem?” – pantomima w parach.
Stajemy w parach i przedstawiamy, za pomocą pantomimy, co lubimy robić razem a co osobno. Druga osoba i pozostali odgadują.
Muzyczne wyciszenie.
Dzieci leżą na plecach. Słuchają utworu Fryderyka Chopina Preludium deszczowe. Wykonują „paluszkową improwizację”.
źródło:
https://www.youtube.com/watch?v=e44bR0s_nbY