Data: 3.06.2020

Temat: Nie lubimy być sami

Cele:

  • ćwiczenia w liczeniu i tworzeniu zbiorów;
  • rozwijanie sprawności fizycznej, wyczucia ciała i przestrzeni.

 

  1. Ćwiczenie poranne

Skręty – Celujemy w ręce partnera. Dzieci i rodzice (kucają lub klękają) w parach  zwrócone plecami do siebie i wykonują skręt tułowia, celując otwartymi dłońmi w ręce partnera; to samo wykonują w stronę przeciwną.

2.

  • Zabawa przy muzyce

https://www.youtube.com/watch?v=Xot6xkABGv4

– Przy melodii wykonywanej techniką staccato dzieci chodzą na paluszkach małymi, drobnymi kroczkami. (1)

– Przy melodii wykonywanej techniką legato dzieci dobierają się w pary i tańczą razem, stawiając płynne kroki. (2)

-Powtórzenie czynności z punktów 1. i 2. (czynności należy powtórzyć dwa razy).

-Dzieci tańczą wesoło, poruszając się w prawą stronę po kole.

  • Zabawa matematyczna – W murzyńskiej wiosce. Prosimy o przygotowanie obrazków:

4 chaty z liści palmowych, 2 palmy bananowe, 1 kosz z bananami oraz sylwetę Murzynka,

– Aktywne słuchanie wiersza B. Lewandowskiej Murzynek.

Kto to idzie?                Gdzie ją stawia?

Murzynek.                     Przy drzewie.

Co on niesie?                 Co on zrywa?

Drabinę.                        Banana.

Po co niesie?                  A dla kogo?

Nikt nie wie.                        A dla nas.

  • Zabawa Gdzie ukrył się Murzynek?

Rodzic układa przed dziećmi w szeregu papierowe elementy wioski afrykańskiej: 4 chaty z

liści palmowych, 2 palmy bananowe, 1 kosz z bananami oraz sylwetę Murzynka.

 -Dzieci liczą, ile jest poszczególnych elementów, stosując liczebniki główne.

-Układają pod każdym elementem taką liczbę klocków, aby odpowiadała ona kolejności

danego elementu w szeregu.

-Rodzic kilka razy zmienia ustawienie poszczególnych elementów; mogą to też robić same

dzieci według instrukcji rodzica. Np. Pierwsza stoi chata. Obok chaty, po prawej stronie rośnie jedna palma bananowa. Obok niej, po prawej stronie stoi chata. Obok chaty, po prawej stronie stoi kosz z bananami itd.

Dzieci określają, który z kolei jest każdy element, stosując liczebniki porządkowe.

-Dzieci odwracają się, a rodzic chowa sylwetę Murzynka: za chatki lub palmy, za kosz, na

palmy – za każdym razem w inne miejsce. Jeśli Murzynek jest widoczny, dzieci określają,

gdzie się znajduje, stosując odpowiednie przyimki: na, za; jeśli nie – podają, stosując

liczebniki porządkowe, za którą chatą jest schowany Murzynek, a rodzic podnosi ją i

sprawdza.

  • Ćwiczenie spostrzegawczości – Czego brakuje? Prosimy o przygotowanie obrazków:

chaty, kosza, Murzynka, palmy, małpki i banana. Można zachęcić dziecko, żeby samo narysowało.

Rodzic układa przed dziećmi w rozsypce przygotowane sylwety. Dzieci przyglądają się

sylwetom i starają się je zapamiętać. Po chwili odwracają się, a rodzic chowa jakąś sylwetę

najpierw bierze po jednej sylwecie, a potem po dwie lub trzy sylwety. Zadaniem dzieci jest

odgadnięcie, co zostało ukryte; policzenie, ile sylwet zostało, a ile zniknęło.

  • Ćwiczenia klasyfikacyjne – Liczymy banany. Dzieci rysują na przygotowanych

kartonikach banany różniące się kolorem (zielone i żółte), i wielkością (małe i duże). Przygotowane kartoniki rodzic układa przed dziećmi i prosi dzieci, aby:

najpierw po lewej stronie ułożyły banany zielone, a po prawej – żółte; policzyły, ile jest

bana­nów każdego rodzaju i ułożyły przed sobą tyle samo liczmanów (mogą być np. klocki);

określiły, których bananów jest więcej; dołożyły lub odjęły banany z tacki tak, aby na każdej

było ich po tyle samo,

 –po lewej stronie ułożyły banany małe, a po prawej – żółte; policzyły, ile jest bananów każdego rodzaju i tyle samo razy zaklaskały; określiły, których bananów jest mniej.

  • Zabawa ruchowa rozwijająca pamięć ruchową – Posłuszna małpka.

Dzieci i rodzic stają jedno za drugim; pierwsze to Murzynek, a drugie – małpka. Rodzic gra na bębenku i wtedy Murzynek porusza się, małpka obserwuje drogę, którą przeszedł, i stara się ją zapamiętać. Kiedy rodzic  przestaje grać, Murzynek  zatrzymuje się, a małpka  na czworakach podąża za nim tą samą drogą. Przy powtórzeniu zabawy następuje zmiana ról.

3.

  • Karta pracy, cz. 4, s. 60. Oglądanie wzorów po lewej stronie karty. Kończenie

odwzorowywania wzorów po prawej stronie karty.

  • Wypowiedzi dzieci na temat ich największych marzeń, inspirowane fragmentem

tekstu Z. Beszczyńskiej  Drzewko Marzeń. Określanie, co chciałyby, aby wisiało na kolejnych gałąz­kach Drzewka Marzeń. Zachęcamy do stworzenia rodzinnego „Drzewka marzeń”.

Pewnego razu okazało się, że na podwórku wyrosło nowe drzewko. Nazwaliśmy je Drzewkiem Marzeń. Każdy mógł znaleźć na nim wszystko, o czym marzył. Drzewko miało wiele gałązek. Na każdej rosło mnóstwo rozmaitych rzeczy…

– na pierwszej było pełno ciastek z kremem dla łakomczuchów

– na drugiej były lalki i wstążki dla małych dziewczynek

– na trzeciej wisiały różne książki z obrazkami

– na czwartej….

– Co mogło wisieć na kolejnych gałązkach?

  • Karta pracy, cz. 4, s. 61. Uzupełnianie obrazka przedstawiającego drzewko marzeń

rysunkami swoich marzeń. Kończenie kolorowania obrazka.