Środa, 03.06.2020r.
Temat dnia: Zmartwienia pewnej książki
Cele:
– rozwijanie zdolności matematycznych;
– wyrabianie nawyku odpowiedniego dbania o książki.
- „Okładka” – zabawa ruchowa.
Dziecko biega w różnych kierunkach. Na hasło: Okładka! – staje tyłem do ściany, dotykając ją plecami.
- Moje książki – słuchanie wiersza Iwony Róży Salach.
Moje książki
Moje książki kolorowe
stoją równo na półeczce,
myję ręce i oglądam kartkę po karteczce.
Czasem książki czyta mama,
bo ja nie potrafię sama.
Z książek wiele się dowiecie
o szerokim pięknym świecie.
O roślinach, o zwierzętach,
o dalekich krajach też.
Wszystko w książce jest zamknięte,
a więc ją do ręki bierz.
Rozmowa kierowana pytaniami rodzica:
– Gdzie stoją książki dziewczynki?
– Co robi dziewczynka przed oglądaniem książek?
– Kto jej czyta książki?
– O czym opowiadają książki?
- „Różne książki” – zabawy matematyczne.
Z książek rozłożonych na dywanie rodzic wybiera niektóre pozycje i pokazuje dziecku. (Książki z bajkami, o kwiatach, zwierzętach i pojazdach.) Dziecko określa, o czym one opowiadają. Następnie rodzic układa obrazki i prosi dzieci, aby przy kwiatku położyły książki o roślinach, przy kocie – książki o zwierzętach, przy samochodzie – książki o pojazdach, a przy wróżce – książki z bajkami. Po wykonaniu zadania rodzic wspólnie z dzieckiem liczy, ile jest książek o roślinach, zwierzętach, pojazdach i z bajkami.
- „Regał z książkami” – ćwiczenie matematyczne
Wykonanie ćwiczenia w K4., 24. Liczenie książek na każdej półce. Rysowanie kropki przy półce, na której jest więcej książek. Dorysowywanie na dolnej półce tylu książek, aby na każdej było ich tyle samo.
- Zniszczona książka – słuchanie utworu Iwony Róży Salach.
Rodzic ilustruje treść utworu, używając pacynek / lalek.
Zniszczona książka
Jacek: Małgosiu, Małgosiu! Co robisz?
Małgosia: Oglądam książkę o Kopciuszku.
Jacek: O, ja też mam bajkę o Kopciuszku, zobacz!
Małgosia: Co to jest?
Jacek: Jak to co? To jest moja książka.
Małgosia: To jest książka?! Co ty z nią zrobiłeś? Jakie brzydkie plamy! Skąd one się wzięły?
Jacek: No bo… akurat gdy oglądałem książkę, mamusia zawołała mnie na obiad. Nie mogłem się od niej oderwać, więc oglądałem przy jedzeniu.
Małgosia: A ta plama? To masło?
Jacek: Książka ma takie piękne obrazki, że gdy zjadłem kolację, to obejrzałem ją jeszcze raz i nie miałem czasu, żeby… żeby… umyć ręce.
Małgosia: Proszę, proszę. Nie miałeś czasu? A te rogi. O, tutaj. Są pozaginane, dlaczego?
Jacek: A, to? Zaznaczyłem sobie miejsce, w którym skończyłem oglądać. No co? Ty tak nie robisz?
Małgosia: Nigdy! Zobacz, to są dwie takie same bajki, ale wyglądają zupełnie inaczej. Moja – jest jak nowa. A twoja – ma chyba sto lat!
Jacek: Oj, Małgosiu, nie krzycz na mnie. Już i tak jest mi wstyd.
Małgosia: To bardzo dobrze! Myślę, że od dzisiaj będziesz szanował książki!
Jacek: Tak, Małgosiu, obiecuję. Już nigdy nie pozaginam rogów, nie będę czytał przy jedzeniu. I zawsze, gdy będę chciał oglądać książki, dokładnie umyję ręce.
Rozmowa kierowana pytaniami rodzica:
– O czym była książka, którą oglądała Małgosia?
– Kto jeszcze miał książkę o Kopciuszku?
– Czy książki Małgosi i Jacka były takie same?
– Jaka była książka Małgosi?
– A jaka była książka Jacka?
– Które z dzieci szanowało swoją książkę?
- Ustalenie zasad korzystania z książek.
Przykład:
– mamy czyste ręce, kiedy oglądamy książki,
– nie oglądamy książek przy jedzeniu,
– nie zaginamy rogów kartek w książkach.
- „W kąciku z książkami” – prace porządkowe.
Dzieci wyszukują w kąciku takie książki, które wymagają naprawy. Rodzic wraz z dzieckiem naprawia książki – podkleja kartki, grzbiety okładek. Układanie książek na półkach.