Środa, 03.06.2020r.

Temat dnia: Zmartwienia pewnej książki

Cele:

– rozwijanie zdolności matematycznych;
– wyrabianie nawyku odpowiedniego dbania o książki.

 

  1. „Okładka” – zabawa ruchowa.

Dziecko biega w różnych kierunkach. Na hasło: Okładka! – staje tyłem do ściany, dotykając ją plecami.

 

  1. Moje książki – słuchanie wiersza Iwony Róży Salach.

Moje książki

 Moje książki kolorowe

 stoją równo na półeczce,

myję ręce i oglądam kartkę po karteczce.

Czasem książki czyta mama,

bo ja nie potrafię sama.

Z książek wiele się dowiecie

 o szerokim pięknym świecie.

O roślinach, o zwierzętach,

o dalekich krajach też.

Wszystko w książce jest zamknięte,

a więc ją do ręki bierz.

 

Rozmowa kierowana pytaniami rodzica:

– Gdzie stoją książki dziewczynki?

– Co robi dziewczynka przed oglądaniem książek?

– Kto jej czyta książki?

– O czym opowiadają książki?

 

  1. „Różne książki” – zabawy matematyczne.

 

Z książek rozłożonych na dywanie rodzic wybiera niektóre pozycje i pokazuje dziecku. (Książki z bajkami, o kwiatach, zwierzętach i pojazdach.)  Dziecko określa, o czym one opowiadają. Następnie rodzic układa obrazki i prosi dzieci, aby przy kwiatku położyły książki o roślinach, przy kocie – książki o zwierzętach, przy samochodzie – książki o pojazdach, a przy wróżce – książki z bajkami. Po wykonaniu zadania rodzic wspólnie z dzieckiem liczy, ile jest książek o roślinach, zwierzętach, pojazdach i z bajkami.

 

  1. „Regał z książkami” – ćwiczenie matematyczne

 

Wykonanie ćwiczenia w K4., 24. Liczenie książek na każdej półce. Rysowanie kropki przy półce, na której jest więcej książek. Dorysowywanie na dolnej półce tylu książek, aby na każdej było ich tyle samo.

 

  1. Zniszczona książka – słuchanie utworu Iwony Róży Salach.

 

Rodzic ilustruje treść utworu, używając pacynek / lalek.

 

Zniszczona książka

 

Jacek: Małgosiu, Małgosiu! Co robisz?

Małgosia: Oglądam książkę o Kopciuszku.

Jacek: O, ja też mam bajkę o Kopciuszku, zobacz!

Małgosia: Co to jest?

Jacek: Jak to co? To jest moja książka.

Małgosia: To jest książka?! Co ty z nią zrobiłeś? Jakie brzydkie plamy! Skąd one się wzięły?

Jacek: No bo… akurat gdy oglądałem książkę, mamusia zawołała mnie na obiad. Nie mogłem się od niej oderwać, więc oglądałem przy jedzeniu.

Małgosia: A ta plama? To masło?

Jacek: Książka ma takie piękne obrazki, że gdy zjadłem kolację, to obejrzałem ją jeszcze raz i nie miałem czasu, żeby… żeby… umyć ręce.

Małgosia: Proszę, proszę. Nie miałeś czasu? A te rogi. O, tutaj. Są pozaginane, dlaczego?

Jacek: A, to? Zaznaczyłem sobie miejsce, w którym skończyłem oglądać. No co? Ty tak nie robisz?

Małgosia: Nigdy! Zobacz, to są dwie takie same bajki, ale wyglądają zupełnie inaczej. Moja – jest jak nowa. A twoja – ma chyba sto lat!

Jacek: Oj, Małgosiu, nie krzycz na mnie. Już i tak jest mi wstyd.

Małgosia: To bardzo dobrze! Myślę, że od dzisiaj będziesz szanował książki!

Jacek: Tak, Małgosiu, obiecuję. Już nigdy nie pozaginam rogów, nie będę czytał przy jedzeniu. I zawsze, gdy będę chciał oglądać książki, dokładnie umyję ręce.

 

Rozmowa kierowana pytaniami rodzica:

– O czym była książka, którą oglądała Małgosia?

– Kto jeszcze miał książkę o Kopciuszku?

– Czy książki Małgosi i Jacka były takie same?

– Jaka była książka Małgosi?

– A jaka była książka Jacka?

– Które z dzieci szanowało swoją książkę?

 

  1. Ustalenie zasad korzystania z książek.

 

Przykład:

 

– mamy czyste ręce, kiedy oglądamy książki,

– nie oglądamy książek przy jedzeniu,

– nie zaginamy rogów kartek w książkach.

 

  1. „W kąciku z książkami” – prace porządkowe.

 

Dzieci wyszukują w kąciku takie książki, które wymagają naprawy. Rodzic wraz z dzieckiem naprawia książki – podkleja kartki, grzbiety okładek. Układanie książek na półkach.