Dzień Savoir-vivre
Ponieważ z natury żyjemy w skupiskach w związku z powyższym dostosowujemy się do siebie wzajemnie. W tym wzajemnym współżyciu zasadą postępowania jest zwalczanie egoizmu, uspołecznienie się liczeniu z innymi. Dobre maniery, dobre wychowanie, poprawne zachowanie, wszystko to esencja savoir vivre i nie znaczy ni mniej ni więcej jak życzliwość dla ludzi, uprzejmość, tolerancja, opanowanie emocji, te nienaganne formy powinny być naszymi nawykami zakorzenionymi i wpajanymi od dzieciństwa.
Sama chęć bycia nienagannym jest już godna pochwały. Mamy wiele okazji do obserwowania zachowań dzieci w tym zakresie oraz wzmacniania wiedzy, umiejętności i pozytywnych postaw[1]
Savoir-vivre znaczy po prostu “wiedzieć jak żyć”. Pod tym pojęciem kryje się bardzo skomplikowana dziedzina łącząca dobre wychowanie z zasadami zachowania obowiązującymi w różnych sytuacjach. Podobno ten, kto ma dobrze opanowany savoir-vivre, poradzi sobie w każdej sytuacji. Jednak zasady tej sztuki poznajemy przez całe życie, bo wciąż stawia ono przed nami nowe wyzwania.[2]
03.06 Środa
Temat dnia: Jak zachować się przy stole?
Cele:
- Kulturalnie zachowuje się przy stole, stosując zasady savoir –vivre
- Przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas spożywania posiłków, potrafi wymienić te zasady
- Potrafi nakryć do stołu
- Potrafi określić położenie przedmiotu względem innego , stosując określenia: po prawej stronie, po lewej stronie
„ Dmuchamy na gorącą zupę”- ćwiczenie oddechowe. Dzieci wyciągają przed sobą dłonie , z których układają „ talerz” i naśladują dmuchanie na gorącą potrawę
„ Zanieś obiad ”- zabawa ruchowa.
Dziecko trzyma przed sobą tacę, na której jest ułożony woreczek lub klocek, bądź naczynia plastikowe. Zadaniem dziecka jest okrążenie pachołka (może być krzesło ustawione w pewnej odległości) i podanie „ talerza z drugim daniem” następnej osobie. Należy to zrobić, tak aby „ się nie poparzyć i donieść obiad”. Wygrywa osoba, która „ doniesie obiad w całości”. Jeśli w domu jest więcej osób można wszystkich połączyć w drużyny i zabawę potraktować jak wyścigi drużyn. Wtedy wygrywa ta drużyna, której wszyscy członkowie szybciej wrócą na swoje miejsce z pełnym „drugim daniem na tacy”.
„ Jak należy zachowywać się przy stole w przedszkolu, żeby być bezpiecznym”- burza mózgów
Dzieci podają propozycje, np.:
– nie wstajemy od stołu
– nie wiercimy się na krześle
– nie bawimy się sztućcami
Ilustracja: https://dekoratorium.com/strefa-inspiracji/wokol-talerza-czyli-z-klasa-przy-stole/
„ Nakrywamy do stołu, czyli jak prawidłowo ułożyć sztućce do posiłków.”- Rodzic prosi i pomaga w prawidłowym ułożeniu sztućców na stole. Dzieci sprawdzają, z ilustracją czy ułożyły odpowiednio sztućce i określają ich położenie: łyżka i nóż po prawej stronie, widelec- po lewej stronie talerza.
Za prawidłowe wykonanie zadania i stosowanie się do omówionych zasad na dzieci czeka niespodzianka, gorący deser np.: gorąca czekolada.
„ Pijemy gorącą czekoladę”- dzieci delektują się jego smakiem deseru. Prosimy o niemlaskanie . Po skończonym wypiciu czekolady, wycierają buzie serwetką , cicho odsuwają krzesło i odnoszą kubek[3]
[1] http://www.szkola28online.bytom.pl/web_documents/program_mistrz_dobrych_manier.pdf
[2] http://mowimyjak.se.pl/styl-zycia/savoir-vivre/co-jest-savoir-vivre,92_4351.html
[3] http://www.edukacja.edux.pl/p-16009-potrafimy-zachowac-sie-przy-stole-scenariusz.php