03.06.2020 r. (środa)
Temat: Wspólnie się bawimy.
Cele: – Wdrażanie do porozumiewania się umiarkowanym tonem głosu.
– Rozwijanie kreatywności ruchowej.
– Doskonalenie techniki prawidłowego posługiwania się pędzlem.
– Kształtowanie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
Pomoce dydaktyczne: tasiemka/sznurek długość około 1,5 m; wiersz D. Wawiłow “Brzydkie zwierzę”, farby plakatowe, pędzel, kartka papieru format A3 lub A4, kubek na wodę; piosenka, chustki szyfonowe/apaszki; taca z kaszą manną, kartki z narysowanym wzorem do odwzorowania przez dziecko (np. na jednej kartce linia pozioma, na drugiej pionowa, na kolejnej krzyżyk/dwie linie poziome/V/O/A/T itp.), ołówek lub kredka; piosenki do zabawy
Realizacja
I. Zabawa ruchowa pt. “Ptaszki z gniazd” z elementem biegu.
Rodzic z tasiemki tworzy koło na dywanie – gniazdko, dziecko jest ptaszkiem i jest w środku koła. Na hasło rodzica “Ptaszek z gniazdka” dziecko wyskakuje z gniazdka i swobodnie biega po dywanie machając rączkami jak ptak skrzydełkami. Na hasło rodzica “Ptaszek wraca do gniazdka” – dziecko wskakuje do koła. Zabawę powtarzamy kilka razy.
Może być zamiana ról – rodzic jest ptaszkiem a dziecko mówi hasła 🙂
II. “Masażyki” – zabawa relaksacyjna.
Dziecko siedzi plecami przed rodzicem. Rodzic mówi wierszyk i wykonuje masaż dziecku.
– Idą słonie – na plecach kładziemy na przemian całe dłonie,
– Idą konie – dotykamy piąstkami,
– Idą panieneczki na szpileczkach – dotykamy palcami wskazującymi,
– Świeci słonko – zataczamy dłońmi kółka,
– Płynie rzeczka – rysujemy na plecach linię,
– Pada deszczyk – dotykamy wszystkimi palcami jednocześnie,
– Czujesz dreszczyk? – łaskoczemy.
Zamiana ról, teraz rodzic odwrócony jest do dziecka plecami a dziecko wykonuje masażyk, rodzic mówi z dzieckiem wierszyk.
III. “Brzydkie zwierzę” – praca plastyczna inspirowana wierszem D. Wawiłow.
Rodzic recytuje wiersz
Jak mi ciocia albo wujek
Piękne farby podaruje,
Namaluję na papierze
Takie brzydkie, brzydkie zwierzę…
To jest pomysł do niczego!
Lepiej maluj coś ładnego!
Nie chcesz?… Czemu?… Nie rozumiem …
Bo ładnego ja nie umiem!
Rodzic pyta dziecko:
– Jakie zwierzę namaluje bohater wierszyka?
– Jak może wyglądać brzydkie zwierzę?
– Co może myśleć o sobie brzydkie zwierzę?
Po rozmowie rodzic zaprasza dziecko do namalowania brzydkiego zwierzęcia. Na stole przygotowana jest kartka, farby, kubek z wodą oraz pędzel. Dziecko maluje – rodzic pomaga w ustaleniu pomysłu na namalowanie brzydkiego zwierzęcia.
Pracę omawiamy po jej wyschnięciu, nadajemy nazwę zwierzęciu. Wieszamy w widocznym miejscu, tak, aby wszyscy domownicy mogli ją podziwiać.
IV. Zabawa ruchowa przy piosence “Plac zabaw”.
Rodzic i dziecko trzymają w dłoniach apaszki/chustki szyfonowe, tańczą przy piosence w dowolny sposób. Reagują ruchem ciała na zmianę tempa w muzyce, wyrażają tańcem nastrój muzyczny rytmicznie się poruszając.
https://www.youtube.com/watch?v=iCqcdRZSrFc
V. Zabawa sensoryczna “Wzory”.
Rodzic stawia przed dzieckiem na stole tacę z rozsypaną na niej kaszą manną. Kładzie powyżej tacy kartkę z pierwszym wzorem i prosi, aby dziecko narysowało paluszkiem na kaszy taki sam wzór. Jak dziecko zrobi – delikatnie porusza tacą tak, aby kasza równo pokryła tacę. Rodzic kładzie przed dzieckiem kolejne kartki ze wzorami – dziecko odzwierciedla je na tacy z kaszą.
Zamiast palca można użyć kredki lub ołówka – w tym wypadku rodzic zwraca uwagę na prawidłowy chwyt kredki/ołówka.
VI. Zaproszenie do wspólnej zabawy przy piosenkach.
https://www.youtube.com/watch?v=sXqaZUp2N-w
https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA
https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ
MIŁEJ ZABAWY 🙂 🙂 🙂