Czwartek, 04.06.2020r.
Temat dnia: Robimy zakładki
Cele:
– rozwijanie zdolności manualnych;
– rozwijanie pamięci wzrokowej.
- Zakładka do książki” – słuchanie wiersza Joanny Marii Chmielewskiej.
Zakładka do książki
Może być w kształcie pieska, gąsienicy, kwiatka,
różnie może wyglądać książkowa zakładka.
Ale każda zakładka ma ważne zadanie:
zaznacza, na której stronie rozpocznę czytanie.
Rozmowa kierowana pytaniami rodzica:
– Do czego służy książkowa zakładka?
– Jak może wyglądać zakładka do książki?
– Jaka jeszcze może być zakładka do książki?
- „Gąsienica i kwiatek” – zabawa ruchowa.
Dziecko porusza się w różnych kierunkach. Na hasło: Gąsienica! – czołga się. Na hasło: Kwiatek! – zatrzymuje się, unosi rozłożone ręce do góry, nad głowę.
- „Zakładka do książki – gąsienica” – zajęcia plastyczne.
Część I – inspiracja
Rodzic otwiera książkę i zaczyna dziecku czytać dowolny wierszyk lub opowiadanie. W pewnym momencie zamyka książkę i zajmuje się czymś innym (np. udaje, że coś sprawdza w szafce). Po powrocie do książki udaje, że nie może znaleźć miejsca, gdzie skończył czytać. Prosi dziecko o podpowiedź – co można zrobić, żeby móc potem łatwo wrócić do miejsca, gdzie się skończyło czytać. Wspólnie dojście do wniosku, że potrzebna jest zakładka do książki. N. proponuje dzieciom wykonanie takich zakładek.
Część II – aktywność twórcza
Dziecko ma przed sobą wypchnięte z K4., 25 sylwetę gąsienicy i różne gotowe kształty. Wybiera dowolne elementy i przykleja je do gąsienicy.
Część III – omówienie i prezentacja
Dziecko dostaje książki i wypróbowuje swoją zakładkę. Wkłada gąsienicę na dowolnej stronie i zamyka książkę, po czym otwiera ją na stronie z gąsienicą.
- „Latający dywan” – zabawa ruchowo – naśladowcza.
Dziecko porusza się w tempie podanym na tamburynie. Na hasło: Latający dywan! – siada za rodzicem i wykonuje polecenia, naśladując ruchy rodzica. (W prawo! – pochyla się na prawą stronę, W lewo! – pochyla się na lewą stronę, Do góry! – pochyla się do tyłu.)
- „Kolorowe zakładki” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic układa w szeregu 4 zakładki, a dziecko nazywa ich kolory: czerwona, niebieska, zielona, żółta. Dziecko zasłania oczy dłońmi, a rodzic chowa jedną zakładkę. Po odsłonięciu oczu dziecko ma określić, jaki kolor miała zakładka, która zniknęła.
- Czytanie literatury dziecięcej wybranej przez rodzica.