04.06 Czwartek
Temat dnia: O CZYM MARZYSZ?
Cele: kształtowanie umiejętności wypowiedzi o marzeniach i uważnego słuchania tego, co mówią inni; rozwijanie zdolności plastycznych; kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej, ekspresji ruchowej
„O czym marzysz?” – rozmowa na temat marzeń dzieci.
Przypominamy dzieciom: Niedawno rozmawialiśmy o chłopcu z Afryki – Josefie. Jakie było jego marzenie? (pójść do szkoły, uczyć się) Czy jego marzenie się spełniło? A jakie są wasze marzenia? Czy mogą się spełnić? Od czego to zależy? Dzieci wypowiadają się na temat swoich marzeń.
„Moje marzenie” – rysowanie świecą i malowanie.
Dzieci na kartce A4 rysują białą lub kolorową świecą ilustrację przedstawiającą ich marzenie. Następnie zamalowują całą powierzchnię kartki farbą plakatową.
Rytmika – zabawy umuzykalniające.
– Misia bela – zabawa z pokazywaniem
– Poruszanie się do rytmu granego przez Rodzica na tamburynie lub innym dostępnym instrumencie: marsz, podskoki, bieg. Swobodne poruszanie się dzieci do muzyki.
– Ćwiczenia oddechowe „Podróżuję z moim psem”.
Dzieci robią szybkie wdechy i wydechy, naśladują zdyszanego psa. Wykonują je w różnym tempie – raz szybko, raz wolno.
– Utrwalenie piosenki i inscenizacji do niej.
Jestem podróżnikiem sł. Urszula Piotrowska, muz. Magdalena Melnicka-Sypko
Zapakuję plecak i w podróż wyruszę. Dzieci dłońmi dotykają barków i maszerują w miejscu.
A dlaczego? A dlatego, bo świat poznać muszę. Zataczają rękami wielki krąg.
Szlak mojej wędrówki już narysowany. Patrzą na otwartą lewą dłoń.
Jedną mapkę mam dla siebie, a drugą dla mamy. Wodzą palcem wskazującym prawej ręki po wewnętrznej
części lewej dłoni.
Na żaglówce z kory przepłynę kałużę. Unoszą ręce do przodu, na wysokość klatki piersiowej (udają,
że trzymają się burty).
I na wyspie podwórkowej zatrzymam się dłużej. jw. Bujają się.
Potem w piaskownicy poszukam oazy. Siadają na podłodze i dotykają jej, udając, że kopią dłońmi w
piaskownicy.
Na pustyni przecież wszystko może się wydarzyć. jw.
Na lwa się zaczaję, bo tu śladów wiele. Wstają. Robią z dłoni daszek nad oczami.
I zostanę najsłynniejszym w świecie tropicielem. Spoglądają przez otwór powstały przez połączenie czubków
palców: kciuka i wskazującego.
Gdy skończę wyprawę po lądach i wodach, Maszerują.
wtedy chętnie wam opowiem o moich przygodach. jw.
– Omówienie treści piosenki.
Zadajemy dzieciom pytania: Dlaczego chłopiec zapakował plecak i wyruszył w świat? Jak będzie zwiedzać świat? Na jakie zwierzę chciałby się zaczaić? Gdzie będzie chłopiec bawił się w podróżnika? Co może być w tej zabawie lwem?
– Nauka piosenki: powtarzanie słów w rytm melodii piosenki, zaśpiewanie bez podkładu i z podkładem muzycznym.
– Muzyczne wyciszenie.
Dzieci leżą na plecach i słuchają utworu Marzenie Roberta Szumana.
https://www.youtube.com/watch?v=HrBMrTH2Jh4
„Co przedstawia mój rysunek?” – wypowiedzi dzieci.
Dzieci opowiadają, co przedstawiają namalowane wcześniej rysunki.
Zajęcia rozwijające.
– Rodzic pomaga dzieciom, które miały trudności z trzymaniem świecy. Zachęca je do rysowania świecą na ciemnej kartce.
– Rodzic wspiera dziecko, doskonaląc jego umiejętności przeliczania (przeliczanie klocków o różnych kolorach).