05.06 Piątek
Temat dnia: Zabawy z różnych stron świata
Cele: rozwijanie słuchu muzycznego; poszerzenie wiedzy o otaczającym świecie; rozwijanie zdolności plastycznych;
Lwy – zabawy paluszkowe do wiersza M. Barańskiej.
Tu jest dobra mama lwica, (Dziecko zaciska dłoń w pięść).
obok wielki tata lew. (Zaciska w pięść drugą dłoń).
Mama z tatą tulą lwiątka, leżąc sobie w cieniu drzew. (Splata razem palce obu dłoni i lekko nimi kołysze).
Zając Tup – osłuchanie z piosenką.
Zając Tup sł. Zbigniew Dmitroca muz. Jędrzej Rochecki
Jestem Tup – wesoły zając,
Wszystkie dzieci mnie kochają,
Chętnie chodzę do przedszkola,
Tak jak Julka, Jaś i Jola. A w przedszkolu jest ciekawie,
Cały czas się z dziećmi bawię,
Tańczę, śpiewam, klaszczę w ręce,
Co dzień umiem coraz więcej.
Mama chwali mnie codziennie,
Mówi, że jest dumna ze mnie,
Tata chwali mnie tak samo,
Bo się zawsze zgadza z mamą.
Po wysłuchaniu utworu zadajemy pytania dotyczące treści: O czym jest piosenka?; Co Tup robi w przedszkolu?; Co dzieci robią w przedszkolu? itp.
Zabawy muzyczno-rytmiczne przy piosence Zając Tup:
„Zające skaczą” – Gdy dzieci usłyszą melodię zwrotki piosenki kucają i skaczą jak zające. Na sygnał – przerwę w muzyce – zatrzymują się i naśladują nasłuchiwanie otoczenia przez zające.
„Zajączki” – improwizacja ruchowa przy piosence. Dzieci tańczą dowolnie do piosenki.
„Rytmiczne echo” – akcentowanie metrum – wg fragmentów piosenki: Rodzic podaje rytm, zadaniem dzieci jest go powtórzyć.
„Rytmizowanie teksu piosenki”
- klaskanie z równoczesnym recytowaniem tekstu;
- równoczesne maszerowanie i recytowanie tekstu;
- równoczesne klaskanie, maszerowanie po obwodzie koła z recytacją tekstu.
„Cicho – głośno” – wszyscy razem śpiewają zwrotki piosenki raz cicho, a raz głośno.
„Najmniejsza – największa” – zabawa dydaktyczna. Gromadzimy piłki lub inne zabawki – różnej wielkości, koloru – przynajmniej po dwie każdego rodzaju. Prosimy dzieci:
– Ułóżcie piłki tak, by do siebie pasowały;
– Najmniejsze piłki połóżcie na stole;
– Największe piłki połóżcie w koszyku;
– Żółte piłki połóżcie obok krzesła itd. wg możliwości dzieci.
„Mój kolega na innym kontynencie” – zabawa plastyczna. Dzieci wybierają spośród ilustracji przedstawiających dzieci z innych kontynentów dowolną i farbami malują na tej podstawie taką samą postać.
„W co lubimy się bawić?” – rozmowa z dziećmi. Rodzic opowiada o różnych zabawach dzieci w innych krajach, np. gra tunku-tunku z Boliwii, która jest bardzo podobna do naszej gry w klasy. Dziecko, skacząc na jednej nodze, ma za zadanie przesuwać krążek z pola do pola zgodnie z oznaczoną kolejnością (1–8). Krążek nie może wypaść poza pole. Inna gra to zabawa z Bangladeszu „Wyścig balonów”. Dzieci mają za zadanie przeprowadzić nadmuchany balon od linii startu z powrotem na to samo miejsce, popychając go kijem (oś startu, do miejsca nawrotu i dalej do linii startu) lub w inny sposób. Kolejna zabawa to „Rozbij dzban” popularna w Sri Lance. Na sznurku wiesza się trzy dzbany napełnione wodą. Zawodnikowi zasłania się oczy i ma on za zadanie w określonym czasie rozbić dzbany za pomocą kija. Bardzo podobną zabawą jest meksykańska piñata. Dziecko z zawiązanymi oczami ma za zadanie rozbić kukłę krowy wypełnioną słodyczami. Następnie dzieci opowiadają o swoich ulubionych zabawach z innymi dziećmi. Proponujemy kilka zabaw, w które bawią się dzieci na całym świecie, np. „Berek”, „Klasy” oraz znane zabawy polskie, np. „Mam chusteczkę haftowaną”, „Stary niedźwiedź” itp.
„Ułóż tak samo” – zabawa dydaktyczna. Każde z dzieci ma obrazek przedstawiający zabawkę. Po drugiej stronie są narysowane linie dzielące obrazek na 4 nieregularne części. Dzieci przez chwilę przyglądają się obrazkowi, następnie rozcinają go wzdłuż linii i ponownie składają. Na koniec naklejają na kartkę.
Aby uatrakcyjnić zadanie możemy poprosić dziecko, aby samo narysowało zabawkę.
„Bańki mydlane” – gimnastyka buzi i języka. Dzieci nabierają powietrze ustami, powiększając objętość policzków, następnie palcami przyciskają policzki tak, by powietrze wydostało się na zewnątrz.