Cele: kształtowanie świadomości ułożenia narządów artykulacyjnych; rozwijanie umiejętności rozumienia uczuć; doskonalenie umiejętności słuchania i rozumienia tekstu; wdrażanie do empatii.

Pomoce: pudełko; zabawki (10 sztuk); lalka/miś; W. farby, pędzle; koło w jednolitym kolorze o średnicy 30cm.

Realizacja:

  1. “Smutek Ani” Dominika Niemiec. Wysłuchanie i analiza treści wiersza.

“Smutek Ani”

Bawią się dzieci na dywanie.

Pani wita małą Anię.

Ania z oczu łzy ociera,

chyba Ani smutno teraz.

Aniu, chodź cię przytulimy,

smutki wszystkie przegonimy.

Tęsknisz za mamą – to normalna sprawa.

Tu czeka na ciebie wspaniała zabawa.

Zaraz z buzi zniknie ta smutna minka,

bo wiem, że z ciebie dzielna dziewczynka.

Rozmowa z dzieckiem w oparciu o tekst utworu:

Rodzic pyta:

Kto jest bohaterką wiersza?;

Jak czuła się dziewczynka?

Dlaczego Ani było smutno?

Jak myślisz, czy Ani poprawił się humor?

Co można byłoby zrobić, żeby poprawić humor?

2. “Pociesz lalę/misia” zabawa dramowa.

Dziecko bierze lalkę, chłopcy, np. misia. Rodzic umawia się z dzieckiem, że gdy lala (miś) płacze trzeba przytulić i pogłaskać, a gdy nie płacze – można się z nią/nim bawić.

Co jakiś czas rodzic odtwarza dźwięk płaczu dziecka i obserwuje reakcje dziecka. 

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=uSg9T94dBpE

3. “Co mówię” zabawa dydaktyczna.

Rodzic przygotowuje pudełko z dziesięcioma różnymi zabawkami. Wyjmuje po kolei zabawki, dzieci podają ich nazwy. Zabawki stoją w rzędzie. Rodzic: Co teraz mówię? Bezgłośnie artykułuje nazwę wybranej zabawki, starannie,a nawet przesadnie poruszając ustami. Następnie dziecko zadaje zagadki rodzicowi. Można po odgadnięciu podać nazwę zabawki lub wskazać ją palcem. 

4. “Kwiat z naszych dłoni” – praca z wykorzystaniem W.40.

Rodzic przypina na ścianie/drzwiach koło w jednym kolorze i mówi: 

To kwiat wszystkich dzieci z całego świata. Czego mu brakuje?

Zrobimy kolorowe płatki z odbić dłoni. Dziecko wypycha sylwety dłoni, maluje swoje dłonie farbami za pomocą pędzli i robi odciski.