Cele: kształtowanie świadomości ułożenia narządów artykulacyjnych; rozwijanie umiejętności rozumienia uczuć; doskonalenie umiejętności słuchania i rozumienia tekstu; wdrażanie do empatii.
Pomoce: pudełko; zabawki (10 sztuk); lalka/miś; W. farby, pędzle; koło w jednolitym kolorze o średnicy 30cm.
Realizacja:
- “Smutek Ani” Dominika Niemiec. Wysłuchanie i analiza treści wiersza.
“Smutek Ani”
Bawią się dzieci na dywanie.
Pani wita małą Anię.
Ania z oczu łzy ociera,
chyba Ani smutno teraz.
Aniu, chodź cię przytulimy,
smutki wszystkie przegonimy.
Tęsknisz za mamą – to normalna sprawa.
Tu czeka na ciebie wspaniała zabawa.
Zaraz z buzi zniknie ta smutna minka,
bo wiem, że z ciebie dzielna dziewczynka.
Rozmowa z dzieckiem w oparciu o tekst utworu:
Rodzic pyta:
Kto jest bohaterką wiersza?;
Jak czuła się dziewczynka?
Dlaczego Ani było smutno?
Jak myślisz, czy Ani poprawił się humor?
Co można byłoby zrobić, żeby poprawić humor?
2. “Pociesz lalę/misia” zabawa dramowa.
Dziecko bierze lalkę, chłopcy, np. misia. Rodzic umawia się z dzieckiem, że gdy lala (miś) płacze trzeba przytulić i pogłaskać, a gdy nie płacze – można się z nią/nim bawić.
Co jakiś czas rodzic odtwarza dźwięk płaczu dziecka i obserwuje reakcje dziecka.
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=uSg9T94dBpE
3. “Co mówię” zabawa dydaktyczna.
Rodzic przygotowuje pudełko z dziesięcioma różnymi zabawkami. Wyjmuje po kolei zabawki, dzieci podają ich nazwy. Zabawki stoją w rzędzie. Rodzic: Co teraz mówię? Bezgłośnie artykułuje nazwę wybranej zabawki, starannie,a nawet przesadnie poruszając ustami. Następnie dziecko zadaje zagadki rodzicowi. Można po odgadnięciu podać nazwę zabawki lub wskazać ją palcem.
4. “Kwiat z naszych dłoni” – praca z wykorzystaniem W.40.
Rodzic przypina na ścianie/drzwiach koło w jednym kolorze i mówi:
To kwiat wszystkich dzieci z całego świata. Czego mu brakuje?
Zrobimy kolorowe płatki z odbić dłoni. Dziecko wypycha sylwety dłoni, maluje swoje dłonie farbami za pomocą pędzli i robi odciski.