Czwartek 4 czerwca 2020r.

Temat: „U krawcowej”

Cele ogólne:

  • Zapoznanie dzieci z pracą krawcowej, wyposażeniem zakładu krawieckiego,
  • Wzbogacenie słownika dzieci o wyrazy związane z pracą krawcowej,
  • Ukazanie przydatności wykonywania tego zawodu,
  • Budzenie szacunku dla ludzi wykonujących ten zawód.
  1. Zestaw zabaw porannych:

– Zabawa ruchowa „Wyszywanie”
Dziecko kładzie skakankę na podłodze (albo rajstopy) i naśladuje szycie:
• Ściegiem fastrygowanym – skacze wzdłuż skakanki obunóż
• Ściegiem zygzakowatym – skacze obunóż z jednej strony skakanki na drugą

– Zabawa ruchowa rozwijająca inwencję twórczą „Taniec niteczek” – improwizacje ruchowe przy muzyce.
Dziecko z Rodzicem tworzą wężyk-niteczkę. Poruszają się przy muzyce w dowolny sposób. Co pewien czas następuje zmiana prowadzącego.

  1. Wysłuchanie wiersza pt. „Krawcowa” H. Ożogowskiej.
    Kto sukienkę uszył Hani?
    Kto przerobił ten kaftanik?
    Kto paltocik zreperował
    Wiemy, wiemy to krawcowa.
    Ma dwie ręce pracowite
    Ma żelazko, naparsteczek.
    Ma szufladę pełną nitek,
    Szpilek, igieł i szpuleczek.
    Nożyczkami machu, machu
    Na maszynie tur, tur, tur
    Chodźmy do niej, dostaniemy
    Pstrych gałganków cały wór.

Rozmowa na temat utworu:

  • O kim był wiersz?
  • Co robi krawcowa?
  • Co by się stało, gdyby krawcowej zginęła igła?                                                                                                                                                     Zwrócenie uwagi na to, jakie przybory krawieckie zostały przedstawione w wierszu. Podkreślenie znaczenia postępu technicznego w zawodzie krawieckim (elektryczna maszyna do szycia, elektryczne żelazko).
  1. Oglądanie przyborów krawieckich oraz poszczególnych etapów powstawania ubrań na podstawie filmu „Krawcowa” – z serii „Przygody Misia Kuleczki”

https://www.youtube.com/watch?v=xVHqlM5TZYg

Rozmowa po obejrzeniu filmu: Prawidłowe nazywanie narzędzi, omówienie sposobu ich wykorzystywania; nazwanie osoby, która szyje ubrania. Zwrócenie uwagi na zachowanie zasad bezpieczeństwa podczas posługiwania się przyborami krawieckimi.

  1. Historyjka obrazkowa „U krawcowej”
    Ustalenie kolejności zdarzeń w historyjce obrazkowej.
  2. „Taniec igły” – dowolna muzyka relaksacyjna.
    Rodzic naśladuje ruchy igły z nitką poruszając się po pokoju. Dziecko obserwuje Rodzica. Gdy on zatrzymuje ruch igły – wówczas dziecko przejmuje jego rolę i zabawa trwa dalej.
  3. Zabawa rozwijająca logiczne myślenie „Rozwiązujemy zagadki”.

Tańczy w jego rękach igła,

Tańczą w jego rękach nożyce.

Zawsze mu świetnie wychodzi,

Żakietów i płaszczy szycie. (Krawiec)

Może być krótka, długa być może,

Przez dziurkę w igle przeciągnąć ją możesz. (Nitka)

Przedmiot niezbędny,                

Chociaż nieduży,                   
Do prasowania                        
Ubranek służy. (Żelazko)    

Mają dwa ucha,

Lecz nie słyszą wcale,

Ciąć papier i materiał

potrafią wspaniale. (Nożyczki)

 

  1. Zabawa dydaktyczna „Nożyce samochwały”.

Dziecko mówi:

Nożyce samochwały przez dzień cały brzęczały,

że łatwo przetną wszystko, nie tylko materiały,

że ostre są aż strach, tną wszystko: „ciach, ciach, ciach”.

Dziecko pokazuje palcami obu rąk pracę nożyczek.

Rodzic pyta dziecko:
Czy przetną wstążkę? Tak? czy Nie?
Dziecko odpowiada naśladując cięcie nożyczek:
Czy przetną szkło? Tak ? czy Nie?
Czy przetną nici? Tak? czy Nie?
Czy przetną deskę? Tak? czy Nie?
Jeżeli nożyce nie mogą czegoś przeciąć nie ruszają się. Jeśli dziecko się pomyli, następuje zmiana ról.

  1. „Jesteśmy projektantami mody” – praca plastyczna.
    Dziecko ozdabia papierowe kontury własnej postaci wykorzystując różnorodne materiały.

 

Karty pracy dla chętnych dzieci: