Piątek 5 czerwca 2020r.

Temat: „W piekarni”

Cele ogólne:

– Zapoznanie z wyglądem i pracą piekarza z jego charakterystycznym ubiorem;

– Zapoznanie dzieci z etapami wypieku chleba;

– Wyrabianie szacunku dla pracy piekarzy oraz szacunku dla chleb;
– Wzbogacenie czynnego słownika o nazewnictwo związane z poznawanym zawodem: piekarz, piekarnia, cukiernia itp.

  1. Wprowadzenie w temat zagadkami:
  • Ma biały czepek, białe ubranie,
    nocą zajmuje się wyrabianiem.
    A co wyrobi, upiecze smacznie,
    i odda ludziom, nim dzień się zacznie.(Piekarz)
  • W piekarni piekarz go wypieka,
    by potem na nas w sklepie czekał,
    świeżutki, całkiem już gotowy,
    pszenny, na miodzie lub razowy. (Chleb)

 

 

  1. Omówienie procesu powstawania chleba na podstawie filmów edukacyjnych, przybliżenie zawodów rolnik, młynarz, piekarz i ich roli w procesie produkcji pieczywa.

https://www.youtube.com/watch?v=itiyb5uyy_A

https://www.youtube.com/watch?v=ywS5YL9m6pI

https://www.youtube.com/watch?v=jl1lRfgwzWU

 

  1. Jak to z chlebem było – rozmowa na temat treści wiersza.

 „Jak to z chlebem było”

Rolnik zasiał zboże, dało piękne plony.

W żniwa kombajn zebrał ziarna pełne wory.

Młynarz z tego zboża zrobił w młynie mąkę,

Z mąki piekarz upiekł pieczywo pachnące.

Bułki, bagietki, rogale,

Bułeczki pełne ziaren,

Chleb jasny i ciemny,

Pszenny i żytni,

Okrągły, podłużny, pyszny!

 

Rozmowa z dzieckiem na podstawie jego doświadczeń  oraz treści wiersza.

– O czym jest mowa w tym wierszu?

– Kto pracuje wytrwale by mógł powstać chleb?

– Co robi rolnik?

– Co zrobił młynarz?

– Gdzie pracuje piekarz?

– Co on wypieka?

– Jakie rodzaje pieczywa wypieka?

 

  1. „Wiatraczki” – zabawa ruchowa.

Rodzic podaje rytm, a dziecko go wystukuje. Mogą to być trzy klaśnięcia i trzy  tupnięcia Na przerwę dziecko zamienia się w wiatraczek  i obraca się w miejscu dookoła własnej osi z rękoma wyciągniętymi w bok.

  1. ,, Od ziarenka do bochenka”– opowiedz historyjkę obrazkową.

Przyjrzyj się uważnie obrazkom i powiedz, co było wcześniej, a co potem. Jakie zawody zostały przedstawione na ilustracjach? Czym zajmuje się rolnik? Co robi młynarz? A co piekarz?

  1. „Rolnik w polu” – masażyk wg B. Gawrońskiej.

Usiądźcie wygodnie: za dzieckiem siada rodzic, czyta tekst, wykonuje ruchy rysując wzory na plecach dziecka, następnie zamiana- dziecko rysuje na plecach rodzica.

– Rolnik rano rusza w pole.- rodzic kroczy palcami obu rąk po plecach dziecka z dołu do góry.

– Orać pługiem czarną rolę.- rysuje linie równoległe do linii kręgosłupa z góry do dołu.

– Sieje zboże i buraki,- stuka palcami po całych plecach.

– Z których później są przysmaki.- lekko puka dłońmi w plecy

 

  1. Zachęcam do upieczenia bochenka chleba według sprawdzonego przepisu.

Potrzebne będą składniki:

750 g mąki

0,5 l letniej wody

2 łyżeczki soli

2 łyżeczki cukru

4 łyżeczki oleju

25 g drożdży

 

Najpierw przygotowujemy zaczyn : mieszamy drożdże, cukier, trochę letniej wody i zostawiamy na 10 minut. Potem łączymy z pozostałymi składnikami.  Wyrobione ciasto odstawiamy w ciepłe miejsce na około 50 minut.

Piekarnik wraz z naczyniem żaroodpornym rozgrzewamy do 250 stopni. Ciasto przekładamy do naczynia żaroodpornego i pieczemy 30 min pod przykryciem, a następnie jeszcze 30 min bez przykrycia. Po upieczeniu studzimy chleb na kratce.

 

  1. Zabawa przy piosence: „Mało nas do pieczenia chleba”

https://www.youtube.com/watch?v=YC-pDKWLRKw

  1. „Smakujemy chleb” – gimnastyka buzi i języka; ćwiczenia artykulacyjne rozwijające aparat mowy.  Rodzic rozdaje chleb pokrojony na małe kromki oraz  skórkę od chleba. Dziecko naśladuje czynności: dokładne przeżuwanie skórki od chleba (z prawej strony, z lewej strony żuchwy), przyklejenie kawałka chleba do wałka dziąsłowego, za górnymi zębami, a następnie stukanie w niego czubkiem języka, oblizywanie warg, wciąganie ust w głąb jamy ustnej,

 

  1. Kolorowanki dla chętnych:

 

https://kolorowankixxl.pl/okolicznosciowe/dzien-piekarzy-i-cukiernikow/ a