Piątek 5 czerwca 2020r.
Temat: „W piekarni”
Cele ogólne:
– Zapoznanie z wyglądem i pracą piekarza z jego charakterystycznym ubiorem;
– Zapoznanie dzieci z etapami wypieku chleba;
– Wyrabianie szacunku dla pracy piekarzy oraz szacunku dla chleb;
– Wzbogacenie czynnego słownika o nazewnictwo związane z poznawanym zawodem: piekarz, piekarnia, cukiernia itp.
- Wprowadzenie w temat zagadkami:
- Ma biały czepek, białe ubranie,
nocą zajmuje się wyrabianiem.
A co wyrobi, upiecze smacznie,
i odda ludziom, nim dzień się zacznie.(Piekarz) - W piekarni piekarz go wypieka,
by potem na nas w sklepie czekał,
świeżutki, całkiem już gotowy,
pszenny, na miodzie lub razowy. (Chleb)
- Omówienie procesu powstawania chleba na podstawie filmów edukacyjnych, przybliżenie zawodów rolnik, młynarz, piekarz i ich roli w procesie produkcji pieczywa.
https://www.youtube.com/watch?v=itiyb5uyy_A
https://www.youtube.com/watch?v=ywS5YL9m6pI
https://www.youtube.com/watch?v=jl1lRfgwzWU
- Jak to z chlebem było – rozmowa na temat treści wiersza.
„Jak to z chlebem było”
Rolnik zasiał zboże, dało piękne plony.
W żniwa kombajn zebrał ziarna pełne wory.
Młynarz z tego zboża zrobił w młynie mąkę,
Z mąki piekarz upiekł pieczywo pachnące.
Bułki, bagietki, rogale,
Bułeczki pełne ziaren,
Chleb jasny i ciemny,
Pszenny i żytni,
Okrągły, podłużny, pyszny!
Rozmowa z dzieckiem na podstawie jego doświadczeń oraz treści wiersza.
– O czym jest mowa w tym wierszu?
– Kto pracuje wytrwale by mógł powstać chleb?
– Co robi rolnik?
– Co zrobił młynarz?
– Gdzie pracuje piekarz?
– Co on wypieka?
– Jakie rodzaje pieczywa wypieka?
- „Wiatraczki” – zabawa ruchowa.
Rodzic podaje rytm, a dziecko go wystukuje. Mogą to być trzy klaśnięcia i trzy tupnięcia Na przerwę dziecko zamienia się w wiatraczek i obraca się w miejscu dookoła własnej osi z rękoma wyciągniętymi w bok.
- ,, Od ziarenka do bochenka”– opowiedz historyjkę obrazkową.
Przyjrzyj się uważnie obrazkom i powiedz, co było wcześniej, a co potem. Jakie zawody zostały przedstawione na ilustracjach? Czym zajmuje się rolnik? Co robi młynarz? A co piekarz?
- „Rolnik w polu” – masażyk wg B. Gawrońskiej.
Usiądźcie wygodnie: za dzieckiem siada rodzic, czyta tekst, wykonuje ruchy rysując wzory na plecach dziecka, następnie zamiana- dziecko rysuje na plecach rodzica.
– Rolnik rano rusza w pole.- rodzic kroczy palcami obu rąk po plecach dziecka z dołu do góry.
– Orać pługiem czarną rolę.- rysuje linie równoległe do linii kręgosłupa z góry do dołu.
– Sieje zboże i buraki,- stuka palcami po całych plecach.
– Z których później są przysmaki.- lekko puka dłońmi w plecy
- Zachęcam do upieczenia bochenka chleba według sprawdzonego przepisu.
Potrzebne będą składniki:
750 g mąki
0,5 l letniej wody
2 łyżeczki soli
2 łyżeczki cukru
4 łyżeczki oleju
25 g drożdży
Najpierw przygotowujemy zaczyn : mieszamy drożdże, cukier, trochę letniej wody i zostawiamy na 10 minut. Potem łączymy z pozostałymi składnikami. Wyrobione ciasto odstawiamy w ciepłe miejsce na około 50 minut.
Piekarnik wraz z naczyniem żaroodpornym rozgrzewamy do 250 stopni. Ciasto przekładamy do naczynia żaroodpornego i pieczemy 30 min pod przykryciem, a następnie jeszcze 30 min bez przykrycia. Po upieczeniu studzimy chleb na kratce.
- Zabawa przy piosence: „Mało nas do pieczenia chleba”
https://www.youtube.com/watch?v=YC-pDKWLRKw
- „Smakujemy chleb” – gimnastyka buzi i języka; ćwiczenia artykulacyjne rozwijające aparat mowy. Rodzic rozdaje chleb pokrojony na małe kromki oraz skórkę od chleba. Dziecko naśladuje czynności: dokładne przeżuwanie skórki od chleba (z prawej strony, z lewej strony żuchwy), przyklejenie kawałka chleba do wałka dziąsłowego, za górnymi zębami, a następnie stukanie w niego czubkiem języka, oblizywanie warg, wciąganie ust w głąb jamy ustnej,
- Kolorowanki dla chętnych:
https://kolorowankixxl.pl/okolicznosciowe/dzien-piekarzy-i-cukiernikow/ a