Data: 5.06.2020

Temat: Wspólne zabawy

Cele:

  • zachęcanie do wspólnej zabawy

1.Ćwiczenia poranne

  • Zabawa bieżna Dobierz sobie parę.

Dzieci biegają po pokoju przy wesołej muzyce. Podczas przerwy w grze dobierają sobie do pary pluszaka i maszerują po obwodzie koła. Za każdym razem szukają innej zabawki.

  • Zabawa Marsz z tupaniem. Dzieci wykonują cztery kroki marszu z tupaniem (z głośnym liczeniem) i cztery kroki bez tupania.

2.

  • Słuchanie wiersza J. Koczanowskiej Przyjaciel. Rozmowa na jego temat.

Nauka wiersza na pamięć. Zachęcamy rodziców do opowiadania swoim dzieciom o swoim najlepszym przyjacielu.

Nie musisz mieć przyjaciół stu,

nie musisz mieć dziesięciu,

wystarczy byś jednego miał,

a to już wielkie szczęście.

Przyjaciel to jest taki ktoś,

kto zawsze cię zrozumie,

gdy dobrze jest – to cieszy się,

gdy źle – pocieszyć umie.

Przyjaciel to jest taki ktoś,

kto nigdy nie zawiedzie,

a poznasz go, bo z tobą jest,

gdy coś się nie powiedzie.

  • Ćwiczenia gimnastyczne

Witamy się – dzieci poruszają się swobodnie przy skocznej muzyce, starając się interpretować ruchem jej rytm; podczas przerwy w muzyce witają się ,z rodzicami na różne sposoby np. podanie dłoni, ukłon, machanie ręka.

Wysoko czy nisko? – kiedy rodzic klaszcze, dzieci poruszają się swobodnie, wykonując dowolne ruchy w pozycji wysokiej; gdy rodzic tupie – dzieci poruszają się w pozycji niskiej.

-Pokaż, co robiłam –rodzic wykonuje przed dziećmi różne czynności z wykorzystaniem dużej chustki (np. zwija chustkę w rulon i prostuje ją; porusza rozłożoną chustką do przodu i do tyłu; dmucha na chustkę trzymaną w wyciągniętych rękach; wykonuje obroty z chustką wokół własnej osi; dzieci zapamiętują pokazywany ruch i go naśladują.

  • Dźwigamy ciężkie kamienie – dzieci naśladują przenoszenie z jednego końca pokoju na drugi bardzo ciężkiego kamienia; po przeniesieniu – odpoczywają, rozluźniając poszczególne części ciała.
  • Cieszymy się – dzieci pokazują wielką radość z powodu przeniesienia kamieni, wykonując dowolne skoki radości.
  • Idziemy pod wiatr – dzieci naśladują sposób poruszania się do przodu, pod silnie wiejący wiatr.
  • Cicho – głośno – dzieci reagują ruchem na zmianę dynamiki: kiedy rodzic głośno klaszcze , dzieci szybko biegają w miejscu; kiedy cicho – biegną wolno.
  • Interpretujemy muzykę – dzieci tańczą swobodnie przy muzyce tanecznej; podczas przerwy w grze wykonują dowolną figurę i zastygają w bezruchu.
  • Posłuszne drzewo – dzieci dobierają się parami z rodzicami; jedno jest zwalonym

drzewem, które leży na podłodze. Zadaniem partnera jest zmienić ułożenie drzewa, w dowolny sposób poruszając jego różnymi częściami ciała; partner poddaje się woli prowadzącego. Po pewnym czasie następuje zmiana ról.

  • Pod mostem – rodzic wykonuje klęk podparty, tworząc most, pod którym w dowolny sposób porusza się partner, ale tak, aby nie dotknąć mostu.
  • Pożegnanie różnych części ciała – dzieci rytmicznie maszerują po obwodzie koła; na klaśnięcie wykonują odpowiednie ruchy wymienionymi przez rodzica czę­ściami ciała, np. Żegna się lewy łokieć z prawym kolanem… prawa dłoń z lewą stopą… ręka z brzuszkiem. Dwa klaśnięcia są sygnałem do ponownego marszu.
  • Wykonanie pracy plastycznej. Prosimy o przygotowanie: kubka po jogurcie, sznurka ok. 20 cm, plastelinę, folię aluminiową, papier kolorowy samoprzylepny.

Zaproponowanie wykonania zabawki do ćwiczenia zręczności.

-Samodzielne działania dzieci: ozdabianie kubeczka po jogurcie elementami wyciętymi z ko­lorowego papieru samoprzylepnego; wykonanie z pomocą rodzica niewielkiego otworu w dnie kubeczka; przewleczenie przez otwór cienkiego sznurka długości około 20 cm; przyklejenie końca sznurka wewnątrz kubeczka kawałkiem folii samoprzylepnej wielkości nieco mniejszej niż średnica denka; przyklejenie do drugiego końca sznurka kulki z plasteliny o średnicy około 2 cm, oklejonej z zewnątrz folią aluminiową (koniec sznurka wkładamy do środka kulki). 

Wypróbowanie zabawki – trzymanie kubka w ręce i wykonywanie niezbyt gwałtownych ruchów zmierzających do wprowadzenia kulki do środka kubka.

  1.  
  • Mierzenie długości za pomocą kroków.

Rodzic wiąże kilka skakanek lub rozwija sznurek i rozciąga na podłodze. Dzieci mierzą je krokami i głośno liczą kroki. Następnie robi to rodzic i rodzeństwo.

-Udzielenie odpowiedzi na pytanie.

– Czy skakanki (sznurek) mierzone krokami przez kilka osób miały taką samą długość? Dlaczego? (W razie problemów rodzic pomaga powiązać wzrost uczestników zabawy z długością ich kroków).

  • Zabawy ruchowe do wyboru np. Ciuciubabka, berek –cukierek, kotek i myszka, stary niedźwiedź mocno śpi.
  • Czytanie literatury dziecięcej wg pomysłu rodzica.