Poniedziałek 08.06.2020
Temat: Mieszkańcy polskich lasów
Cele:
- poszerzanie wiedzy dzieci o nazwy zwierząt żyjących w polskich lasach: dzik, zając, lis, sarna;
- wdrażanie do szanowania zwierząt i ich miejsca zamieszkania;
Zajęcia:
„Sowy i dzięcioły”– reagowanie na umówiony sygnał, usprawnianie mowy na podstawie zgłosek dźwiękonaśladowczych, doskonalenie koordynacji wzrokowo- ruchowej. Dziecko rozwiązuje zagadki.
W korę drzewa dziobem stuka,
bo robaków pod nią szuka. (dzięcioł)
Ptak drapieżny, wyjątkowy,
co ma oczy z przodu głowy. (sowa)
Dziecko zamienia się w ptaki, otrzymuje szarfę (szalik). Rozkłada szarfę na podłodze, która będzie dziuplą, i siada w niej.
Ptak-sowa fruwa, gdy słyszy jednostajny dźwięk grzechotki. Gdy dźwięk jest przerywany, kuca, zwija dłonie w luźne pięści, przykłada do oczu i nawołuje: uchu, uchu, uchu.
Ptak- dzięcioł fruwa, gdy słyszy szybkie uderzenia bębenka. Gdy są one wolne, dzięcioł się
zatrzymuje, klaszcze, mówiąc: stuk-puk, stuk-puk, stuk, puk. Gdy jest cisza, ptak wraca do gniazda.
„Może zobaczymy” – poszerzanie wiedzy dzieci o nazwy zwierząt żyjących w polskich lasach: dzika, zająca, lisa, sarny. Wdrażanie do szanowania zwierząt i ich miejsca zamieszkania.
Może zobaczymy
Helena Bechlerowa
Idźmy leśną ścieżką
Cicho, cichuteńko,
Może zobaczymy
Sarniątko z sarenką.
Może zobaczymy
Wiewióreczkę małą,
Jak wesoło skacze
z gałęzi na gałąź.
I niech nikt po lesie
Nie gwiżdże, nie woła –
Może usłyszymy
Pukanie dzięcioła.
A może zaśpiewa
Między gałązkami
Jakiś mały ptaszek,
Którego nie znamy.
I będzie nas witał
Wesoło piosenką.
Tylko idźmy lasem
Cicho, cichuteńko.
Rodzic pyta: O jakim miejscu jest mowa w wierszu?; Jak należy się w tym miejscu zachować?; Dlaczego powinniśmy być tam cicho?; Jakie zwierzęta mieszkają w lesie?.
Poniżej znajdują się ilustrację, ptak- drozd śpiewak.
„Leśne obrazy” – usprawnianie małej motoryki poprzez zamalowywanie całej powierzchni, naklejanie gotowych elementów. Dziecko ogląda ilustracje przedstawiające las. Zwraca uwagę na kolor dominujący, czyli zieleń. Rodzic prosi dziecko aby z pojemnika z kredkami wyjęło tylko kredki zielone i zwraca uwagę na różnorodność odcieni. Dziecko zamaszystymi ruchami pokrywają całą kartkę kolorem zielonym (różnymi odcieniami, które zachodzą na siebie nawzajem, układ linii też może być różnorodny- pięknie będą imitować gałęzie drzew), potem naklejają sylwety zwierząt leśnych. Poniżej kilka zwierząt leśnych do wyboru. Proszę wydrukować, wyciąć i nakleić na pracę.
https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanka-sarna.html
https://www.przedszkola.edu.pl/kolorownka-wilk.html
https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanka-lis.html
https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanka-dzik.html
https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanka-dzieciol.html
„Wilk i przyjaciele”- zapoznanie ze słowami i melodią piosenki. Swobodna zabawa przy piosence.
źródło piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=Z8XIRRAOjI4
no images were found