Poniedziałek 08.06.2020

Temat: Mieszkańcy polskich lasów

Cele:

  • poszerzanie wiedzy dzieci o nazwy zwierząt żyjących w polskich lasach: dzik, zając, lis, sarna;
  • wdrażanie do szanowania zwierząt i ich miejsca zamieszkania;

Zajęcia:

„Sowy i dzięcioły”– reagowanie na umówiony sygnał, usprawnianie mowy na podstawie zgłosek dźwiękonaśladowczych, doskonalenie koordynacji wzrokowo- ruchowej. Dziecko rozwiązuje zagadki.

W korę drzewa dziobem stuka,

bo robaków pod nią szuka. (dzięcioł)

Ptak drapieżny, wyjątkowy,

co ma oczy z przodu głowy. (sowa)

Dziecko zamienia się w ptaki, otrzymuje szarfę (szalik). Rozkłada szarfę na podłodze, która będzie dziuplą, i siada w niej.

Ptak-sowa fruwa, gdy słyszy jednostajny dźwięk grzechotki. Gdy dźwięk jest przerywany, kuca, zwija dłonie w luźne pięści, przykłada do oczu i nawołuje: uchu, uchu, uchu.

Ptak- dzięcioł fruwa, gdy słyszy szybkie uderzenia bębenka. Gdy są one wolne, dzięcioł się

zatrzymuje, klaszcze, mówiąc: stuk-puk, stuk-puk, stuk, puk. Gdy jest cisza, ptak wraca do gniazda.

 

„Może zobaczymy” – poszerzanie wiedzy dzieci o nazwy zwierząt żyjących w polskich lasach: dzika, zająca, lisa, sarny. Wdrażanie do szanowania zwierząt i ich miejsca zamieszkania.

Może zobaczymy

Helena Bechlerowa

 

Idźmy leśną ścieżką

Cicho, cichuteńko,

Może zobaczymy

Sarniątko z sarenką.

Może zobaczymy

Wiewióreczkę małą,

Jak wesoło skacze

z gałęzi na gałąź.

I niech nikt po lesie

Nie gwiżdże, nie woła –

Może usłyszymy

Pukanie dzięcioła.

A może zaśpiewa

Między gałązkami

Jakiś mały ptaszek,

Którego nie znamy.

I będzie nas witał

Wesoło piosenką.

Tylko idźmy lasem

Cicho, cichuteńko.

Rodzic pyta: O jakim miejscu jest mowa w wierszu?; Jak należy się w tym miejscu zachować?; Dlaczego powinniśmy być tam cicho?; Jakie zwierzęta mieszkają w lesie?.

Poniżej znajdują się ilustrację, ptak- drozd śpiewak.

„Leśne obrazy” – usprawnianie małej motoryki poprzez zamalowywanie całej powierzchni, naklejanie gotowych elementów. Dziecko ogląda ilustracje przedstawiające las. Zwraca uwagę na kolor dominujący, czyli zieleń. Rodzic prosi dziecko aby z pojemnika z kredkami wyjęło tylko kredki zielone i zwraca uwagę na różnorodność odcieni. Dziecko zamaszystymi ruchami pokrywają całą kartkę kolorem zielonym (różnymi odcieniami, które zachodzą na siebie nawzajem, układ linii też może być różnorodny- pięknie będą imitować gałęzie drzew), potem naklejają sylwety zwierząt leśnych. Poniżej kilka zwierząt leśnych do wyboru. Proszę wydrukować, wyciąć i nakleić na pracę.

https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanka-sarna.html

https://www.przedszkola.edu.pl/kolorownka-wilk.html

https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanka-lis.html

https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanka-dzik.html

https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanka-dzieciol.html

„Wilk i przyjaciele”- zapoznanie ze słowami i melodią piosenki. Swobodna zabawa przy piosence.

źródło piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=Z8XIRRAOjI4

no images were found