Poniedziałek , 8 czerwca 2020r.

Temat kompleksowy: „W krainie muzyki”

Temat dnia: ”Jaki to instrument?”

Cele ogólne:

– Rozwijane wrażliwości słuchowej jako przygotowanie do czytania i pisania;

– Doskonalenie poprawnej emisji głosu, dykcji i oddechu przez naśladowanie dźwięków instrumentów;

– Wzbogacenie słownictwa o nazwy instrumentów oraz przymiotniki opisujące ich cechy.

  1. „Nad przepaścią” – zabawa z elementami równowagi.

Rodzic rozkłada dwie skakanki (2 pary rajstop wzdłuż pokoju). Mówi dziecku: To lina, pod nią jest przepaść, zapraszam odważnego przedszkolaka do przejścia na drugą stronę. Dziecko z wyciągniętymi na boki rękoma idzie po skakankach jak po linie (stopa za stopą).

  1. „Jaki to instrument?” – rozmowa na temat instrumentów na podstawie doświadczeń dziecka.

Rodzic mówi: Dzisiaj będziemy rozmawiać o instrumentach. Jakie instrumenty muzyczne znasz? Czy grałaś/eś na jakimś instrumencie? Jakim?

Zapraszam do obejrzenia filmu edukacyjnego: „Instrumenty muzyczne (perkusyjne, dęte, strunowe)”

https://www.youtube.com/watch?v=jMTrWCC24mg

Rodzic układa ilustracje przedstawiające instrumenty muzyczne (fortepian, klawesy, talerze, skrzypce, marakasy, tamburyn, trąbka, perkusja, harfa, trójkąt). Dziecko wskazuje instrumenty, o których była mowa w filmie, podaje ich nazwy. Rodzic podaje nazwy pozostałych instrumentów, których dziecko nie wymieniło w czasie rozmowy.

  1. Wysłuchanie wiersza ”Koncert” B. Forma

Dzisiaj ważne wydarzenie.

W filharmonii koncert wielki.

W sali wszędzie pełno ludzi

W wieczorowych strojach pięknych.

 

Konferansjer właśnie wchodzi,

Zapowiada program długi.

Z gracją gości wciąż zabawia,

Będą marsze, walce, fugi.

 

Już na scenie są muzycy

Stroją instrumenty swoje.

Skrzypce, flety, wiolonczele,

Trąbki, klarnet i oboje.

 

Pan dyrygent się pojawia,

Płyną brawa jak lawina.

Potem długa chwila ciszy,

Wreszcie koncert się zaczyna.

 

Najpierw słychać pierwsze skrzypce,

Potem flet gra swoje tryle.

Rogi, obój, dalej harfę

I kontrabas słychać w tyle.

 

Lecą w górę jasne dźwięki,

Aż z wrażenia dech zapiera.

Wtem akordy fortepianu,

Tak – to muzyk gra Chopina.

 

I palcami piękne dźwięki

Z instrumentu wydobywa.

Śpiewnie, miękko, a melodia

Z serca głębi gdzieś wypływa.

 

 Wszystkim znane: polonezy,

Piękne walce i mazurki,

Gra muzyka najpierw ciężka,

Potem lekka niby chmurki.

 

Bis, bis, słychać z każdej strony.

Ludzie wstają, biją brawa.

Coś takiego trzeba przeżyć,

To wspaniała jest zabawa.

 

Rozmowa na temat wiersza:

– O czym był wiersz?

– Co znaczy słowo „Koncert”?

– Jakie instrumenty brały udział w koncercie?

Wyjaśnienie słów: Konferansjer, dyrygent, oraz przedstawienie osoby F. Chopina.

  1. „Zapraszam do instrumentu!” – zabawa orientacyjno-porządkowa.

Na podłodze leżą ilustracje przedstawiające instrumenty muzyczne. Dziecko biega swobodnie między ilustracjami. Na sygnał R. (klaśnięcie) zatrzymuje się i słucha polecenia: Dziewczynki ustawiają się wokół harfy, a chłopcy wokół trąbki; ustawiamy się przed fortepianem/za fortepianem. R podaje inne polecenia.  

  1. „Zagram jak na trąbce, zagram jak na gitarze” – naśladowanie odgłosów instrumentów inspirowane filmem „Dźwięki i odgłosy – instrumenty muzyczne”

 https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo

lub: https://www.youtube.com/watch?v=LKbTwsOum1E&list=PLNm0isoSFUxHIf0P5jbi4RQhgr7eqAklr&index=3

Dziecko siedzi przed Rodzicem na dywanie. Rodzic pokazuje zdjęcia instrumentów, dziecko naśladuje ich dźwięki. R. może dla ułatwienia zaprezentować dziecku w jaki sposób za pomocą buzi można naśladować dźwięki zbliżone do wygrywanych przez poszczególne instrumenty.

  1. Osłuchanie z piosenką: „ Koncert”

Poznanie linii melodycznej, próba wspólnego śpiewu.

https://www.youtube.com/watch?v=ekXNa5da7jY

  1. „Podaj mi instrument” – zabawa dramowa.

Rodzic mówi: Wyobraź sobie, że trzymam w ręku trójkąt, będziemy go sobie podawać. Jest mały, metalowy i zimny. R. wykonuje takie gesty, jakby trzymał w ręku instrument i podaje go dziecku. Następnie R. mówi: Teraz wyobraź sobie, że mam w ręku bardzo duży bęben. Jest ciężki. R. ponownie wykonuje takie gesty, jakby trzymał w ręku instrument i podaje go dziecku. Następnie R. mówi: Teraz wyobraź sobie, że mam w ręku skrzypce. Są lekkie i bardzo delikatne. R. i dziecko postępują tak samo, jak przy poprzednich instrumentach.

  1. Praca plastyczna: Rodzic proponuje dziecku ulepienie z plasteliny dowolnego instrumentu muzycznego.
  2. Karty pracy. Rysowanie po śledzie instrumentów.