Poniedziałek , 8 czerwca 2020r.
Temat kompleksowy: „W krainie muzyki”
Temat dnia: ”Jaki to instrument?”
Cele ogólne:
– Rozwijane wrażliwości słuchowej jako przygotowanie do czytania i pisania;
– Doskonalenie poprawnej emisji głosu, dykcji i oddechu przez naśladowanie dźwięków instrumentów;
– Wzbogacenie słownictwa o nazwy instrumentów oraz przymiotniki opisujące ich cechy.
- „Nad przepaścią” – zabawa z elementami równowagi.
Rodzic rozkłada dwie skakanki (2 pary rajstop wzdłuż pokoju). Mówi dziecku: To lina, pod nią jest przepaść, zapraszam odważnego przedszkolaka do przejścia na drugą stronę. Dziecko z wyciągniętymi na boki rękoma idzie po skakankach jak po linie (stopa za stopą).
- „Jaki to instrument?” – rozmowa na temat instrumentów na podstawie doświadczeń dziecka.
Rodzic mówi: Dzisiaj będziemy rozmawiać o instrumentach. Jakie instrumenty muzyczne znasz? Czy grałaś/eś na jakimś instrumencie? Jakim?
Zapraszam do obejrzenia filmu edukacyjnego: „Instrumenty muzyczne (perkusyjne, dęte, strunowe)”
https://www.youtube.com/watch?v=jMTrWCC24mg
Rodzic układa ilustracje przedstawiające instrumenty muzyczne (fortepian, klawesy, talerze, skrzypce, marakasy, tamburyn, trąbka, perkusja, harfa, trójkąt). Dziecko wskazuje instrumenty, o których była mowa w filmie, podaje ich nazwy. Rodzic podaje nazwy pozostałych instrumentów, których dziecko nie wymieniło w czasie rozmowy.
- Wysłuchanie wiersza ”Koncert” B. Forma
Dzisiaj ważne wydarzenie.
W filharmonii koncert wielki.
W sali wszędzie pełno ludzi
W wieczorowych strojach pięknych.
Konferansjer właśnie wchodzi,
Zapowiada program długi.
Z gracją gości wciąż zabawia,
Będą marsze, walce, fugi.
Już na scenie są muzycy
Stroją instrumenty swoje.
Skrzypce, flety, wiolonczele,
Trąbki, klarnet i oboje.
Pan dyrygent się pojawia,
Płyną brawa jak lawina.
Potem długa chwila ciszy,
Wreszcie koncert się zaczyna.
Najpierw słychać pierwsze skrzypce,
Potem flet gra swoje tryle.
Rogi, obój, dalej harfę
I kontrabas słychać w tyle.
Lecą w górę jasne dźwięki,
Aż z wrażenia dech zapiera.
Wtem akordy fortepianu,
Tak – to muzyk gra Chopina.
I palcami piękne dźwięki
Z instrumentu wydobywa.
Śpiewnie, miękko, a melodia
Z serca głębi gdzieś wypływa.
Wszystkim znane: polonezy,
Piękne walce i mazurki,
Gra muzyka najpierw ciężka,
Potem lekka niby chmurki.
Bis, bis, słychać z każdej strony.
Ludzie wstają, biją brawa.
Coś takiego trzeba przeżyć,
To wspaniała jest zabawa.
Rozmowa na temat wiersza:
– O czym był wiersz?
– Co znaczy słowo „Koncert”?
– Jakie instrumenty brały udział w koncercie?
Wyjaśnienie słów: Konferansjer, dyrygent, oraz przedstawienie osoby F. Chopina.
- „Zapraszam do instrumentu!” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
Na podłodze leżą ilustracje przedstawiające instrumenty muzyczne. Dziecko biega swobodnie między ilustracjami. Na sygnał R. (klaśnięcie) zatrzymuje się i słucha polecenia: Dziewczynki ustawiają się wokół harfy, a chłopcy wokół trąbki; ustawiamy się przed fortepianem/za fortepianem. R podaje inne polecenia.
- „Zagram jak na trąbce, zagram jak na gitarze” – naśladowanie odgłosów instrumentów inspirowane filmem „Dźwięki i odgłosy – instrumenty muzyczne”
https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo
lub: https://www.youtube.com/watch?v=LKbTwsOum1E&list=PLNm0isoSFUxHIf0P5jbi4RQhgr7eqAklr&index=3
Dziecko siedzi przed Rodzicem na dywanie. Rodzic pokazuje zdjęcia instrumentów, dziecko naśladuje ich dźwięki. R. może dla ułatwienia zaprezentować dziecku w jaki sposób za pomocą buzi można naśladować dźwięki zbliżone do wygrywanych przez poszczególne instrumenty.
- Osłuchanie z piosenką: „ Koncert”
Poznanie linii melodycznej, próba wspólnego śpiewu.
https://www.youtube.com/watch?v=ekXNa5da7jY
- „Podaj mi instrument” – zabawa dramowa.
Rodzic mówi: Wyobraź sobie, że trzymam w ręku trójkąt, będziemy go sobie podawać. Jest mały, metalowy i zimny. R. wykonuje takie gesty, jakby trzymał w ręku instrument i podaje go dziecku. Następnie R. mówi: Teraz wyobraź sobie, że mam w ręku bardzo duży bęben. Jest ciężki. R. ponownie wykonuje takie gesty, jakby trzymał w ręku instrument i podaje go dziecku. Następnie R. mówi: Teraz wyobraź sobie, że mam w ręku skrzypce. Są lekkie i bardzo delikatne. R. i dziecko postępują tak samo, jak przy poprzednich instrumentach.
- Praca plastyczna: Rodzic proponuje dziecku ulepienie z plasteliny dowolnego instrumentu muzycznego.
- Karty pracy. Rysowanie po śledzie instrumentów.