Temat kompleksowy: Wakacje tuż- tuż… (08.06- 10.06)
Temat: W górach
Cele:
– Zapoznanie dzieci z ciekawymi miejscami, przeznaczonymi na wakacyjny wypoczynek.
– Poznawanie regionów Polski.
– Rozwijanie umiejętności wyróżniania cech charakterystycznych dla określonego środowiska.
1. ,,Wędrówka”- zabawa orientacyjno- porządkowa
Rodzic/Opiekun gra na wybranym instrumencie perkusyjnym rytm do biegu lub podskoków. Gdy Rodzic/ Opiekun zagra rytm marszowy, dzieci maszerują z jednoczesnym klaskaniem i recytacją tekstu Beaty Gawrońskiej:
Wędrujemy raźno w góry,
pod nogami mamy chmury.
2. ,,Góry nasze, góry”- wysłuchanie wiersza J. Porazińskiej. Rozmowa z dziećmi.
,,Góry nasze, góry”- Janina Porazińska
Góry nasze, góry!
Hale nasze, hale!
Kto was zna tak dobrze,
jako my, górale!
Góry nasze, góry!
Wy, wysokie szczyty!
Kto was przewędrował?
Góral rodowity.
Rodzic/ Opiekun zadaje dzieciom pytania o znaczenie pojęć:
hale, góral, szczyt. Rodzic rozwija mapę Polski, na której dziecko odszukuje góry, określa kierunek (na dole mapy).
Rodzic/Opiekun lub dziecko, które potrafi czytać, odczytuje nazwy pasm górskich,
np. Karpaty, Sudety, Tatry. Następnie Rodzic/ Opiekun zadaje dziecku pytania:
– Po czym poznajemy, że na pewno jesteśmy w górach?
– Jak nazywamy potocznie mieszkańców gór?
– Jak nazywa się łąka w górach?
– Jak nazywa się wędzony ser owczy?
– W jaki sposób można w górach spędzać wakacje, co można robić?
– Jakie zwierzęta można niekiedy zobaczyć podczas górskich wędrówek?
3. ,,Skoki kozicy”- zabawa z elementem skoku
Rodzic/ Opiekun układa szesnaście kółek w czterech rzędach i szeregach. Można narysować kredą. Dziecko wskakuje obunóż do wybranego pola, a następnie porusza się skokami obunóż w kierunku podanym przez prowadzącego, np. jedno pole w lewo, dwa pola w prawo, jedno pole do tyłu itd.
4. ,,W góry”- osłuchanie z piosenką
https://www.youtube.com/watch?v=FDY3HNRUaeE
,,Góry” – osłuchanie z piosenką
https://www.youtube.com/watch?v=XRCIk05W7IM
5. ,,Tropimy głoskę h”- zabawy słuchowe z wykorzystaniem K.
Dzieci wyszukują w pomieszczeniu lub wymyślają przedmioty/ zwierzęta/ owoce/ warzywa, których nazwy zaczynają się głoską h.
Praca z K4., 20 – czytanie globalne, wyraz podstawowy: hamak.
Dzielenie na sylaby nazw obrazków oraz kolorowanie ramek wokół tych przedmiotów, których nazwy zaczynają się głoską h .
Zadanie dodatkowe- rysowanie kształtu po śladzie oraz samodzielnie.
6. ,,W górach”- opowieść ruchowa
Opowiada Rodzic/ Opiekun:
– Pakujemy namiot i plecak, wyruszamy w góry. Lecimy samolotem. – dzieci wyciągają ręce na boki i na palcach biegną za prowadzącym.
– Lądujemy – przechodzą do przysiadu.
– Idziemy górską ścieżką. Słuchamy śpiewu ptaków – prowadzący naśladuje dzięcioła (stuk – puk), kukułkę (ku – ku); dzieci powtarzają.
– Nagle, ojej! Potykamy się o wystający kamień. Boli nas kolano. Musimy je rozmasować – dzieci rozcierają kolana.
– Jesteśmy na szczycie. Jaki piękny widok – rozglądają się.
– Na pamiątkę zrobimy zdjęcie – prowadząca występuje w roli fotografa.
7. Połącz kropki- Konik morski
https://www.dropbox.com/s/tqwb7eppc2bjmf1/1-under%20the%20sea-dot-to-dot.pdf?dl=0
8. Kolorowanka – lody. Pokoloruj farbami.
https://panimonia.pl/2017/08/25/wakacje-obrazki-karty-pracy-kolorowanki/
Praca z K4., 21- wycinanie elementów historyjki obrazkowej. Opowiadanie o zdarzeniach. Układanie obrazków w prawidłowej kolejności: wyjazd w góry, powrót z gór.