Data: 9.06.2020

Temat: Podajmy sobie ręce

Cele:

  • rozwijanie umiejętności wokalnych;
  • rozwijanie zainteresowania przyrodą nieożywioną.
  1. Ćwiczenie poranne

Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Trawa i chmury.

Na hasło: Trawa dzieci przykucają; na hasło: Chmury – stają na palcach, wyciągają ręce w górę i poruszają nimi w prawo i w lewo – naśladują chmury płynące po niebie.

2.

  • Nauka piosenki Podajmy sobie ręce.

https://www.youtube.com/watch?v=EkDzE_EHH_A

I.Chociaż świat dokoła dziwny jest i wielki,

a my tacy mali, mali jak kropelki.

Ref.: Podajmy sobie ręce w zabawie i w piosence,

w ogródku przed domem, na łące znajomej.

Podajmy sobie ręce przez burze i przez tęcze,

pod gwiazdą daleką, nad rzeczką i rzeką.

II.Kiedy nagle z bajki zniknie dobra wróżka,

kiedy szary smutek wpadnie do fartuszka.

Ref.: Podajmy sobie ręce…

III. Choć nas czasem dzielą nieprzebyte góry,

nieskończone drogi, zachmurzone chmury.

Ref: Podajmy sobie ręce…

  • Krótka rozmowa na temat dziecięcych przyjaźni.

– Jaki powinien być przyjaciel?

– Czy przyjaciele powinni sobie pomagać?

  • Tworzenie akompaniamentu do piosenki na wykonanej grzechotce np. z plastikowego pojemnika wypełnionego kaszą.

Dzieci realizują akompaniament na wykonanych grzechotkach, rodzice wyklaskują rytm. Po każdej zwrotce (nagranie piosenki) następuje zmiana ról.

  • Nauka piosenki fragmentami, metodą ze słuchu.
  • Rozmowa na temat zastosowania piasku i gliny.

Rodzic przygotowuje wyroby (mogą być obrazki) z piasku i gliny: różnokolorowe szkło, kawałki cegły, naczynia gliniane, naczynia szklane, żarówki…

Dzieci oglądają zgromadzone rzeczy.

– Gdzie wykorzystuje się piasek i glinę? (W budownictwie, przemyśle szklarskim, ceramicznym…).

  • (Dla chętnych) Obserwowanie rozpuszczalności piasku i gliny w wodzie.

-Rodzic wsypuje piasek do naczynia z wodą i miesza całość.

Dzieci stwierdzają, że piasek nie rozpuszcza się w wodzie i opada na dno.

-Rodzic wsypuje sproszkowaną glinę do naczynia z wodą i miesza całość.

Dzieci stwierdzają, że glina miesza się z wodą (tworzy zawiesinę), ale po pewnym czasie osiada na dnie.

 Obserwowanie plastyczności gliny i piasku.

-Rodzic umieszcza w dwóch miskach – piasek i glinę. Zalewa je wodą i stara się wyrobić masę plastyczną.

Dzieci po próbach stwierdzają, że z piasku nie da się nic ulepić, a z gliny – tak.

  • Podsumowanie wiadomości i spostrzeżeń.

Piasek – nie rozpuszcza się w wodzie, opada na dno, woda przesącza się przez niego; wykorzystywany jest do produkcji szkła i w budownictwie.

Glina – nie rozpuszcza się w wodzie i nie przepuszcza wody; obecnie wykorzystywana jest do produkcji naczyń, ale kiedyś budowano z niej domy.

Porcelana powstaje przez dodanie do gliny (odpowiedniej) piasku.

  • Karta pracy, cz. 4, s. 65.

Otaczanie czerwoną pętlą zdjęć przedmiotów wykonanych ze szkła, a niebieską pętlą przedmiotów z gliny.

3.

  • Zabawa Co robi moja piłka? naśladowanie ruchem zachowania piłki.

Kiedy rodzic podrzuca piłkę nisko – dzieci podskakują tuż nad podłogą; kiedy podrzuca piłkę wysoko – wykonują wysokie podskoki w miejscu; gdy kozłuje piłkę dookoła siebie – dzieci przeskakują z nogi na nogę wokół własnej osi; turla piłkę po podłodze – dzieci ostrożnie turlają się po dywanie; spaceruje po sali, odbijając piłkę – dzieci poruszają się, skacząc obunóż.

  • Karta pracy, cz. 4, s. 66.

Dzielenie nazw obrazków umieszczonych w ramkach na głoski. Liczenie głosek w tych na­zwach. Liczenie kropek. Umieszczanie obrazków z naklejek w odpowiednich miejscach tabeli.

  • Śpiewanie fragmentu piosenki „Podajmy sobie ręce”