Data: 9.06.2020
Temat: Podajmy sobie ręce
Cele:
- rozwijanie umiejętności wokalnych;
- rozwijanie zainteresowania przyrodą nieożywioną.
- Ćwiczenie poranne
Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Trawa i chmury.
Na hasło: Trawa dzieci przykucają; na hasło: Chmury – stają na palcach, wyciągają ręce w górę i poruszają nimi w prawo i w lewo – naśladują chmury płynące po niebie.
2.
- Nauka piosenki Podajmy sobie ręce.
https://www.youtube.com/watch?v=EkDzE_EHH_A
I.Chociaż świat dokoła dziwny jest i wielki,
a my tacy mali, mali jak kropelki.
Ref.: Podajmy sobie ręce w zabawie i w piosence,
w ogródku przed domem, na łące znajomej.
Podajmy sobie ręce przez burze i przez tęcze,
pod gwiazdą daleką, nad rzeczką i rzeką.
II.Kiedy nagle z bajki zniknie dobra wróżka,
kiedy szary smutek wpadnie do fartuszka.
Ref.: Podajmy sobie ręce…
III. Choć nas czasem dzielą nieprzebyte góry,
nieskończone drogi, zachmurzone chmury.
Ref: Podajmy sobie ręce…
- Krótka rozmowa na temat dziecięcych przyjaźni.
– Jaki powinien być przyjaciel?
– Czy przyjaciele powinni sobie pomagać?
- Tworzenie akompaniamentu do piosenki na wykonanej grzechotce np. z plastikowego pojemnika wypełnionego kaszą.
Dzieci realizują akompaniament na wykonanych grzechotkach, rodzice wyklaskują rytm. Po każdej zwrotce (nagranie piosenki) następuje zmiana ról.
- Nauka piosenki fragmentami, metodą ze słuchu.
- Rozmowa na temat zastosowania piasku i gliny.
Rodzic przygotowuje wyroby (mogą być obrazki) z piasku i gliny: różnokolorowe szkło, kawałki cegły, naczynia gliniane, naczynia szklane, żarówki…
Dzieci oglądają zgromadzone rzeczy.
– Gdzie wykorzystuje się piasek i glinę? (W budownictwie, przemyśle szklarskim, ceramicznym…).
- (Dla chętnych) Obserwowanie rozpuszczalności piasku i gliny w wodzie.
-Rodzic wsypuje piasek do naczynia z wodą i miesza całość.
Dzieci stwierdzają, że piasek nie rozpuszcza się w wodzie i opada na dno.
-Rodzic wsypuje sproszkowaną glinę do naczynia z wodą i miesza całość.
Dzieci stwierdzają, że glina miesza się z wodą (tworzy zawiesinę), ale po pewnym czasie osiada na dnie.
Obserwowanie plastyczności gliny i piasku.
-Rodzic umieszcza w dwóch miskach – piasek i glinę. Zalewa je wodą i stara się wyrobić masę plastyczną.
Dzieci po próbach stwierdzają, że z piasku nie da się nic ulepić, a z gliny – tak.
- Podsumowanie wiadomości i spostrzeżeń.
Piasek – nie rozpuszcza się w wodzie, opada na dno, woda przesącza się przez niego; wykorzystywany jest do produkcji szkła i w budownictwie.
Glina – nie rozpuszcza się w wodzie i nie przepuszcza wody; obecnie wykorzystywana jest do produkcji naczyń, ale kiedyś budowano z niej domy.
Porcelana powstaje przez dodanie do gliny (odpowiedniej) piasku.
- Karta pracy, cz. 4, s. 65.
Otaczanie czerwoną pętlą zdjęć przedmiotów wykonanych ze szkła, a niebieską pętlą przedmiotów z gliny.
3.
- Zabawa Co robi moja piłka? – naśladowanie ruchem zachowania piłki.
Kiedy rodzic podrzuca piłkę nisko – dzieci podskakują tuż nad podłogą; kiedy podrzuca piłkę wysoko – wykonują wysokie podskoki w miejscu; gdy kozłuje piłkę dookoła siebie – dzieci przeskakują z nogi na nogę wokół własnej osi; turla piłkę po podłodze – dzieci ostrożnie turlają się po dywanie; spaceruje po sali, odbijając piłkę – dzieci poruszają się, skacząc obunóż.
- Karta pracy, cz. 4, s. 66.
Dzielenie nazw obrazków umieszczonych w ramkach na głoski. Liczenie głosek w tych nazwach. Liczenie kropek. Umieszczanie obrazków z naklejek w odpowiednich miejscach tabeli.
- Śpiewanie fragmentu piosenki „Podajmy sobie ręce”