Temat: Nad jeziorem
Cele:
– Doskonalenie umiejętności tworzenia pojęcia na podstawie definicji
– Usprawnianie pracy aparatu oddechowego
– Utrwalanie zasad bezpiecznych zabaw podczas wakacji  (filmik)

1. ,,Wędrówka”- zabawa ruchowo- słuchowa
Dzieci stoją przodem do Rodzica/ Opiekuna, który rysuje w powietrzu  wzór do rymowanki:

Wędrujemy raźno w góry,                          Opiekun rysuje w powietrzu góry.
pod nogami mamy chmury.                     
Opiekun rysuje w powietrzu chmury.                                            

Opiekun wykonuje ruchy kolejno: obiema rękami wyciągniętymi przed siebie ze złączonymi dłońmi, ręką wiodącą, drugą ręką, znowu ręką wiodącą, nogą na podłodze, nosem w powietrzu. Dzieci/ dziecko naśladuje wszystkie ruchy prowadzącego.

2. ,,Mieszkańcy jeziora”- rozwiązywanie zagadek
Opiekun recytuje zagadki Tomasza Jabłońskiego (ryba, żaba, ślimak) i Beaty Gawrońskiej (rak), a dzieci rysują rozwiązania kredkami na kartce.

Któż to mieszka w jeziorze: mała albo duża,
Ma ogonek, płetwy, nie chce się wynurzać.             (ryba)

Cztery płaskie łapki, zielony mundurek,
Mówi ,,Re, re, kum, kum…”, na muchy poluje.   (żaba)

Nosi dom na plecach, chociaż jest malutki,
Ma rogi na głowie, chociaż są króciutkie,
Jak się w muszli schowa, będzie miał sen błogi,
Jak chcesz go zawołać- daj sera w pierogi.   (ślimak)

Ma pancerz, choć to nie rycerz.
Ma szczypce, choć to nie kowal.
Zawsze chodzi wiecie jak? Wspak!   (rak)

Dzieci po narysowaniu zwierząt przeprowadzają analizę głoskową ich nazw.
Pod każdym obrazkiem rysują tyle kółek, ile jest głosek w nazwie.

3. ,,Żabki w jeziorze”- zabawa oddechowa
Opiekun rozkłada kawałek niebieskiego kartonu bądź materiału. Dziecko siada w odległości około 50 centymetrów. Dziecko ma kilka drobnych kawałków papieru.
Na hasło: Żabki do wody!
dziecko kładzie kawałek papieru na podłodze i stara się wdmuchnąć go na niebieski materiał.

4. ,,Pak i rybki”- zabawa matematyczna
Dziecko siada na podłodze, ma talerzyk papierowy, na którym kładzie odliczone fasolki
(10 lub więcej) oraz prostokąty z okienkami (z W). Dzieci wykonują polecenia Opiekuna:
 Połóżcie fasolki tak, by je było łatwo policzyć. Przeliczcie je od lewej do prawej. Przeliczcie je od prawej do lewej.
Następnie Opiekun tworzy zadania- opowiadania, np.
Pak siedział nad jeziorem. Nagle przypłynęły dwie rybki, potem przypłynęły jeszcze trzy. Połóż tyle fasolek, ile przypłynęło ryb najpierw, a potem dołóż tyle fasolek, ile ryb przypłynęło później. Ile było razem ryb? Do tych ryb za chwilę przypłynęły jeszcze trzy ryby. Ile ryb razem widział Pak? Następnie odpłynęły dwie ryby. Ile ryb teraz widział Pak?
W ten sposób Rodzic/Opiekun tworzy opowiadanie na dodawanie, a potem na odejmowanie. Dziecko wykonuje obliczenia za pomocą fasolek lub innych liczmanów.

5. ,,Raki”- zabawa na czworakach
Dziecko stoi w przysiadzie podpartym. Na hasło: Raki idą na spacer! dziecko idzie do tyłu na czworakach. Na hasło: Raki na plaży! dzieci zatrzymują się.

6.  „Bezpieczne wakacje”- filmik edukacyjny

https://www.youtube.com/watch?v=0iidgRGFl60 

7. Zbiór kart pracy po śladzie

 https://www.woojr.com/summer-preschool-worksheets/ 


 8. ,,Coś na h”- zabawa z wykorzystaniem W.
Dzieci wycinają obrazek herbu z W (z podpisem), naklejają go w zeszycie, ustalają głoskę początkową h i rysują przedmioty/ zwierzęta/ owoce/ warzywa, których nazwy zaczynają się tą głoską.

Praca z K4., 22- naklejanie nalepek w określonych miejscach, rozwijanie wiedzy przyrodniczej, poszerzanie słownika czynnego dzieci (słowo perkoz), doskonalenie umiejętności rozróżniania kierunków i posługiwania się pojęciami: obok, nad, na, w.
Zadanie dodatkowe- wyszukiwanie i kolorowanie figur, z których Pak zbudował łódkę.