Cele: zapoznanie z wyglądem i zwyczajami papugi, utrwalenie znajomości kolorów podstawowych, doskonalenie umiejętności posługiwania się pędzlem, wdrażanie do wyraźnego mówienia.
Pomoce: CD, farby, pędzelek, eksponaty tematyczne, ilustracje/zdjęcia papug.
Realizacja:
- “Kącik zwierzaka” utrwalenie zdobytej wiedzy na temat zwierząt; tworzenie kolekcji.
Dziecko szuka w swoich zabawkach eksponaty zwierząt. Proszę w mieszkaniu pomóc dziecku stworzyć mały kącik, gdzie będą zabawki tylko przedstawiające sylwety zwierząt. Eksponaty: pluszaki, figurki, książki, czasopisma, zdjęcia.
Propozycja: można wszystkie rzeczy umieścić na jednolitym tle, np. dużym kartonie, kocyku. Rodzic prosi dziecko, aby wybrało zwierzę, które pomagają człowiekowi; zwierzęta które mieszkają w lesie, a także gospodarstwie wiejskim; zwierzęta, które maja skrzydła; rogi; kopyta, itp.
2. “Kolorowe papugi” zapoznanie z wyglądem i zwyczajami papugi.
Rodzic prezentuje dziecku zdjęcia wybranych papug: ary, nimfy, żako, kakadu, barabandy, papużki nierozłączki. Dziecko i rodzic prowadzą swobodną rozmowę o wyglądzie papug, zwracają uwagę na ich ubarwienie (dziecko stara się podawać nazwy kolorów), dzioby, naturalne miejsce zamieszkania. Rodzic opowiada, że papugi, które żyją w naszych domach lub zoo muszą być chronione w klatkach lub zamkniętych pomieszczeniach, duże klatki nazywają się woliery.
Papuga ara
Nimfa
Żako
Kakadu
Barabanda
Papużki nierozłączki
3. “Ara – porozmawiaj z nami zaraz” wdrażanie do wyraźnego mówienia.
Rodzic zwraca uwagę na umiejętności papug. Rodzic zastanawia się z dzieckiem: Co potrafi robić papuga? Odpowiedzi szukamy w wierszyku J. Brzechwy:
Papuga
Jan Brzechwa
“Papużko, papużko,
Powiedz mi coś na uszko.”
“Nic nie powiem, boś Ty plotkarz,
Powtórzysz każdemu, kogo spotkasz”
Rozmowa na temat umiejętności papug.
Rodzic proponuje zabawę. Rodzic mówi do dziecka – papugi: “Ara, porozmawiaj z nami zaraz. Powiedz…..” Wskazujemy na różne przedmioty w domu, na podwórku w zależności gdzie jesteśmy. Nazwy powinny mieć prostą budowę fonetyczną (bez grup spółgłoskowych, głosek rzędu szumiącego; sz, ż, cz, dź i r), np. wazon, telefon, ołówek, buty, kanapa, pędzel, fotel, oko, ucho, las, woda, taca, pies, lot, rogalik, sok, pani, pan, itp.
Rodzic zwraca uwagę, aby dziecko powiedziało bardzo wyraźnie nazwę.
Dziecko, które ma opóźniony rozwój mowy powtarza wybraną samogłoskę, sylabę otwartą, np. ma, bo, pu i inne.
4. “Papuga” praca plastyczna z wykorzystaniem podstawowych barw.
Proszę użyć farb i pędzelka. Kolory mogą się łączyć.
Źródło: http://www.kolorowanki.ugu.pl/kolorowanki-ze-zwierzetami-kolorowanki-z-ptakami-papugi/
Na koniec omawiamy pracę i podziwiamy powstałe efekty kolorystyczne. Prace wywieszamy w widocznym miejscu, np. na lodówce 🙂
5. “Papugi nimfy: gadanie, śpiew, zachowanie” film edukacyjny.
Dla chętnych chcących pogłębić wiedzę na temat papugi nimfy.
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=8jVpu4ksoyw