Środa 10 czerwca 2020r.

Temat: „ Gramy na instrumentach”

Cele ogólne:

– rozwijanie umiejętności współpracy i współdziałania; wspólne muzykowanie

– zwracanie uwagi na znaki dawane przez nauczyciela-dyrygenta

 

  1. Na powitanie: „Rytmiczna rozgrzewka w podskokach”

https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo

  1. „Co to? Kto to?” – rozwiązywanie zagadek wprowadzających w temat dnia.

Z pomocą dźwięków,

Z pomocą ucha,

Z radia lub z płyty

Człowiek jej słucha. (Muzyka)

Wszyscy muzycy,

Muszą je znać,

By ładnie śpiewać,

By ładnie grać. (Nuty)

Serce ma czułe,

Chociaż ze stali.

Śpiewnie na wieży

Bim, bam, bom wali. (Dzwon)

Ten słoń na imię Ma

Wielki Bombi.

Zgadnijcie dzieci,

Na czym on trąbi? (Traba)

 Może być dęty, może być i strunowy,

ważne, aby był do gry gotowy.

Piękne dźwięki nam wygrywa,

z nim piękna muzyka jest możliwa. (instrument muzyczny)

Jest to zespół niemały,

mogą w nim być skrzypce, a nawet organy.

Gdy wszyscy razem zaczynają grać,

to aż publiczność chce z foteli wstać. (orkiestra)

Zna go każde w przedszkolu dziecko,

zawsze stoi przed swoją orkiestrą

i porusza drewnianą pałeczką. (dyrygent)

Dyrygenta wszyscy się słuchają,

tylko na nią patrzeć mają.

Dzięki tej drewnianej pałeczce

wszystko uda się w każdej pioseneczce. (batuta)

  1. „Orkiestra” – rozmowa na temat wspólnego muzykowania na podstawie doświadczeń dzieci i wiersza „Mysia orkiestra” Doroty Gellner.

„Mysia  orkiestra”

Dla kotów w Sylwestra

gra mysia orkiestra.

Stanęła pod bramą,

gra w kółko to samo.

Mysz pierwsza po strunach ogonem przebiera.

Mysz druga się śmieje jak głupi do sera.

A trzecia i czwarta ze złotym bębenkiem,

fałszując okropnie, śpiewają piosenkę. 

Więc koty z piwnicy stos waty przyniosły

 i uszy zatkały i gdzieś się wyniosły, wołając:

 – Ach, nie ma jak kocia muzyka!

Od mysiej niestety dostaje się bzika!

Rodzic zadaje pytania:

– Co to jest orkiestra?

– Jaka orkiestra grała dla kota w sylwestra?

– Ile myszek było w tej orkiestrze i na czym grały?

– Czy kotom podobała się mysia muzyka?

– Gdzie możemy zobaczyć i posłuchać orkiestry?

– Czy widziałeś kiedyś orkiestrę?

 – Jak wyglądała?

– Czy dużo było w niej ludzi i instrumentów?

  1. „Muzyczne ludziki” –Dziecko siedzi przy stole. Rodzic pokazuje zdjęcia fortepianu i wiolonczeli. Pyta dziecko: Jak nazywają się te instrumenty? Rodzic razem z dzieckiem podaje nazwy tych instrumentów. Pokaż, jak siedzi pianista przy fortepianie, naśladuj jego grę. Dziecko siada na krześle z wyprostowanymi plecami, uderzając palcami o blat stolika, naśladuje grę na fortepianie. Następnie Rodzic pokazuje zdjęcie wiolonczeli, tłumaczy: Wiolonczela jest bardzo dużym instrumentem. Wiolonczelista siedzi na krześle, a między nogami ma wiolonczelę. W dłoni trzyma smyczek i przesuwa nim po strunach instrumentu. Rodzic prezentuje sposób siedzenia wiolonczelisty i naśladuje grę na instrumencie, a następnie dziecko powtarza ruchy Rodzica.
  2. Przedszkolna orkiestra” Dziecko dostaje instrument, zrobiony dzień wcześniej, razem z Rodzicem, podają nazwę instrumentu. Rodzic trzyma w ręku drewnianą pałeczkę – batutę, wskazuje na instrument, dziecko prezentują grę na nim. Rodzic umawia się z dzieckiem, jak ma reagować na jego gesty w czasie gry. – ręka z batutą coraz wyżej – dziecko gra coraz głośniej, – ręka z batutą coraz niżej – dziecko gra coraz ciszej.
  3. Karty pracy: kolorowanie według podanych wskazówek:

http://p.calameoassets.com/180416115222-e17f8bcd3a651a26d04d63770ade6317/p78.jpg