Środa dnia 10.06.2020 r
TEMAT KOMPLEKSOWY: NADCHODZI LATO
TEMAT DNIA: UWAGA! GRZMI!
Cele:
- Poznanie zjawisk atmosferycznych występujących w czasie burzy.
- Zrozumienie zasady bezpiecznego zachowania w czasie burzy.
- Rozwijanie spostrzegawczości słuchowej i sprawności ruchowej.
Piesek chowa się przed deszczem– zabawa z czworakowaniem.
Rodzic wyznacza miejsce, które będzie budą dla pieska. “Piesek” chodzi na czworakach w różnych kierunkach. Na hasło: Pada deszcz! – ucieka i chowa się w budzie. Na hasło: Deszcz nie pada! – piesek wychodzi z budy i idzie dalej na czworakach.
Do domu! Do domu!
Dziecko słucha wiersza E. szelburg-Zarembiny i ogląda ilustrację burzy.
“Do domu! Do domu!”
Idzie chmura
ciemna, bura, duża.
Ojej! Będzie burza!
Szumią, gną się,
skrzypią drzewa.
Oj! Będzie ulewa!
Już zagrzmiało.
Już błyska.
Już i kropla…
Deszcz pryska!
Myk, do domu!
Bliziutko.
Skryliśmy się
prędziutko
A za oknem,
za drzewami
woda płynie strumieniami.
Odpowiedzi na pytania:
- O czym jest mowa w wierszu?
- Czy widzałeś/widziałaś burzę?
- Co widać na niebie w czasie burzy?
- A co słychać?
- Jaki deszcz pada z nieba – mały, czy duży?
- Gdzie się trzeba schować, kiedy na dworze jest burza?
Rodzic wyjaśnia, że kiedy jesteśmy na dworze i zacznie się burza, to trzeba szybko schować się do domu lub innego budynku. W czasie burzy nie wolno być na dworze i stawać pod drzewem.
Zestaw zabaw ruchowych:
- Co robi lato? – zabawa orientacyjno-porządkowa. Rodzic podaje rytm na bębenku i pyta: Co robi lato? Dziecko słucha bębenka i reaguje odpowiednio ruchem: maszeruje, podskakuje i biega.
- Burza – zabawa bieżna. Rodzic wyznacza miejsce – dom.Dziecko biega w rytmie wygrywanym na bębenku. Na hasło: Burza! – szybko biegnie w wyznaczone miejsce – chowa się przed burza.
- Gdzie jest słońce? – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dziecko siedzi w sadzie skrzyżnym, ręce ma uniesione nad głową. Na hasło: Gdzie jest słońce? – wykonuje skręty tułowia w prawo i w lewo, zaglądając przez jedno, potem przez drugie ramię.
- Kotek wygrzewa się na słońcu – zabawa z czworakowaniem. Dziecko – kotek chodzi a czworakach. Na uderzenie w bębenek zatrzymuje się i kładzie na plecach. Podnosi ręce i nogi, wyciągając się do góry – do słońca. Po chwili odpoczynku czworakuje dalej.
- Dmuchawce – ćwiczenie oddechowe. Dziecko chodzi po pokoju. Co jakiś czas pochyla się, naśladuje zrywanie dmuchawca i dmucha na niego.
- Gonimy motylka. Rodzic – motyl biegnie, dziecko za nim naśladując jego ruchy. Po chwili następuje zmiana ról.
- Koszenie trawy – ćwiczenie tułowia. Rodzic wyjaśnia, że trawę można kosić kosą elektryczną. Dziecko z rodzicem stoją w rozkroku i naśladują ruchy koszenia – trzymają ręce na wysokości klatki piersiowej i wykonują skręty ciała w prawo i w lewo.
- Przeskocz przez strumyk – zabawa z elementem podskoku. Dziecko biega w tempie podawanym na bębenku. Na mocne uderzenie w instrument przeskakuje przez mały strumyk – podskakuje i zatrzymuje się w przysiadzie podpartym. Po krótkim odpoczynku biegnie dalej.
Kolorowanka “Burza”
Zabawa naśladowcza “Deszczyk pada, Deszczyk pada”
https://www.youtube.com/watch?v=L3QdGJA7T4A
Dziecko z rodzicem śpiewają piosenkę pokazując:
- Deszczyk pada, deszczyk pada – podnoszenie i opuszczanie rąk z poruszaniem palcami.
- Wieje silny wiatr – poruszanie na boki rękoma.
- Błyskawica, grzmot – tupnięcie prawą nogą z jednoczesnym gwałtownym ruchem prawą ręką z zaciśniętą pięścią.
- A na niebie kolorowa tęcza – podniesienie do góry rąk, złączenie dłoni i powolne rozkładanie rąk na boki.