Środa dnia 10.06.2020 r

TEMAT KOMPLEKSOWY: NADCHODZI LATO

TEMAT DNIA: UWAGA! GRZMI!

Cele:

  1. Poznanie zjawisk atmosferycznych występujących w czasie burzy.
  2. Zrozumienie zasady bezpiecznego zachowania w czasie burzy.
  3. Rozwijanie spostrzegawczości słuchowej i sprawności ruchowej.

Piesek chowa się przed deszczem– zabawa z czworakowaniem. 

Rodzic wyznacza miejsce, które będzie budą dla pieska. “Piesek” chodzi na czworakach w różnych kierunkach. Na hasło: Pada deszcz! – ucieka i chowa się w budzie. Na hasło: Deszcz nie pada! – piesek wychodzi z budy i idzie dalej na czworakach.

Do domu! Do domu!

Dziecko słucha wiersza E. szelburg-Zarembiny i ogląda ilustrację burzy.

“Do domu! Do domu!”
Idzie chmura
ciemna, bura, duża.

Ojej! Będzie burza!

Szumią, gną się,
skrzypią drzewa.

Oj! Będzie ulewa!

Już zagrzmiało.
Już błyska.
Już i kropla…
Deszcz pryska!

Myk, do domu!
Bliziutko.
Skryliśmy się
prędziutko                                                                                                                                                                                       

A za oknem,
za drzewami
woda płynie strumieniami.

 

 

Odpowiedzi na pytania:

  • O czym jest mowa w wierszu?
  • Czy widzałeś/widziałaś burzę?
  • Co widać na niebie w czasie burzy?
  • A co słychać?
  • Jaki deszcz pada z nieba – mały, czy duży?
  • Gdzie się trzeba schować, kiedy na dworze jest burza?

Rodzic wyjaśnia, że kiedy jesteśmy na dworze i zacznie się burza, to trzeba szybko schować się do domu lub innego budynku. W czasie burzy nie wolno być na dworze i stawać pod drzewem.

Zestaw zabaw ruchowych:

  • Co robi lato? – zabawa orientacyjno-porządkowa.                                                                                                  Rodzic podaje rytm na bębenku i pyta: Co robi lato? Dziecko słucha bębenka i reaguje odpowiednio ruchem: maszeruje, podskakuje i biega.
  • Burza – zabawa bieżna.                                                                                                                                                Rodzic wyznacza miejsce – dom.Dziecko biega w rytmie wygrywanym na bębenku. Na hasło: Burza! – szybko biegnie w wyznaczone miejsce – chowa się przed burza.
  • Gdzie jest słońce? – ćwiczenie dużych grup mięśniowych.                                                                                    Dziecko siedzi w sadzie skrzyżnym, ręce ma uniesione nad głową. Na hasło: Gdzie jest słońce? – wykonuje skręty tułowia w prawo i w lewo, zaglądając przez jedno, potem przez drugie ramię.
  • Kotek wygrzewa się na słońcu – zabawa z czworakowaniem.                                                                              Dziecko – kotek chodzi a czworakach. Na uderzenie w bębenek zatrzymuje się i kładzie na plecach. Podnosi ręce i nogi, wyciągając się do góry – do słońca. Po chwili odpoczynku czworakuje dalej.   
  • Dmuchawce – ćwiczenie oddechowe.                                                                                                                       Dziecko chodzi po pokoju. Co jakiś czas pochyla się, naśladuje zrywanie dmuchawca i dmucha na niego.

 

 

  • Gonimy motylka.                                                                                                                                                          Rodzic – motyl biegnie, dziecko za nim naśladując jego ruchy. Po chwili następuje zmiana ról. 
  • Koszenie trawy – ćwiczenie tułowia.                                                                                                                              Rodzic wyjaśnia, że trawę można kosić kosą elektryczną. Dziecko z rodzicem stoją w rozkroku i naśladują ruchy koszenia – trzymają ręce na wysokości klatki piersiowej i wykonują skręty ciała w prawo i w lewo.
  • Przeskocz przez strumyk – zabawa z elementem podskoku.                                                                                Dziecko biega w tempie podawanym na bębenku. Na mocne uderzenie w instrument przeskakuje przez mały strumyk – podskakuje i zatrzymuje się w przysiadzie podpartym. Po krótkim odpoczynku biegnie dalej.

Kolorowanka “Burza”

 

 

  

Zabawa naśladowcza “Deszczyk pada, Deszczyk pada”

https://www.youtube.com/watch?v=L3QdGJA7T4A

Dziecko z rodzicem śpiewają piosenkę pokazując: 

  • Deszczyk pada, deszczyk pada – podnoszenie i opuszczanie rąk z poruszaniem palcami.
  • Wieje silny wiatr – poruszanie na boki rękoma.
  • Błyskawica, grzmot – tupnięcie prawą nogą z jednoczesnym gwałtownym ruchem prawą ręką z zaciśniętą pięścią.
  • A na niebie kolorowa tęcza – podniesienie do góry rąk, złączenie dłoni i powolne rozkładanie rąk na boki.