Poniedziałek dn. 15.06.2020 r.

TEMAT KOMPLEKSOWY:  NADCHODZI LATO

TEMAT DNIA:  GORĄCE LATO

Cele:

  1. Dostrzeganie zjawiska atmosferycznego charakterystycznego dla lata – słońce mocno grzeje.
  2. Rozwijanie umiejętności kontynuowania rytmicznego wzoru.
  3. Doskonalenie liczenia w dostępnym zakresie.

Słońce.

Dziecko słucha wiersza A. Łady-Grodzickiej, czytanego przez rodzica, który jednocześnie rysuje słońce. 

“Narysuję słońce”

To koło to słońce.
Jasne i gorące.
Dookoła kreski długie
to promyki, które lubię.

Po wysłuchania wiersza dziecko rysuje słońce.

 

 

Świeci słoneczko – zabawa orientacyjno-porządkowa.

Dziecko biega swobodnie, kiedy rodzic podnosi żółty przedmiot w górę, zatrzymuje się i staje w rozkroku. Unosi ręce ugięte w łokciach, zaciska i otwiera piąstki – słońce wysyła promyki.

Pranie Julka.

Dziecko słucha wiersza ” Pranie Julka” E. Stadtmüller

Jeż Julek: Drogie słonko, wieszam pranie,
                   proszę o solidne grzanie!
                   Niechaj wietrzyk dla zabawy
                   raz w nogawki, raz w rękawy
                   dmuchnie mocno ciepłym dmuchem,
                   aby wszystko było suche.
Słonko:      Zaraz spełnię twe marzenie,
                   już wysyłam swe promienie.
                   Chłodne chmurki, uciekajcie,
                   ziemi mi nie zasłaniajcie!
                   Gdy się z wiatrem przyłożymy,
                   pranie migiem wysuszymy.

Odpowiedzi na pytania:

  • Z kim rozmawiał jeż Julek?
  • O co Julek prosił słonko?
  • Kto wraz ze słonkiem osuszył pranie?

Matematyczne pranie.

Rodzic opowiada dziecku, że dzięki słońcu wszystko co mokre szybko wysycha. Proponuje dziecku zabawę w wieszanie prania. Daje dziecku sznurek oraz wycięte z papieru elementy prania. Dziecko wiesza ubrania według wzoru: dwie koszulki, trzy pary spodenek, dwie koszulki, trzy pary spodenek … . Rodzic rozpoczyna wieszanie prania, aby dziecko mogło dostrzec regularność i ją kontynuować.

 

 

 

Pranie – wykonanie ćwiczenia w K4.,29.

Dziecko kończy nalepianie ubrań na pierwszym sznurku. Na drugim sznurku umieszcza nalepki wg. własnego pomysłu. Liczy ubrania na pierwszym sznurku i udziela odpowiedzi na pytanie: Ile spodenek/ koszulek powiesił Julek?. Dziecko liczy ubrania na drugim sznurku i określa, ile wisi chustek i skarpet. 

Grzeje słoneczko.

Rodzic jest słoneczkiem. Dziecko chodzi ze słoneczkiem za rękę. Na hasło: Grzeje słoneczko! – słoneczko kładzie obie dłonie na plecach dziecka i trzyma tak długo, aż dziecko poczuje ciepło słoneczka i wtedy zamieniają się rolami.

Słoneczko późno dzisiaj wstało – nauka piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=ic2Bjr7xsC0 

Tekst piosenki:

Słoneczko późno dzisiaj wstało
I w takim bardzo złym humorze,
I świecić też mu się nie chciało,
Bo mówi, że zimno na dworze.

Lecz gdy piosenkę usłyszało,
To się tak bardzo ucieszyło,
Zza wielkiej chmury zaraz wyszło
I nam radośnie zaświeciło.

Słoneczko nasze, rozchmurz buzie,
Bo nie do twarzy ci w tej chmurze,
Słoneczko nasze, rozchmurz się,
Maszerować z tobą będzie lżej!

Słoneczko nasze rozchmurz pyska,
Bo nie do twarzy ci w chmurzyskach,
Słoneczko nasze, rozchmurz się,
Maszerować z tobą będzie lżej!

Doświadczenie z działaniem słońca.

By doświadczyć mocy słońca dziecko wystawia na jego działanie: talerzyk z wodą, mokrą ściereczkę, mokrą kartkę i metalowy przedmiot. Po pewnym czasie dziecko sprawdza co się stało i wyciąga wnioski.