Poniedziałek dn. 15.06.2020 r.
TEMAT KOMPLEKSOWY: NADCHODZI LATO
TEMAT DNIA: GORĄCE LATO
Cele:
- Dostrzeganie zjawiska atmosferycznego charakterystycznego dla lata – słońce mocno grzeje.
- Rozwijanie umiejętności kontynuowania rytmicznego wzoru.
- Doskonalenie liczenia w dostępnym zakresie.
Słońce.
Dziecko słucha wiersza A. Łady-Grodzickiej, czytanego przez rodzica, który jednocześnie rysuje słońce.
“Narysuję słońce”
To koło to słońce.
Jasne i gorące.
Dookoła kreski długie
to promyki, które lubię.
Po wysłuchania wiersza dziecko rysuje słońce.
Świeci słoneczko – zabawa orientacyjno-porządkowa.
Dziecko biega swobodnie, kiedy rodzic podnosi żółty przedmiot w górę, zatrzymuje się i staje w rozkroku. Unosi ręce ugięte w łokciach, zaciska i otwiera piąstki – słońce wysyła promyki.
Pranie Julka.
Dziecko słucha wiersza ” Pranie Julka” E. Stadtmüller
Jeż Julek: Drogie słonko, wieszam pranie,
proszę o solidne grzanie!
Niechaj wietrzyk dla zabawy
raz w nogawki, raz w rękawy
dmuchnie mocno ciepłym dmuchem,
aby wszystko było suche.
Słonko: Zaraz spełnię twe marzenie,
już wysyłam swe promienie.
Chłodne chmurki, uciekajcie,
ziemi mi nie zasłaniajcie!
Gdy się z wiatrem przyłożymy,
pranie migiem wysuszymy.
Odpowiedzi na pytania:
- Z kim rozmawiał jeż Julek?
- O co Julek prosił słonko?
- Kto wraz ze słonkiem osuszył pranie?
Matematyczne pranie.
Rodzic opowiada dziecku, że dzięki słońcu wszystko co mokre szybko wysycha. Proponuje dziecku zabawę w wieszanie prania. Daje dziecku sznurek oraz wycięte z papieru elementy prania. Dziecko wiesza ubrania według wzoru: dwie koszulki, trzy pary spodenek, dwie koszulki, trzy pary spodenek … . Rodzic rozpoczyna wieszanie prania, aby dziecko mogło dostrzec regularność i ją kontynuować.
Pranie – wykonanie ćwiczenia w K4.,29.
Dziecko kończy nalepianie ubrań na pierwszym sznurku. Na drugim sznurku umieszcza nalepki wg. własnego pomysłu. Liczy ubrania na pierwszym sznurku i udziela odpowiedzi na pytanie: Ile spodenek/ koszulek powiesił Julek?. Dziecko liczy ubrania na drugim sznurku i określa, ile wisi chustek i skarpet.
Grzeje słoneczko.
Rodzic jest słoneczkiem. Dziecko chodzi ze słoneczkiem za rękę. Na hasło: Grzeje słoneczko! – słoneczko kładzie obie dłonie na plecach dziecka i trzyma tak długo, aż dziecko poczuje ciepło słoneczka i wtedy zamieniają się rolami.
Słoneczko późno dzisiaj wstało – nauka piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=ic2Bjr7xsC0
Tekst piosenki:
Słoneczko późno dzisiaj wstało
I w takim bardzo złym humorze,
I świecić też mu się nie chciało,
Bo mówi, że zimno na dworze.
Lecz gdy piosenkę usłyszało,
To się tak bardzo ucieszyło,
Zza wielkiej chmury zaraz wyszło
I nam radośnie zaświeciło.
Słoneczko nasze, rozchmurz buzie,
Bo nie do twarzy ci w tej chmurze,
Słoneczko nasze, rozchmurz się,
Maszerować z tobą będzie lżej!
Słoneczko nasze rozchmurz pyska,
Bo nie do twarzy ci w chmurzyskach,
Słoneczko nasze, rozchmurz się,
Maszerować z tobą będzie lżej!
Doświadczenie z działaniem słońca.
By doświadczyć mocy słońca dziecko wystawia na jego działanie: talerzyk z wodą, mokrą ściereczkę, mokrą kartkę i metalowy przedmiot. Po pewnym czasie dziecko sprawdza co się stało i wyciąga wnioski.