Poniedziałek 15 czerwca 2020r.

Temat kompleksowy: „Kolory lata”

Temat dnia: „ Żółty”

Cele ogólne:

– Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania koloru żółtego.

– Dostarczanie dzieciom różnorodnych doświadczeń, dzięki którym utrwalą umiejętność rozpoznawania i nazywania koloru żółtego.

 

  1. Gimnastyka buzi i języka. Usprawnianie narządów mowy.

  1. „Tropem kolorów” – zabawa twórcza.

Jaki kolor dziś tropimy? Rozwiązywanie „żółtych zagadek”.

Dziecko podaje rozwiązanie wskazując ilustrację.

Ten owoc bardzo kwaśny bywa,
rośnie w ciepłych krajach.
Jak się on nazywa. (cytryna)

Na drzewie dojrzewa,
żółta lub zielona,
brzuszek ma okrągły,
górą wydłużona. (gruszka)

Do rogala jest podobny
jaki kolor ma,
jest to owoc z ciepłych krajów.
Czy ktoś z was go zna? (banan)

Olbrzymia lampa,
co na niebie świeci.
Na całym świecie
i dla wszystkich dzieci. (słońce).
– Co mają wspólnego te wszystkie obrazki?

  1. Słuchanie opowiadania A. Galicy „Bajka o żółtej kredce”.
    Pewnego dnia Tomek wyjął z szuflady blok do rysowania i pudełko z kredkami. Wysypał kredki na stolik i zabrał się do rysowania. Nie zauważył nawet, że w pudełku została żółta kredka, której zrobiło się smutno.
    – Nie jestem potrzebna – myślała.
    – Tomek zostawił mnie w pudełku, może nie podoba mu się mój żółty kolor?
    A tymczasem Tomek narysował zieloną kredką trawę i zielone drzewko. Po chwili czarna kredką narysował dach z kominem, z którego leciał dym. Czerwoną kredką pomalował ściany, a granatową zrobił wielkie drzwi do domu.
    – Ach jak pięknie Tomek rysuje – westchnęła żółta kredka i przyglądała się, co jeszcze będzie na rysunku.
    Tomek wziął kredkę niebieską i pomalował nią niebieskie niebo z niebieskimi obłoczkami. Później brązową kredką dorysował obok domu budę, płot i brązowego, wesołego pieska.
    – Wszystkie kredki coś narysowały – popłakiwała żółta kredka – tylko ja nie jestem do niczego potrzebna.I właśnie wtedy Tomek wyciągnął ją z pudełka.
    – O, tu jesteś, myślałem, że zginęłaś – powiedział – i nie mógłbym dokończyć rysunku.
    Tomek narysował żółtą kredką wielkie słońce z żółtymi promykami i żółte firanki w oknach i żółte słoneczniki za płotem i jeszcze małą, żółtą kaczuszkę, która bawiła się na rysunku z pieskiem. Ach, jaka dumna była z siebie żółta kredka, że potrafi tyle narysować.

Rozmowa na temat bajki. 

  1. Ćwiczenie w rozpoznawaniu koloru żółtego:

(Należy przygotować różnorodne materiały w kolorze żółtym: kartki papieru kolorowego, bibuła, ścinki materiałów, guziki, papier toaletowy itp.).

Oglądanie ilustracji przedstawiających przedmioty w kolorze żółtym, nazywanie przedmiotów, utrwalanie rozpoznawania koloru żółtego. Rodzic pokazuje dziecku obrazki. Większość stanowią rysunki w żółtym kolorze lub zawierające żółte elementy. Prosi dziecko o wybranie obrazków, na których widać kolor żółty i nazwanie przedstawionego żółtego obiektu (kaczka, słoneczko, cytryna, banan, ser). Następnie dziecko wybiera spośród kartek papieru kolorowego, bibuły, pasmanterii te w kolorze żółtym. Dziecko ma za zadanie narysować i wyciąć z papieru kolorowego lub bibuły paski. Komponuje z nich kształty dowolnych przedmiotów: domów, samochodów, roślin, zwierząt. Po ułożeniu, nakleja je na przygotowane duże arkusze szarego papieru.

  1. Zestaw zabaw ruchowych:
  • „Taniec słoneczka” – Zabawa ruchowa
    Dziecko otrzymuje 2 paski żółtej bibuły, tańczy w rytm muzyki poruszając bibułkami trzymanymi w dłoniach.
  • „Żółty” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa. Dziecko chodzi po pokoju w rytmie dowolnej piosenki. W czasie przerwy w muzyce szybko szuka koloru żółtego i dotyka go palcem. Gdy muzyka powraca, dziecko znowu zaczyna maszerować.
  • „Gdzie jest żółty?” – zabawa orientacyjno-porządkowa: W pokoju rozmieszczone są żółte i innego koloru zabawki. Obok Rodzica położone jest koło zrobione z rajstop. Podczas muzyki do marszu lub biegu dziecko porusza się między zabawkami. Z chwilą zatrzymania nagrania,  dziecko odnajduje żółte zabawki i kładzie do koła. ( Za każdym razem tylko jedną)  Rodzic kontroluje poprawność zadania. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
  • „Taniec cytryny i ananasa”. Dziecko i Rodzic ustawiają się na dywanie tak, aby dziecko było ananasem a Rodzic cytryną. Do muzyki „Dwóm tańczyć się zachciało” wspólnie wykonują taniec.

https://www.youtube.com/watch?v=kYVHX1itkqg

  1. „Kogel-mogel” – przygotowanie deseru.

Rodzic przygotowuje dla dziecka 1 jajko, kubek, cukier, łyżeczkę. Wbija dziecku żółtko do kubka. Dziecko same odmierza dwie łyżeczki cukru do kubka i kręci za pomocą łyżeczki kogel-mogel. Smacznego.

  1. Dla chętnych karty pracy: Kolorowanie według podanego kodu.

https://www.e-kolorowanki.eu/kolorowanki-edukacyjne/pokoloruj-wedlug-numerow/kolorowanka24/