Temat kompleksowy: KOLORY LATA.  (15.06- 19.06)
Temat: Żółty

CELE:

  • wypowiadanie się na temat swoich skojarzeń z kolorem;
  • tworzenie definicji i dokonywanie uogólnień;
  • rozumienie znaczenie słowa horyzont;
  • uświadamianie sobie roli Słońca dla życia na ziemi;
  • cieszenie się zabawą, obserwacja światła na ścianie;
  • reagowanie ruchem na wznoszenie się i opadanie melodii;
  • tworzenie pracy według własnego pomysłu;
  • odnajdywanie przedmiotów we wskazanym kolorze;

 

  1. „Żółty parzy” – zabawa ruchowa z elementem rzutu.

Opiekun rzuca piłkę dziecka wypowiadając nazwy kolorów. Dziecko, słysząc nazwy wszystkich kolorów oprócz żółtego, musi złapać piłkę. Jeżeli dziecko nie złapie piłki, słysząc nazwę innego koloru niż żółty, lub złapie ją, słysząc nazwę koloru żółtego – oddaje fant. Na koniec zabawy dziecko musi wykupić fanty, np. śpiewając piosenkę.

 

  1. „Co ma żółty kolor?” – dziecko rozwiązuje zagadki Tomasza Jabłońskiego:

 

Cóż to jest za gwiazda, co na żółto świeci,

Daje światło, ciepło, radują się dzieci. (Słońce)

 

Cóż to za roślinka – jak małe słoneczko,

Żółte płatki wokół, na łodyżce mieszka,

Jak jest jeszcze mała, to ją podlewamy,

A jak już dojrzeje – nasionka zjadamy. (słonecznik)

 

  • Opiekun zadaje dziecku pytanie: Co jeszcze kojarzy się tobie z kolorem żółtym? Dziecko odpowiada. Następnie opiekun omawia ilustracje i obrazki ukazujące Słońce w różnych jego fazach: świt, południe, zmierzch. Wyjaśnia pojęcie horyzont.
  • Dziecko uważnie ogląda obrazki. Następnie opiekun zadaje pytania: Czy Słońce rzeczywiście jest żółte?; Jaki kolor ma Słońce, gdy pojawia się na horyzoncie?; Jaki kolor ma Słońce, gdy jest wysoko na niebie?; Jaki kolor ma Słońce, gdy chowa się za horyzont?; Jaką rolę pełni Słońce?.

 ŚWIT: https://pixabay.com/images/id-1149548/

POŁUDNIE: https://pixabay.com/images/id-3133502/

3. „Zabawa z lusterkami” – zabawa badawcza. Opiekun przygotowuje dla dziecka Dziecko manipuluje lusterkiem, kierując je w stronę Słońca. Następnie obserwuje, jak promienie słoneczne odbijają się od tafli lusterka i powstają tzw. zajączki.

 

  1. Piosenka na kolorowe lato – nauka piosenki

Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=l4iKGDoEwq0

 

Piosenka na kolorowe lato

sł. Agnieszka Galica

muz. Tadeusz Pabisiak

 

Przyszło do nas lato,

kolorowe lato.

Hej maluchy, hej dzieciaki,

co wy na to?

Będziemy po łące

biegać na bosaka,

razem z żabą zieloną

przez kałuże skakać.

 

Ref. Hej maluchy, hej dzieciaki,

co wy na to,

że będziemy się bawili całe lato?

 

Przyszło do nas lato,

pełne słońca blasku.

Wybuduję gdzieś nad rzeką

zamek z piasku.

Będziemy motyle

gonili po łąkach.

Policzymy, ile kropek

ma biedronka.

 

Ref. Hej maluchy…

 

  • Aktywne słuchanie piosenki. Dziecko siedzą na dywanie. Podczas słuchania piosenki rusza rękami, głową, tułowiem w dowolny sposób. Po wysłuchaniu opiekun zadaje pytania: O czym jest mowa w piosence?; O jakiej porze roku mówi piosenka?; Jakie zwierzęta są wymienione w piosence?; Co, według słów piosenki, dzieci będą robiły latem?
  • Zabawa ruchowa do melodii piosenki. Dziecko przy melodii piosenki porusza się, naśladując motyla (biegnie średnio szybko z rozłożonymi na boki rękami, machając nimi), żabkę (robi przysiad podparty, przesuwa się do przodu żabimi skokami) i biedronkę (stoi w pozycji kucznej).
  • Nauka słów pierwszej zwrotki i refrenu piosenki. Opiekun mówi tekst pierwszej zwrotki z zachowaniem odpowiedniego rytmu i tempa. Dziecko powtarza: bardzo cicho, średnio głośno, głośno, dopowiada ostatnie słowo frazy, mówi całość z jednoczesnym klaskaniem, śpiewa całość.

 

5. „Żółte stworki-potworki” – lepienie z żółtej plasteliny. Praca według pomysłu dziecka. Wymyślanie nazw stworków.

 

6. „Gra w żółte” – zabawa orientacyjno- porządkowa.

  • Dziecko maszeruje, podskakuje bądź biega w zależności od rytmu podawanego przez opiekuna. Gdy dźwięki milkną, opiekun głośno podaje nazwę koloru. Dziecko musi odszukać podany kolor w pokoju i dotknąć go. Jeżeli padnie nazwa żółty, wówczas dziecko staje prosto w bezruchu. Zabawa powtarzana jest kilka razy.

 

  • KARTY PRACY

 KP4., 25 – Uzupełnianie brakujących elementów zgodnie z podanym rytmem.
Zadanie dodatkowe – wybieranie drogi ptaszka do gniazda tak, by zebrał jak najwięcej gałązek.