Dzień 16.06.2020 r.
Temat: Czym pojedziemy na wakacje?
Cele ogólne:
- -zapoznanie z różnymi środkami komunikacji: lądowej, powietrznej i wodnej;
- -rozwijanie sprawności manualnej.
1.Ćwiczenia poranne:
- Skoki – Przeskakujemy morskie fale.
Dzieci wykonują skoki obunóż do przodu – naśladują przeskakiwanie przez fale.
- Czworakowanie – Szukamy muszelek.
Dzieci chodzą na czworakach po wodzie, szukając muszelek; co pewien czas wykonują klęk prosty i wyciągają otwarte dłonie przed siebie – pokazują uzbierane muszelki.
- Zagadki słuchowe – Jakie pojazdy słyszymy?
Dzieci słuchają nagrania; rozpoznają odgłosy wydawane przez różne środki lokomocji, np. samochód osobowy, samochód ciężarowy, motocykl, samolot, rower (dzwonek, pociąg). Dopasowują do dźwięków odpowiednie obrazki.
Karta pracy, cz. 4, s. 72.
Rysowanie po śladach rysunków kolejnych przedmiotów.
- Rebus fonetyczny – Co to za pojazdy?
Dzieci różnicują pierwsze głoski w nazwach obrazków. Dokonują ich syntezy po wymienieniu ich przez rodzica i odgadują nazwy różnych pojazdów, np. rak, oko, walizka, ekran, ręka – rower; sukienka, arbuz, motyl, okno, lalka, orzech, torba – samolot; miś, okulary, tort, obraz, rower – motor; spodnie, teczka, ananas, telewizor, ekierka, kot – statek.
-Rozpoznawanie pojazdów przedstawionych na obrazkach wylosowanych przez dzieci; podawanie ich nazw z podziałem na sylaby;
-Naśladowanie odgłosów wydawanych przez te pojazdy.
- Ćwiczenia klasyfikacyjne – Po lądzie, w wodzie czy w powietrzu?
Dzieci segregują obrazki pojazdów zgodnie z miejscem ich poruszania się. Układają je pod obrazkami symbolizującymi te miejsca, np. powietrze – chmurki; woda – fale; ląd – ciemna linia.
- Oglądanie obrazków starych pojazdów
-Zwrócenie uwagi na zmiany w ich wyglądzie. Ukazanie rozwoju motoryzacji, wzbogacanie słownictwa dzieci.
-Układanie na podłodze z kolorowej włóczki dowolnie wybranego środka lokomocji.
- Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał wzrokowy – Gdzie poruszają się te pojazdy?
Dzieci poruszają się po pokoju w rytm tamburynu; podczas przerwy w grze rodzic pokazuje obrazki różnych środków lokomocji. Jeśli te środki lokomocji poruszają się po lądzie, dzieci przykucają; jeśli w powietrzu – stają na palcach z rękami wyciągniętymi w górę; jeśli po wodzie – kładą się na brzuchu i naśladują pływanie żabką.
- Ćwiczenia intonacyjne.
- Wymawianie tekstu z różnymi emocjami: ze złością, zdziwieniem, radością, smutkiem.
Po morzu pływam sobie
i różne ryby łowię.
Takie duże, takie małe,
do zjedzenia doskonałe.
- Latająca rybk Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy.
- Przerysowanie szablonu dowolnej ryby na kolorowy karton.
- Wycięcie narysowanych rybek.
- Dorysowanie rybkom po obu stronach oczu i ust czarnym flamastrem. Dorysowanie kredkami rumieńców.
- Przywiązanie kawałków włóczki (długości około 1 m) do spinaczy biurowych, a następnie przymocowanie po jednym spinaczu do głowy każdej rybki.
- Zabawy rybkami.
- Bieganie z rybkami, które wtedy unoszą się do góry. Zwrócenie uwagi na to, która rybka lata najwyżej.
- Rodzic jest rybakiem, który łowi latające rybki. Kiedy rybak złapie rybkę, dziecko (właściciel) odchodzi na chwilę na bok.
- Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał wzrokowy – Sygnały świetlne.
- Zwrócenie uwagi dzieci na znaczenie sygnalizacji świetlnej na morzu.
Rodzic, wykorzystując latarkę ręczną, umawia się z dziećmi, jak będą reagowały na poszczególne sygnały świetlne. Np. krótki – długi – dzieci muszą podbiec do okna; trzy krótkie – dzieci kucają; jeden długi – dzieci kładą się na plecach na podłodze.
Karta pracy, cz. 4, s. 73.
Rysowanie po śladach rysunków, bez odrywania kredki od kartki.
- Oglądanie reprodukcji obrazów przedstawiających lato. Wypowiadanie się na ich temat (Wyprawka plastyczna).
Vincent van Gogh Żniwa w La Grace z Montmajour.
Wiliam Blair Bruce Pejzaż z makami.
- Historyjka obrazkowa o rodzinie wybierającej się samochodem na wakacje (Wyprawka plastyczna).
Wycinanie obrazków i układanie według kolejności zdarzeń. Opowiadanie historyjki.