Dzień 16.06.2020 r.

Temat: Czym pojedziemy na wakacje?

Cele ogólne:

  • -zapoznanie z różnymi środkami komunikacji: lądowej, powietrznej i wodnej;
  • -rozwijanie sprawności manualnej.

 

1.Ćwiczenia poranne:

  • Skoki – Przeskakujemy morskie fale.

Dzieci wykonują skoki obunóż do przodu – naśladują przeskakiwanie przez fale.

  • Czworakowanie – Szukamy muszelek.

Dzieci chodzą na czworakach po wodzie, szukając muszelek; co pewien czas wykonują klęk prosty i wyciągają otwarte dłonie przed siebie – pokazują uzbierane muszelki.

 

  1.  
  • Zagadki słuchowe – Jakie pojazdy słyszymy?

Dzieci słuchają nagrania; rozpoznają odgłosy wydawane przez różne środki lokomocji, np. samochód osobowy, samochód ciężarowy, motocykl, samolot, rower (dzwonek, pociąg). Do­pasowują do dźwięków odpowiednie obrazki.

 

Karta pracy, cz. 4, s. 72.

Rysowanie po śladach rysunków kolejnych przedmiotów.

 

  • Rebus fonetyczny – Co to za pojazdy?

Dzieci różnicują pierwsze głoski w nazwach obrazków. Dokonują ich syntezy po wymienieniu ich przez rodzica i odgadują nazwy różnych pojazdów, np. rak, oko, walizka, ekran, ręka – rower; sukienka, arbuz, motyl, okno, lalka, orzech, torba – samolot; miś, okulary, tort, obraz, rower – motor; spodnie, teczka, ananas, telewizor, ekierka, kot – statek.

-Rozpoznawanie pojazdów przedstawionych na obrazkach wylosowanych przez dzieci; poda­wanie ich nazw z podziałem na sylaby;

 -Naśladowanie odgłosów wydawanych przez te pojazdy.

 

  • Ćwiczenia klasyfikacyjne – Po lądzie, w wodzie czy w powietrzu?

Dzieci segregują obrazki pojazdów zgodnie z miejscem ich poruszania się. Układają je pod obraz­kami symbolizującymi te miejsca, np. powietrze – chmurki; woda – fale; ląd – ciemna linia.

  • Oglądanie obrazków starych pojazdów

-Zwrócenie uwagi na zmiany w ich wyglądzie. Ukazanie rozwoju motoryzacji, wzbogacanie słownictwa dzieci.

-Układanie na podłodze z kolorowej włóczki dowolnie wybranego środka lokomocji.

  • Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał wzrokowy – Gdzie poruszają się te pojazdy?

Dzieci poruszają się po pokoju w rytm tamburynu; podczas przerwy w grze rodzic pokazuje obrazki różnych środków lokomocji. Jeśli te środki lokomocji poruszają się po lądzie, dzieci przykucają; jeśli w powietrzu – stają na palcach z rękami wyciągniętymi w górę; jeśli po wo­dzie – kładą się na brzuchu i naśladują pływanie żabką.

  • Ćwiczenia intonacyjne.
  • Wymawianie tekstu z różnymi emocjami: ze złością, zdziwieniem, radością, smutkiem.

Po morzu pływam sobie

i różne ryby łowię.

Takie duże, takie małe,

do zjedzenia doskonałe.                                    

 

  • Latająca rybk Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy.
  • Przerysowanie szablonu dowolnej ryby na kolorowy karton.
  • Wycięcie narysowanych rybek.
  • Dorysowanie rybkom po obu stronach oczu i ust czarnym flamastrem. Dorysowanie kredkami rumieńców.
  • Przywiązanie kawałków włóczki (długości około 1 m) do spinaczy biurowych, a następnie przymocowanie po jednym spinaczu do głowy każdej rybki.
  • Zabawy rybkami.
  • Bieganie z rybkami, które wtedy unoszą się do góry. Zwrócenie uwagi na to, która rybka lata najwyżej.
  • Rodzic jest rybakiem, który łowi latające rybki. Kiedy rybak złapie rybkę, dziecko (wła­ściciel) odchodzi na chwilę na bok.
  1. Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał wzrokowy – Sygnały świetlne.
  • Zwrócenie uwagi dzieci na znaczenie sygnalizacji świetlnej na morzu.

Rodzic, wykorzystując latarkę ręczną, umawia się z dziećmi, jak będą reagowały na po­szczególne sygnały świetlne. Np. krótki – długi – dzieci muszą podbiec do okna; trzy krótkie – dzieci kucają; jeden długi – dzieci kładą się na plecach na podłodze.

Karta pracy, cz. 4, s. 73.

Rysowanie po śladach rysunków, bez odrywania kredki od kartki.

  • Oglądanie reprodukcji obrazów przedstawiających lato. Wypowiadanie się na ich temat (Wy­prawka plastyczna).

Vincent van Gogh Żniwa w La Grace z Montmajour.

Wiliam Blair Bruce Pejzaż z makami.

  • Historyjka obrazkowa o rodzinie wybierającej się samochodem na wakacje (Wyprawka pla­styczna).

Wycinanie obrazków i układanie według kolejności zdarzeń. Opowiadanie historyjki.